• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 19 خرداد 1399
کد مطلب : 102118
+
-

خبرهای ماسکی

مروری بر رویدادها و اتفاقات مهم تولید و توزیع ماسک در ایران پس از همه گیرشدن کرونا

خدیجه نوروزی_خبرنگار

از روزهای آغازین شیوع کرونا در کشور، «ماسک نداریم» را به وفور از عرضه‌کنندگان در داروخانه‌ها می‌شنیدیم. ماسکی که همیشه به راحتی در دسترس بود حالا در  لیست کالاهای احتکاری جای گرفته و رنگ عوض کرده بود تا تبدیل به یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های مردم در کنار درد کرونا شود. اما همدلی همیشگی مردم در روزهای سخت موجب شد تا در اوج بحران کرونا در اواسط اسفند به‌طور آتش به اختیار در گوشه و کنار کشور شروع به دوخت و دوز ماسک کنند تا هم مشتی محکم بر دهان سوءاستفاده‌گران و کم‌فروشان زده باشند و هم اقدامی در جهت قطع زنجیره کرونا کرده باشند. در این ایام وزارت بهداشت نیز با عرضه مستقیم و رایگان ماسک در اختیار خانواده‌ها تا حد مطلوبی توانست از دامن‌زدن‌های گسترده در مورد احتکار و همچنین تشویق و نگرانی اذهان عمومی بکاهد. در این بین 2قوه مجریه و قضاییه و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی نیز به میدان آمدند و نظارت‌ها درخصوص احتکار ماسک را تشدید کردند. با توقف صادرات، ایجاد چندین خط تولید و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی و عرضه مستقیم آن در بازار، بحران قیمت‌ها شکسته و آرامش تا حدودی بر جامعه حاکم شد؛ البته در این بین نباید از کمک‌های بشردوستانه یونیسف، چین، ژاپن، ترکیه و... به دولت ایران درخصوص ارسال تجهیزات پزشکی مانند انواع ماسک‌های فیلترینگ بالا و بدون فیلتر غافل شد. گرچه در این مدت شایعاتی نیز درخصوص فروش این تجهیزات در بازار به گوش می‌رسید. در ادامه، تایم‌لاین وقایع ماسکی و آمار و ارقام مربوط به میزان تولیدات آن، اقلام احتکار و کشف و ضبط‌شده و حجم محموله‌های ارسالی بشردوستانه به ایران پس از همه‌گیرشدن کرونا را می‌خوانید:
 3 اسفند: ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها و توزیع رایگان آن در پایگاه‌های سلامت، خانه‌ها و مراکز بهداشت سراسر کشور
 5 اسفند: مرد ایرانی که قصد داشت ۵۰۰ هزار ماسک پزشکی را در انباری خانه‌اش در گلبرگ تهران احتکار کند در حالی دستگیر شد که پلیس دریافت همسر وی یک زن چینی است.
8 اسفند: نخستین محموله کمک‌های چین به ایران برای مقابله با کرونا ارسال شد. تاکنون کمک‌های دولتی و غیردولتی این کشور در 28محموله هوایی تجهیزات پزشکی شامل 10میلیون ماسک و یک میلیون ماسک اهدایی «جک ما» کارآفرین چینی انجام شده است.
 10 اسفند: انتشار خبر کشف 5میلیون ماسک از دیجی‌کالا در شبکه «ایران کالا» که سر و صدای زیادی در شبکه‌های مجازی ایجاد کرد و 11اسفند مدیرکل تعزیرات با رد آن گفت که این رقم مربوط به کل کشفیات در طول همان هفته بوده است.
 11 اسفند: امضای قرارداد تولید ۵میلیون ماسک نانو توسط شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی دولت
