• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 10 خرداد 1399
کد مطلب : 101544
+
-

دانشجویان از هفدهم خرداد به کلاس‌های درس بازمی‌گردند

بازگشایی پر ابهام دانشگاه‌ها


دانشجویان ایرانی قرار است بعد از بالای 100روز تعطیلی از هفدهم خرداد‌ماه به دانشگاه‌ها بازگردند و دوباره سر کلاس درس و امتحانات حاضر شوند. البته در این میان برخی دانشگاه‌ها مثل دانشگاه آزاد فعالیت‌شان را از هفته قبل آغاز کرده و برخی استادان و دانشجویان سر کلاس درس حاضر شدند.
در این میان برخی دانشجویان به‌خصوص آن دسته که ساکن خوابگاه هستند، دچار ابهام و سردرگمی شده‌اند که بالاخره تکلیف آنها چیست و چگونه می‌توانند به اتاق‌های اشتراکی خود برگردند. همچنین تکلیف کلاس‌هایی که به‌صورت مجازی برگزار و تمام شده، چیست؟ آیا باز هم نیاز به حضور فیزیکی در آن کلاس هست؟ موضوع غذای سلف و بوفه دانشکده، چگونگی برگزاری امتحانات، نحوه حضور در کلاس‌ها و پروتکل‌های مربوط به بهداشت ویژه دوران کرونا چه خواهد بود؟ اینها سؤالاتی است که این روزها در محافل دانشجویی پرسه می‌زند و پاسخ‌های آنها از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است.
دانشگاه‌های مختلف تصمیمات متفاوتی گرفته‌اند و مسئولان وزارت علوم نیز به کلی‌گویی اکتفا می‌کنند. به‌طور نمونه مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان به ایسنا گفته است: آنچه درخصوص بازگشایی و پذیرش حضوری و فیزیکی دانشجویان اهمیت دارد، این است که پذیرش دانشجویان به شکل حداقلی باشد تا درصورت ضرورت هم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها محقق شود و هم اینکه این افراد بتوانند از امکانات رفاهی مثل خوابگاه‌ها استفاده کنند. هم‌اکنون خوابگاه‌های ما برای اسکان در وضعیت فعلی آمادگی‌های لازم را ندارند، طبیعتا دانشگاه‌ها می‌توانند با ظرفیت کم دانشجویان را پذیرش کنند تا دانشجویان نیز از فضاهای خوابگاهی برای اسکان استفاده کنند. صدیقی، توضیح نداده که حضور حداقلی در فضای خوابگاه یعنی چه؟ چگونه مسئولان خوابگاه‌ها می‌توانند بین کل دانشجویان مستقر فقط ظرفیت محدودی را پذیرش کنند و تکلیف بقیه که امکان حضور در خوابگاه را پیدا نمی‌کنند، چه خواهد شد.
همچنین برخی دانشگاه‌ها پایان ترم جاری تحصیلی را اعلام کرده و گفته‌اند که امتحانات مجازی یا در دانشگاه محل زندگی دانشجو برگزار می‌شود. به‌طور نمونه معاونت آموزشی دانشگاه تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که «دانشجویان ساکن در استان‌های تهران، البرز و قم با حضور در دانشکده‌های خود در دانشگاه و دانشجویان ساکن در شهرستان‌ها با حضور در مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور استان‌های محل سکونت خود در آزمون‌های پایانی نیمسال شرکت خواهند کرد. سؤالات آزمون‌ها نیز به‌صورت چند گزینه‌ای خواهد بود. انتخاب محل آزمون به‌عهده دانشجو است.»
درباره نحوه برگزاری امتحانات حضوری نیز با اینکه معاونت دانشجویی وزارت علوم گفته پروتکل‌های بهداشتی در این‌باره تهیه شده و جوانب را سنجیده‌اند، اما هنوز دانشگاه‌ها به دانشجویان و استادان توضیح نداده‌اند که چگونه می‌خواهند از آنها در برابر ویروس کرونا محافظت کنند. نحوه ضدعفونی کردن حوزه‌های امتحانی قبل از هر جلسه آزمون و برگه‌های امتحانی دانشجویان که جمع‌آوری و تصحیح کردنشان می‌تواند جان مراقبان جلسه و استادان را به خطر بیندازد، چگونه خواهد بود؟ 
به‌هرحال دانشگاه‌ها از شنبه هفته آینده میزبان بیش از 4میلیون دانشجو در مقاطع مختلف خواهند بود. دانشجویانی که به‌گفته معاون وزیر علوم باید ترم تحصیلی جاری را به پایان برسانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید