• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 6 خرداد 1399
کد مطلب : 101291
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lYpE5
+
-

فرصتی برای کودکی‌کردن

مهناز راوند
فیلمنامه‌نویس انیمیشن




از نخستین روزهایی که ایده ساخت انیمیشن «چیا» با هدف فروش خارجی و حضور در بازار‌های جهانی مطرح شد محتوای آن از مهم‌ترین دغدغه‌های تیم تولید به‌شمار می‌آمد. معمولا در چنین شرایطی تیم تولید گمان می‌کند که برای جهانی شدن یک اثر، باید جهانی فکر کرد. در چنین شرایطی ممکن است ریشه‌های ملی و فرهنگی فراموش شود و اثر تولیدشده به رونوشتی از آثار خارجی تبدیل شود که حتی با وجود کیفیت بصری و فنی خوب ممکن است، در مقایسه با آثار خارجی، حرف تازه‌ای برای گفتن نداشته باشد.
در مجموعه انیمیشن چیا، نخستین موضوعی که همه تیم در مورد آن توافق داشتند تأکید بر فرهنگ ایرانی در تولید محتوای فیلمنامه بود که همین کار نوشتن را سخت‌تر و البته جذاب‌تر می‌کرد.
مهم‌ترین عامل جذابیت فیلمنامه انیمیشن برای من فانتزی آن است؛ فانتزی‌ای که در ساختار اثر تنیده باشد، در جزء و کل وجود داشته باشد و جدا کردنش از طرح قصه کاری غیرممکن باشد. فانتزی می‌تواند یک اثر معمولی را دگرگون کند، دنیاهای جدیدی بسازد و از آن تجربه‌ای بیرون بکشد که با هیچ‌چیز دیگری قابل مقایسه نیست. در انیمیشن چیا سعی کرده‌ایم این فانتزی را به داستان‌های معمولی و روزمره وارد کنیم تا بتوانیم دنیای خاص و متفاوتی خلق کنیم که این میسر نبود مگر با هدف مشترک تیم فیلمنامه‌نویسان؛ اینکه با وجود اختلاف نظرهای معمول، در عقیده بهتر و بهتر شدن فیلمنامه همفکر باشیم.
جایی خوانده بودم فیلمنامه خوب مساوی است با یک تهیه‌کننده خوب و از آنجا که تهیه‌کننده این مجموعه، عضو گروه کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی مجموعه هم هست، مشکلاتی که معمولا گریبان فیلمنامه‌نویس‌ها را می‌گیرد، در این مجموعه وجود نداشت. تهیه‌کننده می‌توانست سفارش‌دهنده را قانع کند و محدودیت‌های تولیدی را برطرف کند و چه چیز، بهتر از اینکه فیلمنامه‌نویس نگران زیاد شدن تعداد کاراکترها و فضاهای جدید نباشد؟ 
از دیگر عواملی که مشکلات معمول فیلمنامه‌نویسی را در انیمیشن چیا کم می‌کرد، تعامل دائم با کارگردانان مجموعه بود که در همه مراحل تولید سعی بر حفظ آن داشتیم و همین امر باعث حفظ کیفیت فیلمنامه می‌شد. طرح و ساختار فیلمنامه موجودی ارگانیک و زنده است و همه عناصر ساختار آن به هم مربوطند، در نتیجه، وقتی در جایی دیالوگی تغییر می‌کند یا ماجرایی کم یا اضافه می‌شود بقیه قسمت‌های فیلمنامه هم تغییر می‌کنند و بدیهی است که با این تعامل می‌توان درصد مشکلات احتمالی را پایین آورد. 
در پایان، مجموعه انیمیشن چیا تجربه بی‌نظیری برای من است. فرصت مغتنمی که کودک باشم و دنیاهای جدیدی را کشف کنم و در مورد آن بنویسم.

این خبر را به اشتراک بگذارید