• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 12 خرداد 1399
کد مطلب : 101732
+
-

5 اولویت مجلس یازدهم

یادداشت
5 اولویت مجلس یازدهم

ابوالفضل عمویی‌ _  نماینده تهران در مجلس 

برای پیش‌بینی اینکه مجلس یازدهم چه مسیری را طی خواهد کرد، لازم است به شرایطی که بستر شکل‌گیری این مجلس و انتخاب نمایندگان آن از سوی مردم شد، توجه کنیم. رقابت‌های انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که بر نتایج انتخابات تأثیر بسزایی داشت در ایامی کلید خورد که کشور در 2بعد شرایط ویژه‌ای را تجربه می‌کرد.

بعد اول نابسامانی اقتصاد و افزایش مشکلات معیشتی مردم بود که سبب کوچک شدن سفره‌هایشان شده بود، روندی با شیب تند که بازگشت تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران عامل اصلی‌اش بود و عدم‌مدیریت صحیح شرایط بروز کرده از سوی مسئولان اجرایی محرک آن بود؛ محرکی که سبب شد طی 2سال گذشته گرانی‌ها و نابسامانی بازار به طرز بی‌سابقه‌ای بر معیشت مردم به‌ویژه قشر کم‌درآمد سایه بیندازند. در کنار بروز مشکلات معیشتی مردم، تقابل و رودررویی بی‌سابقه ایالات متحده آمریکا با نظام جمهوری اسلامی ایران در ماجرای ترور سردار شهید قاسم سلیمانی هم فصل تازه‌ای در روابط تهران - واشنگتن ایجاد کرد و سبب همه‌گیر شدن فضای ضدآمریکایی در بین ایرانیان شد. این دو بعد ویژه در کنار هم فضا و ظرف انتخاب مردم برای شکل‌گیری مجلس یازدهم را فراهم آوردند که خروجی آن روی کار آمدن نمایندگانی شد که خود را معرف مکتب انقلابی می‌دانند. حال این مجلس جدید با تدوین اولویت‌هایی در پی پاسخگویی به مطالبات مردم است و 5اولویت زیر را به‌صورت ویژه دنبال خواهد کرد:
1- اولویت اول مجلس یازدهم نشأت گرفته از خواست جامعه توجه بیشتر به مسائل اقتصادی و حل چالش‌های معیشتی مردم است. مجلس یازدهم گام برداشتن به سمت کاهش مشکلات معیشتی مردم را وظیفه و اولویت اساسی خود می‌داند چنانکه در لوای توصیه‌های مقام معظم رهبری هم گره‌گشایی از شرایط دشوار اقتصادی کشور به ماموریت اصلی ایشان در مجلس یازدهم بدل شد.
2- در کنار توجه به اقتصاد که ضرورتش کاملا بر همگان هویداست، رفع مظلومیت از فرهنگ نیز دیگر اولویت مجلس یازدهمی‌ها خواهد بود؛ اولویتی که به صراحت در پیام رهبر معظم انقلاب بدان اشاره شد، بنابر این در پی توصیه‌های مقام معظم رهبری، قاطبه راه‌یافتگان به مجلس یازدهم بر این باورند که فرهنگ در سال‌های اخیر و در پی بروز مشکلات اقتصادی به حاشیه رانده شده و نیازمند توجه جدی است.
3- در حوزه سیاست خارجی، دیدگاه عموم مجلس پیگیری دیپلماسی متوازن است، فعالیت سیاست خارجی به‌عنوان حرکت دیپلماتیک با اولویت‌های جدیدی حتما دنبال خواهد شد. در این وادی ما باید نوع تعامل دیپلماتیک‌مان با کشور‌های همسایه را در اولویت دستگاه دیپلماسی‌مان قرار دهیم و توامان نگاه‌مان به شرق را تقویت کنیم و در عین حال بتوانیم از ظرفیت‌های محور مقاومت به‌عنوان میراث شهیدحاج قاسم سلیمانی در موضوعات اقتصادی و امنیتی بهره بیشتری ببریم.
4- در بحث تعامل با دولت که این روزها محل بحث رسانه‌ها هم هست، باید تأکید کنم که مجلس یازدهم قصد تقابل با دولت ندارد اما می‌خواهد از طریق تقنین و نظارت برای دولت ریل‌گذاری کند تا گره از مسائل اقتصادی، معیشتی و فرهنگی مردم باز کند، در همین راستا مجلس یازدهم تلاش خواهد کرد که مسیر متفاوتی را پیش‌روی دولت قرار دهد و دولت را به نشاط و پویایی بیشتر در پرداختن به نیازهای جامعه وادار کند.
5-از دیگر اولویت‌های کاری مجلس یازدهم توجه و اصلاح مکانیسم‌های داخلی مجلس است و این مجلس قصد دارد اصلاح و تحول را از خود آغاز کند. مجلس یازدهمی‌ها به‌دنبال آن هستند تا با نظارتی بیشتر بر روند نمایندگی و حراست و حفاظت از جایگاه مجلس شورای اسلامی و نمایندگی مجلس، مجلس را به راس امور بازگردانند. موضوع شفافیت آرای نمایندگی ، تقویت فعالیت مردمی نمایندگان و مشارکت مردم در قانونگذاری از طریق نظرخواهی از آنها در قالب گروه‌های دانشجویی ، سمن‌ها و... ازجمله اقداماتی است که مجلس جدید در جهت حراست از ‌شأن نمایندگی به‌دنبال‌ تحقق آن خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید