• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 6 دی 1399
کد مطلب : 119810
+
-

بلدرچین

بعضی از تولیدکنندگان در هر دوره پرورش، نزدیک به هزار بلدرچین می‌فروشند. قیمت یک بلدرچین به 10هزار تومان نمی‌رسد. در گرانی مرغ، بعضی از خانواده‌ها ترجیح‌شان خرید بلدرچین بود

بلدرچین

یکی دو دهه است که بلدرچین وارد سبد غذایی ایرانی‌ها شده و بسته‌های این پرنده در یخچال‌های سوپر پروتئینی‌ها جای ویژه‌ای به‌خودشان اختصاص داده‌اند. چند سال پیش بلدرچین فقط زمانی در بشقاب غذای ایرانی‌ها دیده می‌شد که یکی از افراد خانه دوره نقاهت بیماری را پشت سر می‌گذاشت اما حالا به‌عنوان پروتئین به‌صرفه، مشتری خاص خودش را دارد. به‌خاطر همین مشتریان است که پرورش بلدرچین به‌عنوان شغل طرفدار پیدا کرده است.

هزینه‌ها و چالش‌های راه‌اندازی
بیشتر کسانی که سراغ پرورش بلدرچین رفته‌اند، این کار را به‌عنوان شغل دوم انتخاب کرده‌اند. اگر یک انباری 15متری و سه‌چهار میلیون تومان پول داشته باشید، می‌توانید این کسب‌وکار را راه‌ بیندازید. بعضی‌ها که در شروع کار خیلی سرمایه نداشته‌اند، نیمچه، جوجه‌های پانزده‌روزه را می‌خرند و بعد از 30روز آنها را می‌فروشند. با 2میلیون تومان می‌شود 600بلدرچین نیمچه خرید. برای سیستم گرمایش و نور انبار هم یک میلیون تومان کافی است. این هزینه‌ها جدا از ساخت انبار و قفس است. بعضی‌ها همه که با دست پرتری وارد بازار کار شده‌اند، دستگاه جوجه‌کشی دارند؛ تخم بلدرچین می‌خرند، بعد از تبدیل به جوجه و رساندن جوجه‌ها به مرحله کشتار، آنها را می‌فروشند. قیمت دستگاه جوجه‌کشی هم متفاوت است. دستگاه دست دوم 588تایی را می‌شود زیر 5میلیون تومان خرید. برای پرورش بلدرچین حتی لازم نیست که به جوجه‌ها واکسن بزنید، در چند روز اول حیاتشان اگر در آب آنها مولتی‌ویتامین بریزید، کافی است. هر بلدرچین روزانه 30گرم دان می‌خورد و این دان باید دان مخصوص بلدرچین باشد. بلدرچین‌ها هم حتما باید در فضای بسته و در قفس نگهداری شوند. چون بلدرچین پرونده وحشی است، اگر در فضای آزاد رها شوند، پرواز می‌کنند و سرمایه‌گذاری به باد می‌رود. دمای فضایی که برای پرورش بلدرچین اختصاص داده می‌شود، مهم است. دما باید بین 30تا 35درجه باشد. اگر به یکباره دما به 20درجه برسه می‌تواند تلفات زیادی داشته باشد.

وضعیت مزارع فعال
 گرانی‌های اخیر تأثیرش را در پرورش بلدرچین هم گذاشته. گران شده دان بلدرچین باعث شد بعضی از مراکز پرورش بلدرچین تعطیل شوند، به‌خصوص آنهایی که نتوانسته‌ بودند در بازار خودی نشان بدهند. با این حال استقبال از پرورش بلدرچین خوب است، چرا که در 45روز یک بلدرچین از تخم به مرحله کشتار می‌رسد. اگر مزارعی که در پرورش بلدرچین فعال هستند، بیش از 10هزار جوجه داشته باشند، باید تأییدیه‌های بهداشتی را بگیرند. با توجه به اینکه بعضی از افراد در خانه‌های شخصی‌شان هم می‌توانند پرورش بلدرچین داشته باشند، آماری از تعداد این تولیدی‌ها نیست.

درآمدزایی و بازار
 قبل از اینکه گرانی‌ها به اوج برسد، درآمدزایی از پرورش بلدرچین هم بالا بود، 50درصد هزینه‌ای که هر‌ماه داشتی، می‌توانستی درآمد هم داشته باشی اما چند وقتی است که این درآمد به یک‌سوم رسیده است. خریدارها هم متفاوتند، مشتریان اصلی شرکت‌های بسته‌بندی و توزیع هستند، بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند بدون واسطه تولیداتشان را به‌دست مشتریان برسانند. بیشتر این مشتریان هم از جمع دوستان و اقوام هستند. بعضی از تولیدکنندگان در هر دوره پرورش، نزدیک به هزار بلدرچین می‌فروشند. قیمت یک بلدرچین به 10هزار تومان نمی‌رسد. در گرانی مرغ، بعضی از خانواده‌ها ترجیح‌شان خرید بلدرچین بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :