• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 18 خرداد 1399
کد مطلب : 102022
+
-

کرونا برای دیابتی‌ها خطرناک‌تر است؟

کرونا برای دیابتی‌ها خطرناک‌تر است؟

   عادل جاهد_فوق تخصص غدد و متابولیسم

از زمان اپیدمی کرونا تا‌کنون به چند دسته از بیماران درباره عوارض ابتلا به کووید-19هشدارهای بیشتری داده می‌شود؛ یکی از آنها بیماران دیابتی هستند اما چه ارتباطی میان کنترل قند خون و کرونا وجود دارد و چرا می‌گویند این بیماری برای مبتلایان به دیابت می‌تواند خطرناک‌تر باشد؟
کرونا در بیماران دیابتی بیماری سخت‌تری ایجاد می‌کند چون قند خون بالا توان سلول‌های ایمنی را در مبارزه با عفونت کم می‌کند. بنابراین افراد با قند خون بالا به‌علت ضعف در سیستم ایمنی در مقابل عفونت‌های ریوی حساس‌تر هستند. البته هنوز اطلاعات کاملی در مورد وجود ارتباط احتمالی بین قند خون کنترل‌شده و کووید ۱۹ وجود ندارد اما پاسخ دقیق به این پرسش این است که در افراد دارای دیابت احتمال ابتلای بیشتر به عفونت کرونا وجود ندارد اما اگر آنها به عفونت کرونا دچار شوند، احتمالا علائم آن شدیدتر خواهد بود.
عادل جاهد، فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم در این‌باره می‌گوید:«کرونا تأثیر زیادی روی افرادی مبتلا به دیابت می‌گذارد. البته باید توجه کرد که بیماری دیابت به‌خودی خود احتمال ابتلای افراد به کرونا را افزایش نمی‌دهد. بر این اساس احتمال مبتلا شدن بیمار دیابتی به کرونا با یک فرد سالم، برابری می‌کند، اما اگر فردی که دیابت دارد به کرونا مبتلا شود، درصورتی که قند او مناسب نباشد ممکن است بیماری کووید- ۱۹ برایش پر عارضه‌تر باشد.»
او هشدار می‌دهد که بد حال شدن، بستری شدن در بیمارستان، بستری شدن در آی سی یو و حتی مرگ در اثر کرونا در افراد دیابتی 4 تا 5 برابر بیش از دیگر افراد جامعه است و به همین دلیل مراقبت‌ها و پیشگیری‌ها برای این بیماران و همچنین رعایت اصول بهداشتی از طرف اطرافیانشان که ممکن است ناقل باشند، بسیار ضروری است و نباید از اهمیت دادن به این مراقبت‌ها در شرایط فعلی کاسته شود چرا که دیابتی‌ها جزو گروه‌های پر خطر در برابر کووید-19هستند. به گفته او مصرف داروی افراد دیابتی مبتلا به کووید- ۱۹، تحت نظر پزشک معالج و یا تیم پزشکی درمانی می‌تواند دچار تغییراتی شود اما بهتر است مبتلایان به دیابت با دقت بیشتری نکات بهداشتی پیشگیری از عفونت کرونا را رعایت کنند و درصورت ابتلا به عفونت با ویروس کرونا بدون مشورت پزشک هیچ تغییری در داروهای مصرفی ندهند.

اگر احتمال ابتلا می‌دهیم چه کنیم؟
فرد مبتلا به دیابت، چنانچه احتمال می‌دهد به عفونت کرونا مبتلا شده باشد، باید با تیم پزشکی یا شماره تلفن ۴۰۳۰ تماس گرفته و موارد زیر را با آنها در میان بگذارد:
قند خون اندازه‌گیری شده با گلوکومتر
اندازه‌گیری کتون ادرار، درصورت امکان
میزان مایعات مصرفی در روز
بیان شفاف علائم، مثلا احساس تهوع بدون استفراغ
مشورت در مورد چگونگی ادامه مصرف داروها
 

این خبر را به اشتراک بگذارید