• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 6 دی 1399
کد مطلب : 119817
+
-

شترمرغ

با احتساب هزینه‌های ساخت جایگاه حدود512میلیون تومان است و درآمد سالانه حدود 380میلیون تومان در سال خواهد بود که از این مقدار 100میلیون تومان آن سود خالص در یک سال است

شترمرغ

پرورش شترمرغ از 200سال پیش در بعضی از کشورهای جهان شروع شده و ایران هم در سال‌های اخیر تولید و پرورش شترمرغ را آغاز کرده است. کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و آمریکا و به‌ویژه آفریقای جنوبی کشورهای تولید‌کننده و پیشرو در صنعت پرورش شترمرغ هستند که می‌توان برای راه‌اندازی این صنعت ازتجربیات آنها استفاده کرد.

هزینه‌ها و چالش‌های راه‌اندازی
سرمایه اولیه برای پرورش شترمرغ دراستان‌های مختلف با توجه به آب‌وهوا و سازگاری تفاوت دارد اما آنطور که تولیدکننده‌های مختلف هزینه راه‌اندازی را تخمین زده‌اند سرمایه اولیه برای شروع این طرح با احتساب هزینه‌های ساخت جایگاه حدود512میلیون تومان است و درآمد سالانه حدود 380میلیون تومان در سال خواهد بود که از این مقدار 100میلیون تومان آن سود خالص در یک سال است. با احتساب هزینه‌ها و درآمدهای سال اول، نرخ سوددهی طرح 19.60درصد خواهد بود. از سال دوم به بعد به‌دلیل سرشکن‌شدن برخی از هزینه‌ها نرخ سوددهی افزایش نیز خواهد داشت.
در پرورش شترمرغ با وجود تامین مالی پروژه، باید دانش این کار را داشت. بسیاری از تولیدکنندگان معتقدند که اگر با آموزش، کارآموزی، تجربه و کمک گرفتن از مشاوران زبده، وارد کار شوید احتمال ضرر و زیان نزدیک به صفر خواهد بود اما به هر حال سرمایه پشتیبان را فراموش نکنید. اکثر تولید‌کنندگان دراین صنف پرورش شترمرغ را یک فعالیت تولیدی - تجاری بسیار پرسود می‌دانند، اگر با همه زوایای این تجارت و تولید آشنا باشند.

وضعیت مزارع فعال
براساس آمارهای موجود در معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی، هم‌اکنون بیش از 90واحد پرورش شترمرغ در استان‌های مختلف کشور مشغول فعالیت هستند. استان‌های اصفهان و البرز نیز در تولید شترمرغ از دیگر استان‌های کشور فعال‌ترند. اما در 5سال گذشته استان سمنان بیشترین تولید شترمرغ در کشور را به‌خود اختصاص داده است. 29مزرعه در خوزستان، 20مزرعه در یزد، 11مزرعه در تهران، 10واحد پرورش شترمرغ در فارس به فعالیت مشغول هستند. استان‌های گیلان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، همدان، لرستان، گلستان، مازندارن، آذربایجان شرقی و هرمزگان دارای 5تا 10مزرعه پرورش شترمرغ فعال در استان خود هستند. در استان‌های دیگر بین یک تا 5مزرعه پرورش شترمرغ فعالیت می‌کنند.

درآمدزایی و بازار
به گفته یکی از تولیدکنندگان این عرضه، پرورش شترمرغ نسبت به گاو 4برابر سود دارد. پرورش شترمرغ که از کسب و کارهای کمتر شناخته شده در حوزه کشاورزی و کارآفرینی به شمار می‌رود، یکی از عرصه‌های بسیار سودآور و منطبق بر الگوی اقتصاد مقاومتی است که درصورت به نتیجه رسیدن، ارزش اقتصادی بالایی را متوجه فعالان این بخش می‌کند. ارزش شترمرغ صرفاً به گوشت و تخم آن نیست بلکه این پرنده بزرگ دارای محصولات فراوان و با ارزشی است و هیچ دورریزی ندارد تا جایی که چربی و روغن، پوست، پر و حتی پوکه تخم آن نیز بازار خاص خود را دارد و در صنایع‌دستی، کیف، کفش و پزشکی استفاده می‌شود. اما در بیان خاصیت‌های این ماده پروتئینی نیز گفته شده که گوشت شترمرغ جزو گوشت‌های قرمز محسوب می‌شود اما از نظر چربی، کم‌چرب‌تر و سالم‌تر است و از نظر سلامت بعد از گوشت ماهی رتبه دوم را داشته و ۹۰ درصد آن قابل هضم است. تا ۵ سال پیش گوشت شترمرغ کمتر مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت اما اکنون مردم گوشت شترمرغ را می‌شناسند و بازار آن ایجاد شده است. هرکیلوگرم پر شترمرغ حدود 1000دلار در بازارهای جهانی خرید و فروش می‌شود و در ایران نیز برابر با دلار خرید و فروش می‌شود. قیمت تخم شترمرغ برابر با 24عدد تخم‌مرغ و به‌روز محاسبه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :