• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 18 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100114
+
-

عمارت کلاه‌فرنگی عشرت‌آباد در پی توافقات مدیریت شهری تهران با سپاه به موزه سلاح تبدیل می‌شود

بازگشت بناهای تاریخی به تهران

درپی توافق میان مدیریت شهری با ارگان‌های دولتی و نظامی، تعدادی از اماکن تاریخی بازآفرینی شده و در اختیار عموم قرار می‌گیرد

گزارش
بازگشت بناهای تاریخی به تهران

پریسا امیرقاسم‌خانی- خبر‌نگار

عمارت کلاه‌فرنگی عشرت‌آباد، موزه سلاح می‌شود؛ این اقدام در پی توافقی رخ می‌دهد که بین مدیریت شهری تهران و سپاه صورت گرفته و از قرار معلوم، در آینده‌ای نزدیک، در این عمارت باارزش تاریخی به‌عنوان یکی از مراکز فرهنگی شهر به روی مردم باز خواهد شد.
تبدیل عمارت کلاه‌فرنگی شرق پایتخت به موزه، از سری اهداف مدیریت شهری برای احیا و بازگشایی مراکز فرهنگی و توسعه قلمروهای عمومی انجام می‌شود. به همین منظور تفاهم‌هایی با ارگان‌ها و نهادهای مختلفی برای در اختیار گرفتن آثار میراثی و تبدیل آنها به فضای فرهنگی شهر در برنامه گنجانده شده که نمونه‌ آخرش با سپاه پاسداران به‌حساب می‌آید.

عمارت میدان سپاه مرمت می‌شود
وقتی از بزرگراه شهیدصیاد شیرازی به سمت میدان سپاه حرکت می‌کنید، پشت چراغ و در حاشیه سمت راست بزرگراه، داخل پادگاه عشرت‌آباد، از نمایی دور، شاید ساختمان متروکه و نیمه‌سوخته‌ معروف به عمارت کلاه‌فرنگی را بتوانید ببینید؛ بنایی که پشت یک‌ساختمان بزرگ جدید پنهان شده است. این عمارت بیش از ۲۴۰سال قبل به فرمان ناصرالدین‌شاه ساخته شد و سال‌۱۳۴۶، در فهرست آثار ملی قرار گرفت. امروز از مجموعه خانه‌ها، حوض و فضای داخلی و بیرونی و باغ‌های اطرافش اثری باقی نمانده است. سال‌1392 مدیریت شهری و نهاد سپاه از لزوم سر پا نگه داشتن این بنای تاریخی و ارزشمند صحبت کردند و حتی یک تفاهمنامه سه‌جانبه میان میراث فرهنگی تهران، شورای شهر و مسئولان پادگان ولی‌عصر‌(عج) امضا شد، ولی هرگز به نتیجه نرسید. سال‌1394 قرار شد از طرف سپاه ساختمانی 14طبقه کنار عمارت ساخته شود که با مداخله مدیریت شهری، ارتفاع ساختمان با حداکثر 7طبقه به سرانجام رسید.
سرانجام شورای پنجم شهر و شهرداری فعلی تهران دست به‌کار شدند. تا اینکه حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، پس از بازدید اخیر خود از عمارت گفت: «در صحبت‌هایی که با سردار یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله‌ انجام شده، متوجه شدیم سپاه از مرمت عمارت کلاه‌فرنگی داخل پادگان، استقبال می‌کند. به‌نظر می‌رسد بعد از مرمت می‌توان این عمارت را در راستای تعامل با فضای شهر، در معرض دید عموم قرار داد. به‌زودی قرار است تفاهمنامه‌ای جدید بین شهرداری و سپاه محمد رسول‌الله امضا شود و سازمان زیباسازی به‌عنوان مجری طرح، در گام اول ارزیابی‌های فنی نحوه مرمت را انجام دهد و بعد از آن با برگزاری مناقصه، مجری اصلی مرمت عمارت کلاه‌فرنگی عشرت‌آباد مشخص خواهد شد.» به گفته او، احتمالا این عمارت را بعد از مرمت به موزه «سلاح» تبدیل خواهند کرد، ولی تصمیم نهایی را باید به بعد از مرمت عمارت موکول کرد. از سوی دیگر نکته اینجاست که به‌خاطر قرارگیری عمارت داخل پادگان سپاه، ممکن است بازدید از بنای کلاه‌فرنگی، تنها در روزهای خاصی از هفته برای عموم مردم امکان‌پذیر باشد.
البته آنگونه که علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرده، بعد از تبدیل عمارت کلاه‌فرنگی به موزه سلاح و اسلحه پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها برای بازدید عموم فعال خواهد بود.
به گزارش همشهری سینما نیاگارا(جمهوری)، سینما آسیا، سینما رادیوسیتی، کارخانه‌های چیت‌سازی و استارلایت و کاخ خرم آریا شهر و کاخ مرمر از دیگر مواردی است که مدیریت شهری به دنبال مرمت آنهاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید