• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 10067
+
-

انقراض گونه‌های حیات وحش سبب نابودی جنگل‌ها می‌شود

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به تخریب بخش وسیعی از جنگل‌های هیرکانی و زاگرس، گفت: انقراض برخی گونه‌های حیات وحش مانند ببر هیرکانی و شیر یال کوتاه سبب نابودی بخش زیادی از جنگل‌های ایران شده است.


به گزارش ایرنا، محمد درویش در دوره آموزشی مدیریت محیط‌زیست فرهنگیان در گچساران افزود: نابودی بخش عمده‌ای از جنگل‌های هیرکانی در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان ارتباط مستقیمی با انقراض ببر هیرکانی دارد.


وی گفت: آخرین ببر هیرکانی در اواخر دهه 1330از بین رفت و پس از آن طی 6دهه، مساحت‌ جنگل‌های هیرکانی از 3.6دهم میلیون هکتار به 1.6میلیون هکتار کاهش یافت.


درویش با اعلام اینکه عمق تالاب انزلی که یکی از مشهورترین تالاب‌های کشور است از 14متر به کمتر از یک متر کاهش یافته است، تصریح کرد: حفظ منابع آب و خاک به‌عنوان ارکان اصلی کشاورزی، صنعت گردشگری، هوای پاک و نهایت زندگی سالم، نیازمند حفاظت از جنگل‌هاست. وی گفت:18میلیون اصله درخت بلوط منطقه زاگرس در 3 دهه اخیر نابود شد که ارتباط مستقیمی با انقراض گونه ارزشمند شیر یال‌کوتاه در این مناطق داشته است. به گفته وی، تا زمانی که این‌گونه‌های جانوری ارزشمند در جنگل‌های کشور حضور داشتند متخلفان نمی‌توانستند برای چوب‌بری ورود کنند.


درویش به‌وجود پدیده ریزگردها در 25استان کشور اشاره کرد و افزود: مرگ جنگل‌ها می‌تواند به بحران زیست‌محیطی منجر شود. درویش، مدارس طبیعت را راهکاری برای صیانت از محیط‌زیست دانست و گفت: در این مدارس کسی به‌طور مستقیم به سؤال کودکان پاسخ نمی‌دهد بلکه شرایطی فراهم می‌شود تا کودکان پاسخ سؤالات خود را دریافت کنند.


درویش با تأکید براینکه معلمان نباید برای کودکان زیر 12سال از بحران‌های زیست‌محیطی سخن بگویند، افزود: راهکار جلب مشارکت دانش‌آموزان در حفظ محیط‌زیست معرفی زیبایی‌های طبیعت در کشورمان است تا نسل نوپا عاشق طبیعت شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید