13
شنبه 6 دی 1399
شماره 8120
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

ظرفیت محدود پرورش حیوانات در ایران

یادداشت یک
ایران در حوزه پرورش حیوانات غیرمعمول، یعنی جز دام و طیوری که با هدف تامین پروتئین در کشور تولید انبوه می‌شوند، موفقیت اقتصادی چندانی به‌دست نیاورده‌ است.
ویژه
اقتصاد خر شاید هر چند اصطلاحی طنزآمیز به‌نظر برسد ولی واقعیت این است که فعالیت سودآوری پیرامون حیوانی به نام الاغخرماده در جهان و کشور خودمان شکل گرفته است و کارآفرینانی هر چند کم، در این شغل مشغول به‌کارند.
صحبت از گوزن که می‌شود، تصویر گوزن زرد ایرانی در ذهن نقش می‌بندد؛ گونه‌ای زیبا که در معرض خطر انقراض قرار دارد.
پرورش شترمرغ از 200سال پیش در بعضی از کشورهای جهان شروع شده و ایران هم در سال‌های اخیر تولید و پرورش شترمرغ را آغاز کرده است.
دیگر فقط موقع سال تحویل نیست که ماهی‌های قرمز سفره‌های هفت‌سین را زنده کنند، ماهی‌ها، چه قرمز و طلایی، چه هشت‌دم و شش دم و چه... عضو ثابت بعضی از خانه‌ها هستند اما پرورش ماهی‌‌های زینتی این‌قدر ارزان نیست که هر کسی که عشق این کار را داشت بتواند، به سمت این کار جذب شود.
یکی از تمیزترین و بی‌آزارترین سبک‌های موجود برای پرورش حیوانات در جهان، پرورش حیوانات تزئینی است، زیرا قرار نیست درنهایت به وعده غذایی انسان تبدیل شوند و صرفا جهت همنشینی و علاقه‌مندی انسان‌ها پرورش داده می‌شوند.
پرورش میگو هم‌اکنون در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، سیستان و سال97 بود که انتشار خبر طبخ گوشت گوزن در یکی از رستوران‌های یزد جنجال بسیاری به‌پا کرد، چراکه بسیاری نمی‌دانستند مزارع پرورش گوزن در کشور راه‌اندازی شده‌اند و بخشی از فعالیتشان نیز مربوط به تأمین نیاز رستوران‌های خاص است.

هفت خان مزرعه داری

راه‌اندازی یک کسب و کار با محوریت پرورش حیوانات مختلف نیاز به تهیه‌کردن چه مدارک و مجوز‌هایی دارد؟
بیش از هرچیز باید تکلیف‌‌تان با طرح‌تان مشخص شود؛ طرحی که نشان‌دهنده برنامه شما، هدف شما، امکاناتی که در اختیار دارید، تشریح و معرفی موقعیت جغرافیایی زمین، میزان اشتغال‌زایی و... باشد.
بلدرچین

بلدرچین

بعضی از تولیدکنندگان در هر دوره پرورش، نزدیک به هزار بلدرچین می‌فروشند. قیمت یک بلدرچین به 10هزار تومان نمی‌رسد. در گرانی مرغ، بعضی از خانواده‌ها ترجیح‌شان خرید بلدرچین بود
یکی دو دهه است که بلدرچین وارد سبد غذایی ایرانی‌ها شده و بسته‌های این پرنده در یخچال‌های سوپر پروتئینی‌ها جای ویژه‌ای به‌خودشان اختصاص داده‌اند.
زالو
زالو
قیمت زالو‌ها و لارو آنها از 7هزار تومان تا 17هزار تومان متغیر است. در بازار جهانی اما قیمت زالو حدود 12دلار به بالاست. ارزش هر چهار زالو معادل یک بشکه نفت اوپک است!
اگر به‌دنبال شغلی زودبازده هستید، سراغ پرورش زالو نروید! این کار از مشاغلی است که به صبر و مداومت در کار نیازمند است.

میگو

پرورش میگو هم‌اکنون در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و دریکی‌دو سال اخیر در استان گلستان انجام می‌شود.

الاغ

شاید تا چند سال پیش شنیدن این خبر که فردی در مزرعه تولید الاغ مشغول به‌کار است، امری دور از ذهن بود، اما چند سالی است که پرورش الاغ و تولید محصولاتی مانند شیر و روغن الاغ بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
این روز‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهیان مبتکر با پرورش عقرب برایِ ایجاد درآمدزایی، به نجات جان انسان‌ها هم کمک می‌کنند.
اعداد 1 تا 9 را طوری در خانه‌های سفید قرار دهید که هر رقم در سطرها، ستون‌ها و مربع‌های کوچک 3 در 3 یک‌بار دیده شود.
جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ول 8120