12اسفند: کشف و ضبط انبار بزرگ احتکار تجهیزات پزشکی شامل انواع ماسک‌های اتاق عمل و ماسک بیهوشی با ارزش تقریبی بیش از 100میلیارد تومان
14 اسفند: اعتصاب و ترک محل کار پزشکان بیمارستان سیدالشهدا واقع در گلوبندک تهران در اعتراض به‌ کمبود تجهیزات مقابله‌ با کرونا ازجمله نبود ماسک و دستکش و الکل
22 اسفند: نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده محتکران ماسک در شعبه چهارم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی. این پرونده ۱۱ متهم داشت که محاکمه آنان در دادگاه علنی و به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. در این پرونده ۲میلیون و ۵۰۰ ماسک و ۲ هزار تب‌سنج توسط متهمان احتکار شده و قرار بود به یکی از کشور‌های شرق آسیا منتقل شود.
24 اسفند: کشف بیش از ۷۸میلیون ماسک احتکارشده در پایتخت و دستگیری ۱۵ محتکر 
26 اسفند: اجرایی‌سازی‌ برنامه سهمیه‌بندی و توزیع ماسک‌های پزشکی و صدور حواله صرفا برای مراکز درمانی 
27 اسفند: 4هزار ماسک N95 و 78هزار ماسک سه‌لایه، کمک ارسالی بشردوستانه کشور ترکیه به ایران
 29 اسفند: کاربرچیهیرو نخستین شخصی بود که مدعی شد کمک‌های بشردوستانه یونیسف در بازار ایران به فروش می‌رسد. او با انتشار تصویری در صفحه توییتر خود نوشت: «مامان بابام این ماسک رو خریدن آوردن خونه بدون اینکه نگاش کرده باشن. نگاه کردم بهشون می‌گم کمک بشردوستانه‌ یونیسفه که دارن تو بازار می‌فروشن؛ تعجب می‌کنن». توییتی که خیلی سریع مورد استقبال رسانه‌ها قرار گرفت و تبدیل به یک سوژه داغ خبری شد و واکنش اکانت توییتری سازمان یونیسف را هم در برداشت. 
16فروردین: رئیس پلیس تهران از کشف 10میلیون ماسک احتکارشده و تحویل آن به وزارت بهداشت خبر داد.
26فروردین: بزرگ‌ترین کارخانه تولید ماسک کشور با ظرفیت اسمی تولید روزانه ۴ میلیون عدد انواع ماسک معمولی، N95 و نانویی در مجتمع صنعتی اشتهارد استان البرز با ایجاد اشتغال برای 330نفر راه‌اندازی شد.
 29فروردین: استفاده از ماسک برای رانندگان اسنپ الزامی شد. اسنپ گزینه «عدم‌استفاده از ماسک» را به اپلیکیشن خود اضافه کرده و از تمامی مسافران دعوت می‌کند، ضمن استفاده خودشان از ماسک، عدم‌استفاده راننده از ماسک را به تیم پشتیبانی گزارش دهند.
13 اردیبهشت: استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس اجباری شد و از این تاریخ ماسک ارزان‌قیمت در 25ایستگاه مترو در پایتخت و تعدادی از پایانه‌های اتوبوسرانی به مسافران عرضه می‌شود.
 20 اردیبهشت: ارسال پنجمین و بزرگ‌ترین محموله کمکی یونیسف به ایران شامل تجهیزات حفاظت فردی ازجمله 2نوع ماسک جراحی با فیلترینگ بالا و ماسک N95 به وزن ۶۳ تن 
 26 اردیبهشت: نرخ جدید فروش ماسک در مترو از سوی وزارت صمت اعلام شد. قیمت تمام‌شده هر واحد ماسک تولیدشده در کارخانه با احتساب هزینه حمل و فروش به بیش از یک هزار تومان می‌رسد.
 28 اردیبهشت: ارسال ۳ محموله جدید از کمک‌های بشردوستانه روسیه به ایران با حجم 5/3 میلیون تن که شامل پارچه‌های مورد نیاز برای تولید ماسک بهداشتی  است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :