• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 19 خرداد 1399
کد مطلب : 102101
+
-

قوانین ماسکی در سایر کشورها پس از شیوع کرونا چگونه بود؟

ماسک برای همه

بیش از 50کشور از مردم می‌خواهند وقتی از خانه خارج می‌شوند، صورت خود را بپوشانند

 شبنم سید مجیدی_روزنامه نگار
در تلاش برای کاهش شیوع ویروس کرونای جدید، تعداد پرشماری از کشورها پوشیدن ماسک در فضاهای عمومی را اجباری و به شهروندان اعلام کرده‌اند که اگر بدون ماسک دیده شوند، با جریمه روبه‌رو خواهند شد. در مورد اینکه آیا ماسک‌صورت می‌تواند مانع از انتقال ویروس کرونا از شخصی به شخص دیگر شود، نظرهای متناقضی وجود داشته است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه کرده است افراد سالم نیازی به پوشیدن ماسک ندارند اما افرادی که احساس ناخوش‌احوالی همراه با سرفه و عطسه دارند و همچنین افرادی که از شخص آلوده به ویروس مراقبت می‌کنند باید با ماسک، روی دهان و بینی خود را بپوشانند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «ماسک‌ها فقط درصورتی مؤثرند که با شست‌و‌شوی مکرر دست‌ها با الکل و صابون همراه شوند».
انستیتوی رابرت کوخ می‌گوید: «پوشاندن دهان و بینی می‌تواند از انتشار قطرات عفونی که هنگام صحبت، سرفه یا عطسه‌کردن بیرون می‌آیند، جلوگیری کند؛ یعنی این ماسک‌ها طراحی شده‌اند که آدم‌ها در برابر کسی که ماسک زده ایمن شوند؛ در نتیجه کسی که ماسک‌زده نسبت به آدم‌های دیگر ایمن نمی‌شود».
بیش از 50کشور استفاده از ماسک را در سراسر کشور اجباری کرده و 50کشور دیگر نیز در برخی مناطق پوشاندن صورت را هنگام خروج از خانه از مردم خواسته‌اند. حدود 30کشور مثل استرالیا، کانادا، نیوزیلند، عربستان سعودی و کشورهای اسکاندیناوی اجازه داده‌اند مردم خودشان برای پوشیدن ماسک تصمیم بگیرند.
بعضی حکومت‌ها مانند انگلستان و سنگاپور از مردم خواسته‌اند که ماسک نپوشند تا نیروهای خدمات درمانی، تجهیزات کافی برای محافظت از خود در برابر افراد بیمار داشته باشند. در همین حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا به‌طور خاص از استفاده از ماسک‌های جراحی دفاع نمی‌کند اما به استفاده از پوشش‌های پارچه‌ای برای صورت که حتی با مواد خانگی معمولی نیز می‌توان آنها را درست کرد توصیه می‌کند. این کار سرعت شیوع ویروس را کاهش می‌دهد و از انتقال آن از افراد بدون علامت به دیگران جلوگیری خواهد کرد. 15ایالت آمریکا که شیوع ویروس در آنها شدید بود، استفاده از ماسک را اجباری کردند. در کشورهای آسیایی مانند چین، تایوان یا هنگ‌کنگ، استفاده از ماسک حتی قبل از همه‌گیری ویروس کرونا نسبتاً متداول بود. آنها با توجه به جمعیتی که دارند و به‌خاطر آلودگی و همچنین به‌دلیل تجربه‌های قبلی در مورد شیوع ویروس‌های سارس و آنفلوآنزا از این ماسک‌ها استفاده می‌کردند. ونزوئلا، جزو نخستین کشورهایی بود که استفاده از ماسک را در فضاهای عمومی اجباری و از روزهای ابتدایی‌ماه مارس اجرایی کرد. ویتنام استفاده از ماسک صورت برای مردم را در تاریخ 16مارس اجباری کرد. جمهوری چک، نخستین کشور اروپایی بود که از 18مارس استفاده از ماسک را در سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها و هنگام استفاده از حمل‌ونقل عمومی اجباری کرد. رئیس‌جمهور اسلواکی در تاریخ 25مارس از این پوشش جدید استفاده کرد و زوزانا چاپوتووا در تلاش برای اینکه مردم برای استفاده از ماسک ترغیب شوند، در مراسم تحلیف و سوگند به‌عنوان دولت جدید این کشور، از یک ماسک قرمز که همرنگ لباسش بود، استفاده کرد. بوسنی و هرزگوین در 29مارس، استفاده از ماسک را برای شهروندان خود اجباری کرد. آنها باید هنگام راه‌رفتن در خیابان‌ها یا بیرون از خانه خود، ماسک بزنند یا با پارچه‌ای روی دهان و بینی خود را بپوشانند. در چهارم آوریل، کلمبیا استفاده از ماسک را برای حمل‌ونقل عمومی و مکان‌های عمومی مثل مغازه‌ها، بازارها و بانک‌ها اجباری کرد.
