9
سه شنبه 22 آبان 1397
شماره 7526
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

«طبیعت» وارد کتاب‌های درسی می‌شود

2 عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گویند اجرای طرح همیار محیط‌زیست به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شده است
پدری که چشم‌هایش را ریز کرده است و با دقت بسیار انگشتش را روی سر شیلنگ آب فشار می‌دهد تا چند برگی که در برگریزان پاییز گوشه‌ای از حیاط جا خوش‌کرده‌اند.
ویژه
ارگانیک یعنی چه؟ جلسه‌های بسیاری در وزارت جهادکشاورزی برگزار شده تا واژه  ارگانیک  معنا شود. مثلا در آن جلسات با این مشکل روبه‌رو بوده‌اند که اگر ارگانیک را  سالم  ترجمه کنند و بگویند این خیار سالم است، این شبهه ایجاد می‌شود که بقیه خیارها ناسالمند. حتی ترجمه  طبیعی هم همین نتیجه را داشت.
یک روز برای هگل- فردا 14نوامبر/ 23آبان روزی است که گئورگ ویلهلم فریدریش هگل از دنیا رفت. او یکی از مهم‌ترین نام‌های تاریخ فلسفه است.
مفهوم سازگاری یک شهر بزرگ مانند پراگ -پایتخت جمهوری چک- با طبیعت را زمانی می‌توانید درک کنید که در حاشیه یکی از خیابان‌های اصلی آن قدم بزنید و حس کنید یک‌جای کار می‌لنگد.
درنگ
افزایش تهدیدهای زیست‌محیطی موجب شده که انسان‌ها بیش از پیش احساس خطر کنند و برای استمرار حیات خود به فکر چاره باشند. برای مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی و بهبود وضعیت موجود، شیوه‌های‌ متعددی مطرح می‌شود.
ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که در آستانه ورشکستگی اکولوژیکی است و جزو بدهکارترین سرزمین‌های جهان محسوب می‌شود.
در همه کشورهای دنیا برای کاهش آلایندگی هوا، بسته‌های تشویقی برای خودروهای پاک درنظر می‌گیرند تا مردم به استفاده از آن ترغیب شوند. در ایران نیز تردد خودروهای هیبریدی و برقی در طرح ترافیک در سال ۱۳۹۵ براساس تصمیم قبلی مسئولان شهری تهران، رایگان درنظر گرفته شد.
ماجرای افزایش تعداد اتومبیل‌های سازگار با طبیعت در ایران به کجا ختم شد؟

خودروهای برقی در بن‌بست

تعرفه بالای واردات خودرو و بی‌برنامگی شرکت‌های خودروساز ایرانی، عملا پروژه توسعه خودروهای برقی و هیبریدی را متوقف کرده است
می‌گویند خودروهای برقی، دنیای آینده را تسخیر می‌کنند و بالاخره روزی می‌آید که هیچ‌کس دیگر از خودروی دیزلی و بنزینی استفاده نمی‌کند.شاید در آن روز، شهرهای ما هم از آلودگی خالی شود؛ چرا که دلیل 70درصد آلودگی شهرهای بزرگ همین سوخت خودروهاست .
PDF درنگ
کوتاه درنگ
وضعیت محیط‌زیست در ایران خوب نیست. به‌دلایل مختلف در سال‌های اخیر با بحران‌های نگران‌کننده‌ای در حوزه محیط‌زیست مواجه شده‌ایم. در این شرایط تردیدی نیست که جامعه نیاز به تغییر الگوی مصرف و استفاده از ایده‌هایی دارد که براساس سازگاری با محیط‌زیست شکل گرفته باشند؛ مثلا در حوزه ساخت‌وساز، پرسش کلیدی این است
طبق آمار موجود، در شهرهای مختلف ایران 11میلیون موتورسیکلت تردد می‌کنند. البته درباره میزان آلایندگی این موتورسیکلت‌ها چندان اتفاق‌نظری وجود ندارد. بعضی‌ها می‌گویند که 25درصد آلایندگی شهرها به‌خاطر این موتورسیکلت‌هاست و برخی دیگر می‌گویند که آلایندگی این وسایل حمل‌ونقل کمتر است.
بسیاری از کارشناسان راه‌حل مبارزه با کیسه‌های پلاستیکی را استفاده از پاکت‌های کاغذی یا کیسه‌های پارچه‌ای یا به کارگیری مواد بادوام و ظروف پلاستیکی تجدیدپذیر بامنشأ گیاهی می‌دانند.