• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 18 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100124
+
-

فهرست مشاغل آسیب‌دیده ازکرونا به‌روز شد

انتظار طولانی برای باز شدن بسته‌های حمایتی

انتظار طولانی برای باز شدن بسته‌های حمایتی

احمد میرخدائی- روزنامه‌نگار

بیکاران کرونا همچنان در بلاتکلیفی به‌سرمی‌برند. باوجود اینکه 2‌ماه از ابلاغ مصوبه کارگروه بررسی و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا مبنی بر حمایت مالی این افراد می‌گذرد، هنوز این افراد نتوانسته‌اند حمایت مورد نیاز خود را در قالب مستمری بیکاری یا تسهیلات بانکی دریافت کنند. به‌گزارش همشهری، براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، 70هزار میلیارد تومان اعتبار برای جبران هزینه‌های مقابله با این بیماری، کمک به معیشت، حمایت از کسب‌وکارها و پرداخت مستمری به نیروی کار آسیب‌دیده از شیوع کرونا اختصاص یافته که 5هزار میلیارد تومان از آن به بیکارشدگان کرونا و 23هزار میلیارد تومان از آن به خانوارهای یارانه‌بگیر اختصاص دارد. در این میان مقرر شده معادل ریالی یک میلیارد یورو نیز به وزارت بهداشت و آموزش پزشکی که در خط مقدم مقابله با کرونا فعالیت می‌کند، تخصیص داده شود و مابقی منابع صرف جبران آسیب‌های اقتصادی واردشده به کسب‌وکارهای 10رسته‌ شغلی و مشاغل خویش‌فرما و غیر تامین‌اجتماعی شود. حالا تازه‌ترین خبرها حاکی است بانک مرکزی فهرست رسته‌های شغلی آسیب‌دیده از ویروس کرونا را به‌روزرسانی کرده و ستون‌های این فهرست را از 10رسته به 13رسته افزایش داده و همزمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز وعده داده از هفته آینده سامانه کارا را برای ثبت‌نام متقاضیان حمایت ضد‌کرونا در این 13رسته باز کند.

روال حمایت از کسب‌وکارها
بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد افزونه تسهیلات کرونا در سامانه کارا به نشانی  kara.mcls.gov.ir ایجاد شده اما همچنان در حال راه‌اندازی است. اما محمد شریعتمداری، وزیر کار می‌گوید: از هفته آینده ثبت‌نام کارگاه‌هایی که در زمره ۱۳رسته شغلی اعلام شده قرار دارند، آغاز خواهد شد و صاحبان این کسب‌وکارها می‌توانند برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت‌نام کنند. به گفته شریعتمداری، بعد از ثبت‌نام این افراد، وزارتخانه‌های ذیربط اعم از وزارتخانه‌های ارشاد، صنعت، جهادکشاورزی، کشور و میراث فرهنگی، درخواست‌های ثبت شده در سامانه کارا را بررسی و تأیید می‌کنند و درنهایت با تطبیق همه این اطلاعات با پایگاه اطلاعاتی سازمان تأمین اجتماعی، فرایند تخصیص تسهیلات کرونا به متقاضیان واجد‌ شرایط آغاز می‌شود. به‌گزارش همشهری، این تسهیلات با نرخ سود ۱۲درصد و دوره بازپرداخت 24ماهه با چند‌ماه تنفس، به کارفرمایان 13رسته‌ شغلی آسیب‌دیده از کرونا، مشروط به حفظ سطح اشتغال کارگاه‌ها در دوره شیوع کرونا پرداخت می‌شود. عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار می‌گوید: این تسهیلات برای بنگاه‌های یک‌نفره ۱۲میلیون تومان است که شامل ۵۰درصد هزینه دستمزد و ۵۰درصد هزینه سرمایه در گردش بنگاه است و برای بنگاه‌هایی که با الزام دولت تعطیل شده‌اند به‌ازای هر کارگر ۱۶میلیون تومان است تا نیروهای خود را حفظ کنند. به گفته او، وام زیر ۱۲میلیون تومان با سفته، وام ۱۲میلیون تا ۴۸میلیون تومان با سفته و ضامن، وام ۵۰ تا ۱۲۰میلیون تومانی با 2ضامن، وام تا ۱۸۰میلیون تومان با ۳ضامن و بالاتر از این رقم مطابق روال عادی بانک‌ها پرداخت می‌شود.