امارات متحده‌عربی هم در همین تاریخ اعلام کرد که استفاده از ماسک برای همه در هر جایی خارج از خانه اجباری است. کشورهای کوبا و اکوادور در 6آوریل و روز بعد از آن تصمیم گرفتند که استفاده از ماسک را در مکان‌های عمومی اجباری کنند. همچنین در این روز اتریش استفاده از ماسک را در مکان‌های عمومی اجباری و صدراعظم این کشور سباستین کورز تأیید کرد که پوشیدن آنها به تطابق نیاز دارد چرا که ماسک برای کشور ما بیگانه است.
در شمال آفریقا، مراکش در تاریخ 7آوریل استفاده از ماسک را اجباری و دولت اعلام کرد که هر کسی به این موضوع عمل نکند، با حبس تا 3ماه و 1300درهم (130دلار) جریمه مواجه می‌شود. در همان روز ترکیه به همه شهروندان خود دستور داد هنگام خرید یا بازدید از اماکن عمومی شلوغ ماسک بپوشند. این کشور در تبدیل‌شدن به متضررترین کشور خاورمیانه از ایران پیشی گرفته است و دولت گفت ماسک‌هایی را به‌صورت رایگان به همه خانواده‌ها تحویل می‌دهد. در 9 آوریل، کامرون برای افرادی که از خانه‌های خود بیرون می‌روند، پوشیدن ماسک را اجباری کرد. خیلی زود ده‌ها کشور آفریقایی از این روند پیروی کردند؛ آنگولا، بنین، بورکینافاسو، گینه استوایی، اتیوپی، گابن، گینه، کنیا، لیبریا، رواندا، سیرالئون و زامبیا و نیجریه تعدادی از این کشورها بودند. در 12 آوریل اسرائیل هم استفاده از ماسک را هنگام خروج از خانه برای شهروندان خود اجباری کرد. در 16 آوریل  نیز وزارت بهداشت لهستان پوشاندن صورت با ماسک یا پارچه و روسری در مکان‌های عمومی را اجباری کرد. این امر در فضاهای سبز مثل پارک‌ها، سواحل و اماکنی مثل جاده‌ها، میادین، مکان‌های مذهبی، تجاری و بازارها صدق می‌کند. لوکزامبورگ استفاده از ماسک را در تاریخ 20آوریل برای مکان‌های عمومی که امکان حفظ فاصله اجتماعی میان اشخاص وجود ندارد، مثل حمل‌ونقل عمومی و سوپرمارکت‌ها و... اجباری کرد. آلمان آخرین کشور اروپایی بود که در 22 آوریل پوشیدن ماسک را هنگام استفاده از حمل‌ونقل عمومی و هنگام خرید در 16 ایالت خود اجباری کرد. در همان روز بحرین پوشیدن ماسک را در مناطق عمومی اجباری کرد. قطر هم که استفاده از ماسک را از 26 آوریل برای کارمندان دولت، بخش خصوصی، مشتریان، خریداران فروشگاه‌های مواد غذایی و کارگران بخش‌های مختلف اجباری کرده بود، در تاریخ 17می اعلام کرد که تا 3سال حبس و حدود 55هزار دلار جریمه در انتظار متخلفان خواهد بود. هندوراس در تاریخ سوم‌ماه می و اوگاندا پنجم این‌ماه پوشیدن ماسک هنگام خروج از خانه را اجباری کردند. فرانسه نیز از تاریخ 10‌ماه می استفاده از ماسک را اجباری کرد؛ چرا که از فردای این روز قرار بود کشور از قرنطینه خارج شود. اسپانیا در تاریخ 20‌ماه می برای همه افراد بزرگ‌تر از 6سال پوشیدن ماسک در فضاهای عمومی و فضاهای باز که امکان فاصله بیش از 2متر فراهم نیست را اجباری کرد. کره‌جنوبی هم از 26‌ماه می استفاده از ماسک هنگام استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و تاکسی را در کشور اجباری کرد. در همان روز لبنان اعلام کرد که از 29می هر کس در ملأعام ماسک نپوشد، تا 50هزار پوند لبنانی (33دلار) جریمه خواهد شد.

جهان ماسکی
بیش از 50کشور استفاده از ماسک را در سراسر کشور اجباری کرده و 50کشور دیگر نیز در برخی مناطق پوشاندن صورت را هنگام خروج از خانه از مردم خواسته‌اند. حدود 30کشور مثل استرالیا، کانادا، نیوزیلند، عربستان سعودی و کشورهای اسکاندیناوی اجازه داده‌اند مردم خودشان برای پوشیدن ماسک تصمیم بگیرند

این خبر را به اشتراک بگذارید