• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100908
+
-

کمی «متین»تر

واکنش‌های تند، شتاب‌زده و بی‌منطق بعد از اتفاق تلخی که رخ داد

بهروز رسایلی

خبر درگذشت متین قوسی، جوان فوتبالیست کرجی که سابقه حضور در مسابقه ستاره‌ساز را هم داشت، باعث تلخکامی مخاطبان فوتبال ایران شد. متین در اثر ابتلا به کرونا درگذشت و همین مسئله صف‌کشی موافقان و مخالفان ازسرگیری لیگ برتر را وارد فاز تازه‌تری کرد. ابتدا مخالفان به میدان آمدند و با اشاره به سابقه فوتبالی متین، خواهان لغو مسابقات شدند. در ادامه اما میدان به‌ دست موافقان بازگشایی رقابت‌ها افتاد و آنها طرف مقابل را به سوءاستفاده از جان‌باختن جوانی متهم کردند که خارج از فضای تمرین و مسابقه به ویروس مبتلا شده است. آنچه بار دیگر در فضای پس از این اتفاق دردناک به وضوح به چشم آمد، عکس‌العمل‌های آنی، هیجانی و بعضا منفعت‌طلبانه بود.

 فرهاد مجیدی و داستان همیشگی «بنویس- پاک‌کن»
فرهاد مجیدی و امیر قلعه‌نویی 2چهره مشهوری بودند که بلافاصله بعد از اتفاق رخ‌داده برای متین قوسی، در صفحه اینستاگرامی‌شان به این موضوع واکنش نشان دادند. سرمربیان استقلال و سپاهان ضمن ابراز تأسف از اتفاق رخ‌داده، به‌نوعی خواهان لغو مسابقات این فصل شدند. در این بین پست مجیدی تندتر بود و معاون وزیر بهداشت و شخص وزیر ورزش را هدف می‌گرفت. مجیدی اما مثل خیلی از اوقات، خیلی زود از درج این پست پشیمان شد و آن را پاک کرد. اینکه فرهاد مکررا مواضع شتاب‌زده می‌گیرد و بعد منصرف می‌شود، یک بحث است و اینکه سرمربی استقلال هنوز متوجه نشده حتی انتشار چندلحظه‌ای یک پست در صفحه او باعث ذخیره‌سازی مطلب از سوی مخاطبان می‌شود یک بحث دیگر! به‌عبارت دیگر پاک‌کردن مطلب در صفحاتی با این حجم از دنبال‌کننده واقعا معنا ندارد و چنین افرادی باید قبل از انتشار پست، ابعاد مختلف موضوع را بسنجند. به هرحال مجیدی که قبلا سابقه انتقاد نصفه‌ونیمه از وزارت خارجه را داشت، این‌بار هم وزارت بهداشت و وزارت ورزش را هدف قرار داد؛ درحالی‌که خودش به‌نوعی زیرمجموعه همین وزارتخانه آخر محسوب می‌شود! انتشار مطالب مزبور در صفحه قلعه‌نویی و مجیدی، موجی از انتقادها را علیه این 2نفر به‌دنبال آورد و بسیاری تذکر دادند ابتلای متین قوسی اصلا در فضای فوتبالی نبوده و این بهانه خوبی برای لغو مسابقات نیست.

 استدلال غلط باشگاه پرسپولیس
ساعاتی بعد از بالاگرفتن واکنش‌های مخالف، سایت رسمی باشگاه پرسپولیس با انتشار بیانیه‌ای به این داستان عکس‌العمل نشان داد که چندان غیرطبیعی نبود. با وجود این در بخشی از بیانیه پرسپولیسی‌ها یک استدلال غلط و بسیار عجیب به‌کار رفته بود. آنها نوشته بودند: «مگر به‌دلیل درگذشت تعدادی از پزشکان و پرستاران که به‌راستی مدافعان سلامت هستند بیمارستان‌ها تعطیل شدند؟» خب این بدترین مثال ممکن است. پرسپولیسی‌ها می‌توانستند به فعال‌بودن هر قشر و صنفی اشاره کنند، جز کادر درمانی. طبیعی است که مراکز درمانی در صف مقدم مبارزه با کرونا هستند و تعطیل نخواهند شد.

 نگرانی بزرگ برای فردا
اتفاقات رخ‌داده در حاشیه مرگ متین قوسی که واکنش تند پدر او را هم به‌دنبال آورد، یک مسئله را بیش از هر چیز دیگری روشن کرد؛ اینکه قصه مقاومت‌ها در برابر برگزاری لیگ برتر به این راحتی به پایان نخواهد رسید و مخالفان همچنان در کمین خواهند ماند تا هر اتفاقی را به سود خود مصادره کنند. نقطه اوج بحران جایی خواهد بود که خدای ناکرده بعد از شروع لیگ، یک بازیکن یا یکی از نزدیکان درجه یک او مبتلا به کرونا شود. در این صورت غائله‌ای به‌پا خواهد شد که ابعادش فراتر از همه اینهاست. در عین حال مخالفان همچنان هیچ ایده منطقی دیگری به‌جای برگزاری لیگ ارائه نمی‌دهند و حاضر هم نیستند از منافع خودشان کوتاه بیایند. خلاصه اینکه این رشته سر دراز دارد...

این خبر را به اشتراک بگذارید