بیمه بیکاری به کجا رسید؟
حمایت تسهیلاتی از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع بیماری کووید-19 اقدامی است که با هدف جلوگیری از ریزش اشتغال موجود انجام شده اما باز هم بخشی از نیروی کار در سایه شیوع کرونا بیکار شده‌اند که طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا باید مستقیما مورد حمایت قرار گیرند. البته این حمایت که در قالب پرداخت 3‌ماه مستمری بیکاری انجام می‌شود فقط به کارگران مشمول قانون کار که 3درصد حق بیمه بیکاری را پرداخته‌اند، تعلق می‌گیرد و مابقی بیکاران پس از ثبت‌نام در سامانه کارا، تسهیلات 1.5 تا 2میلیون تومانی دریافت خواهند کرد.
براساس آمارهای وزارت کار، از زمان آغاز ثبت‌نام بیکاران کرونا در سامانه بیکاری تاکنون ۷۸۰هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که ۶هزار و ۵۰۰نفر از آنها انصراف داده و 123هزار نفر نیز واجد شرایط نبوده‌اند؛ در نتیجه تعداد متقاضیان واجد شرایط در سامانه بیمه بیکاری به ۶۵۰هزار نفر رسیده است. این رقم 2.7برابر ثبت‌نام‌شدگان در صندوق بیمه بیکاری و بهره‌مندان از مستمری بیمه بیکاری است. به گزارش همشهری، هرچند با تصویب ستاد مقابله با کرونا و با دستور رئیس‌جمهوری، 5هزار میلیارد تومان برای پرداخت مستمری به بیکاران کرونایی اختصاص یافته و به صندوق بیمه بیکاری تأمین اجتماعی واریز شده، اما به گفته وزیر کار، برآوردهای اولیه از نیاز به ۷هزار میلیارد تومان منابع برای پوشش 3‌ماهه بیکاران متقاضی دریافت تسهیلات کرونا حکایت دارد. با توجه به تعداد متقاضیان بیمه بیکاری که 650هزار نفر هستند، با اختصاص این 5هزار میلیارد تومان، به‌طور میانگین هر کارگر برای 3ماه، ماهانه 2میلیون و 560هزار تومان دریافت خواهد کرد. آن دسته از مسئولان وزارت کار که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند، می‌گویند: قرار است مستمری بیکار‌شدگان کرونا از هفته سوم اردیبهشت واریز شود و امکان واریز سه‌ماهه این مستمری به‌صورت یکجا نیز وجود دارد اما هنوز این خبر را منابع رسمی این وزارتخانه تأیید یا تکذیب نکرده‌‌اند.

آخرین فهرست مشاغل آسیب‌دیده از کرونا
بانک مرکزی، فهرست جدید رسته‌های آسیب‌دیده از کرونا و مرجع تشخیص آن را اعلام کرده است. طبق اعلام وزارت کار، صاحبان این مشاغل می‌بایست برای دریافت تسهیلات از هفته آینده در سامانه کارا ثبت‌نام کنند بعد از آنکه اطلاعات آنها را دستگاه‌های ذیربط هر کسب‌وکار تأیید کردند، با اطلاعات تأمین اجتماعی تطبیق داده می‌شود تا وارد فرایند تخصیص تسهیلات شوند. بانک مرکزی، مصادیق کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا و دستگاه تشخیص را در قالب 13رسته به این شرح اعلام کرده است:
1- مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها (وزارت صنعت، معدن و تجارت)
2- مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدماتی بین‌راهی و موزه‌ها (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی)
3- حمل‌ونقل عمومی مسافر برون‌شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی (وزارت راه و شهرسازی)
4- حمل‌ونقل عمومی مسافر درون‌شهری (وزارت کشور)
5- دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان حج و زیارت حسب مورد)
6- تولید و توزیع پوشاک (وزارت صنعت، معدن و تجارت)
7- تولید و توزیع کیف و کفش (وزارت صنعت، معدن و تجارت)
8- مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه (وزارت صنعت، معدن و تجارت)
9- مراکز، باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی (وزارت ورزش و جوانان)
10- مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حسب مورد)
11- مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع‌دستی (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی)
12- مؤسسات خصوصی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حوزه‌های درمانی و تشخیصی اعم از آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند.
13- آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و گرمابه‌ها (وزارت صنعت، معدن و تجارت)

این خبر را به اشتراک بگذارید