• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100190
+
-

ترس از کرونا باید مدیریت شود

ترس از کرونا باید مدیریت شود

دکتر مریم محمدی_روانشناس

همانطور که می‌دانیم ترس و اضطراب، اغلب عوامل ناشناخته و مبهمی دارند و یکی از دلایل ترس مردم از کرونا ناشناخته‌بودن این ویروس و راه‌های مقابله با آن است. به‌خصوص این ترس‌ها در افرادی که دچار اضطراب سلامت یا وسواس فکری و عملی هستند بیشتر به چشم می‌خورد؛ چراکه ترس، ذهن آنها را مشغول کرده و به گفته خانم پیترز (محقق) بیش از اینکه به سن‌وسال و وضعیت سلامت خود توجه کنند به جنبه‌های منفی و امکان بیماری و مرگشان فکر می‌کنند.
این ترس‌ها تا اندازه‌ای مفید هستند که باعث بروز هیجانات منفی نشوند و به‌دنبال آن افکار منفی و رفتارهای مقابله‌ای که ممکن است آسیب‌رسان باشد، ایجاد نشوند.
رفتارهای مقابله‌ای که به‌دنبال ذهنیت منفی می‌آیند باعث می‌شوند ترس‌هایمان را به دیگران انتقال دهیم؛ همانطور که در شبکه‌های اجتماعی فراوان دیده می‌شود. در این روزها که در خانه‌ایم اگر کنترلی روی ترس‌هایمان نباشد می‌تواند روی کودکان و اعضای خانواده تأثیرات منفی داشته باشد و بعد از خانواده جامعه نیز آسیب ببیند.
ترس از کرونا یا هر نوع ترسی که زیاد از حد و به‌صورت نامعقول باشد علاوه بر اینکه اثرات مخرب روانی برای فرد دارد می‌تواند به‌دنبال آن جسم فرد را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد و باعث بیماری‌های روان‌تنی مثل ام‌اس، فشار خون، پارکینسون و... شود؛ اگرچه باید گفت که ترس به شکل و اندازه معقول خوب است چراکه باعث حفظ بقا و حیات می‌شود؛ مثل همین رعایت‌کردن بهداشت فردی، فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و... که می‌تواند در ازبین‌بردن و ضعیف‌شدن این ویروس به جامعه کمک کند و به نوعی پیشگیری هم محسوب می‌شود. اما برای مقابله با ترس بیجا و نامعقول پیشنهاد من این است که مردم اخبار مربوط به این ویروس یا بیماری را از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال نکنند؛ چراکه گاهی اخبار در این منابع خبری، بزرگ‌نمایی و تبدیل به عاملی برای ترسیدن بیشتر مردم می‌شود و امروزه یک زنجیره انتقال ترس از طریق این شبکه‌ها را شاهد هستیم.
من بر این باورم که حالا وقت آن رسیده که به جای فقط دنبال‌کردن خبرهای مربوط به کشته‌شدگان و افراد مبتلا، به تعداد و درصدی که از بیماری نجات یافته‌اند توجه کنیم.
 سطح تاب‌آوری خود را افزایش دهیم که این کار می‌تواند از طریق مطالعه مقالات در زمینه تاب‌آوری یا مشاوره‌های تلفنی و آنلاین  صورت گیرد.
روانشناسی امید در این روزها که در خانه هستیم همراه با خاطره‌نویسی می‌تواند به بهداشت ذهن کمک کند.
فراموش نکنید افرادی موفق هستند که به جای ترسیدن از بیماری کرونا به شناخت و مطالعه درباره آن می‌پردازند؛ افرادی که تاب‌آوری بالایی دارند و می‌توانند در بحران‌ها، خود و خانواده را مدیریت کنند و توانایی سازگاری با محیط را دارند.
 کسانی که انواع ترس را می‌شناسند و آنها را مدیریت می‌کنند، در این روزها عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید