• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37363
+
-

اخبار فردا

چهار‌شنبه 23 آبان



یک روز برای هگل-
فردا (14نوامبر/ 23آبان) روزی است که گئورگ ویلهلم فریدریش هگل از دنیا رفت. او یکی از مهم‌ترین نام‌های تاریخ فلسفه است؛ کسی که تأثیر اندیشه‌هایش در دوران پس از خودش هم باقی ماند و مبنای آثار فلسفی چهره‌های معتبر تاریخ فلسفه شد. فردا فرصتی برای خواندن آثار هگل یا آثاری است که در آنها شخصیت و اندیشه‌های او واکاوی شده است. خوشبختانه بیشتر آثار هگل به زبان فارسی ترجمه شده‌اند و در کتابفروشی‌های معتبر پیدا می‌شوند؛ مثلا «هگل و پدیدارشناسی روح» می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این کتاب یکی از مهم‌ترین آثاری است که درباره هگل نوشته شده و مطالعه آن برای فهم فلسفه و نظام هگلی ضروری است. این کتاب را رابرت استرن نوشته و توسط محمدمهدی اردبیلی به فارسی برگردانده شده است. کتاب «فلسفه هگل» هم می‌تواند گزینه مناسبی برای آشنایی با تفکر این فیلسوف سرشناس آلمانی باشد. این کتاب را والتر ترنس استیس نوشته و توسط حمید عنایت به فارسی برگردانده شده است. 



تماشای فیلم پرسروصدای کن
- «مرد سگی» فیلم پرسروصدای جشنواره کن امسال بود که از ایتالیا برای اسکار ارسال شد. پیتر بردشاو -منتقد گاردین- این فیلم را پرتره‌ای از یک کله خر جنایتکار نامیده است؛ «مرد سگی ماتیو گارونه، الهام‌گرفته از داستانی واقعی است؛اپرایی جذاب از شهادت جنایی یک مرد غیرجذاب. مرد سگی از آن دست فیلم‌هایی است که یا عاشقش می‌شوید و یا با آن ارتباط برقرار نمی‌کنید، همانطور که منتقدان نیز درباره آن 2دسته شدند و اغلب آن را شاهکار خواندند و عده‌ای آن را فیلم متوسط خطاب کردند.» داستان از این قرار است که مارچلو، یک آرایشگر حیوانات است که در شهرستانی در حومه‎ رم زندگی می‌کند. او گذران روزهایش را بین کار کردن در آرایشگاهش و محبت به فرزندش تقسیم می‌کند. اما هنگامی که مارچلو تصمیم می‎گیرد کمی پول بیشتر به‌دست آورد، با مردی مرموز به نام سیمونچینو آشنا می‎شود. یک بوکسور خشن که با دزدی باعث ایجاد وحشت در محله شده است. این فیلم را می‌توانید ۲۳ آبان ساعت 6عصر با بلیت 15هزار تومانی در گالری رج تماشا کنید. آدرس این گالری در خیابان پاکستان، کوچه‌حکیمی، شماره۴ است. 



کنسرت گروهی
- تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران از 23آبان میزبان کنسرت‌های پژوهشی خواهد بود. البته ‌فروش بلیت این کنسرت‌ها از 14آبان آغاز شده است. اگر می‌خواهید مثل خانه هنرمندان، شما نیز از هنرمندان جوان و گمنام اما بااستعداد موسیقی ایران حمایت کنید، فرصت خوبی است تا یکی از کنسرت‌ها را انتخاب کنید و در یکی از شب‌های پاییز به دیدن و شنیدن اجرای آنها بروید. آخرین اجرای این 7گروه 20دی خواهد بود. گروه «نواگردان»، گروه «پرنیا»، گروه «شوق»، کنسرت هادی حسینی ساز و آواز قاسم رحیم زاده، گروه «دیر»، گروه موسیقی «کاشان» و گروه «بوم» این اجراها را برعهده خواهند داشت. 

هنرمندان چک در موزه گرافیک- طراحی هنرمندان اروپای شرقی همواره در ایران مورد توجه قرار گرفته است؛ به این ترتیب نمایشگاهی از آثار هنرمندان کشور چک می‌تواند با استقبال خوبی در ایران مواجه شود. نمایشگاه «تایپو ۹۰۱۰» با مشارکت سفارت جمهوری چک در ایران، از فردا در موزه گرافیک آغاز می‌شود. در این نمایشگاه شاهد نمایش آثاری از طراحان حروف کشور چک خواهیم بود که در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی توسط هنرمندان معاصر گرافیک این کشور ارائه شده است. موزه گرافیک ایران در بزرگراه بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید، محوطه شمالی پارک پلیس، عمارت ارباب هرمز قرار دارد. 



از عینیت تا ذهنیت
- ابراهیم مقبلی، هنرمند پیشکسوت برگزیده ملی از سوی ریاست‌جمهوری در سال 1381، به بهانه بیش از نیم‌قرن تلاش در راه اعتلای فرهنگ و هنر کشور، از سوی فرهنگستان هنر، اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز و مؤسسه فرهنگی و هنری صبا مورد قدردانی قرار می‌گیرد و به همین مناسبت فردا، 23آبان  1397 نمایشگاهی از آثار او با عنوان «از عینیت تا ذهنیت» در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. آیین نکوداشت این هنرمند از ساعت ۱۵ در سالن همایش‌های فرهنگستان هنر، به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از خیابان طالقانی، برگزار خواهد شد و نمایشگاه آثار او نیز در ادامه همین آیین افتتاح خواهد شد. علاوه بر عنوان هنرمند ملی، مقبلی درخشش در بی‌ینال آسیایی و اروپایی ترکیه، دریافت لوح افتخار و تندیس قلم‌موی طلایی، جایزه ویژه چهارمین نمایشگاه دوسالانه نقاشی ایران و دریافت نشان درجه یک هنری را نیز در کارنامه دارد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید