• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 13 خرداد 1399
کد مطلب : 101892
+
-

پرونده«قره‌سو» در هیات دولت

پرونده«قره‌سو» در هیات دولت

فرحناز چراغی
کرمانشاه - خبرنگار


این روزها باز هم شاهد تلف شدن ماهی‌های رودخانه «قره‌سو» در کرمانشاه هستیم؛ رودخانه‌ای که در گذشته تنها رودخانه دائمی شهر کرمانشاه و منبع آب آشامیدنی اهالی بود، اما در سال‌های اخیر به دلیل تخلیه فاضلاب‌های شهری، کشاورزی و پساب‌های صنعتی هر روز با یک فاجعه جدید روبه‌رو می‌شود. رودخانه قره‌سو در 2 دهه اخیر با ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به زه‌کش فاضلاب تبدیل شده است و نهادهای نظارتی و حفاظت از محیط ‌زیست هم تاکنون گامی برای نجات این رودخانه برنداشته‌اند و حالا قرار است مشکل این رودخانه در جلسه هیات دولت مطرح شود. معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست کرمانشاه با اشاره به پیگیری دوساله اداره حفاظت از محیط‌ زیست برای بهبود وضعیت «قره‌سو» به همشهری توضیح می‌دهد که نهادهای متولی این موضوع با بحران جدی اعتباری و مالی برای تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب کرمانشاه رو به‌رو هستند.
آذر ولی‌زاده با بیان این‌که چند بار در جلسه‌های استانی، موضوع نجات «قره‌سو» از آلودگی‌ها و ورود فاضلاب‌ها به آن مطرح شده است، می‌افزاید: قرار بر راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاصلاب مدول دوم و سوم بود که هنوز جوابی از اداره‌های مربوطه نگرفته‌ایم. در واقع پاسخ این بود که کاری نمی‌توانند برای راه‌اندازی تصفیه‌خانه انجام دهند. در حال حاضر هم ریاست سازمان محیط‌زیست را در جریان گذاشته‌ایم و قرار است مشکل «قره‌سو» از سوی سازمان محیط ‌زیست در جلسه هیات دولت مطرح شود. وی همچنین با بیان این‌که ششم خرداد امسال، در پی پایش‌های معمول و متداول از رودخانه‌، موضوع تلف شدن ماهی در کنار رودخانه قره‌سو کشف شد، می‌گوید: بعد از مشخص شدن موضوع، پایش رودخانه و نمونه‌گیری از بخش‌های مختلف آغاز شد و علت مرگ ماهی‌ها بعد از اعلام نتایج آزمایشگاهی مشخص می‌شود.  ولی‌زاده با اشاره به حجم عظیم فاضلاب تصفیه‌نشده شهر کرمانشاه در رودخانه و ورود فاضلاب از سمت چم‌بشیر، مشخص شدن دلیل آلودگی را زمان‌بر می‌داند، اما تلفات را از هزار متر پایین‌تر از پل امام حسین (ع) تا کمی بعد از پل معروف به لب‌آب عنوان می‌کند.  او با بیان این‌که دوسوم فاضلاب تصفیه‌نشده کرمانشاه وارد رودخانه «قره‌سو» می‌شود، اظهار می‌کند: هنوز آمار دقیقی از تلفات ماهی‌ها در دست نیست. با توجه به این‌که ماهی‌های تلف‌شده ریز بودند و به دست آوردن آمار تلفات بر اساس فرمول خاصی انجام می‌شود، در آینده درباره تعداد ماهی‌های تلف‌شده اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
ولی‌زاده البته به نکته دیگری هم اشاره می‌کند و آن تاثیر شیوع کرونا بر افزایش آلودگی رودخانه است. به گفته وی،‌ با توجه به افزایش استفاده از شوینده‌ها، فاضلاب‌های خانگی چند برابر شده است و همین مسئله موجب تلف شدن موجودات کنارآبزی در آینده خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید