• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37356
+
-

امکان خرید چه نوع موتورسیکلت‌های برقی‌ای در ایران وجود دارد؟

موتورسیکلت‌های برقی طرفدار ندارد

معرفی چند مدل از موتورهای دوستدار محیط‌زیست موجود در ایران و مشخصات آنها

درنگ
موتورسیکلت‌های برقی طرفدار ندارد

نیلوفر جلالی

طبق آمار موجود، در شهرهای مختلف ایران 11میلیون موتورسیکلت تردد می‌کنند. البته درباره میزان آلایندگی این موتورسیکلت‌ها چندان اتفاق‌نظری وجود ندارد. بعضی‌ها می‌گویند که 25درصد آلایندگی شهرها به‌خاطر این موتورسیکلت‌هاست و برخی دیگر می‌گویند که آلایندگی این وسایل حمل‌ونقل کمتر است. بعضی‌های دیگر هم می‌گویند که این 11میلیون موتورسیکلت اندازه 44میلیون خودرو آلودگی دارند. اما آنچه مهم است اینکه قطعا این وسایل آلایندگی دارند و علاوه بر آلوده‌کردن هوا، میزان تولید آلودگی صوتی ناشی از آنها نیز قابل‌توجه است. در ایران، از موتورسیکلت‌های برقی با وجود همه تبلیغاتی که برای آنها می‌شود، چندان استقبال نمی‌شود، آن هم به‌خاطر کیفیت نه‌چندان خوب برخی از این مدل موتورسیکلت‌های چینی است که ضعف قدرتی دارند و قطعات آنها کمیاب است. به گفته منتقدان، موتورسیکلت‌های برقی با توپوگرافی شهر تهران منطبق نیست. توپوگرافی شهر تهران غالبا شمالی- جنوبی و دارای شیب است. همچنین ایستگاه‌های شارژ این نوع موتورها هنوز در شهرها راه‌اندازی نشده و نگهداری دستگاه شارژ آنها در آپارتمان‌ها آسان نیست؛ به‌ویژه آنکه این موتورها برای حمل بار نیز طراحی نشده‌اند. اما از آن طرف موتورسیکلت‌های بنزینی قدرت بیشتری برای حرکت دارند و با چند لیتر بنزین ارزان‌قیمت می‌توان مسافت‌های طولانی را با آنها پیمود؛ همین می‌شود که موتورهای برقی در این میدان رقابتی، جا می‌مانند. 

موتور برقی ES 2000w پلاس مدل 2018

این موتورسیکلت با قیمت 17میلیون و 800هزار تومان یکی از انواع پرقدرت‌تر این نوع موتورهای برقی به شمار می‌آید و از نظر تامین قطعات و خدمات پس از فروش در مقایسه با دیگر موتورهای برقی‌ موجود در بازار، شرایط بهتری دارد. این موتور از باتری 72ولتی 20آمپرساعتی جدید و باکیفیت، ترمز جلو و عقب دیسکی هیدرولیکی و چرخ با رینگ 12بهره می‌برد و با یک‌بار شارژ 8ساعته امکان پیمایش  مسیری حدود 70کیلومتر در کفی، با سرعت 60کیلومتر بر ساعت را به کاربران می‌دهد. نیاز نداشتن موتور برقی ES 2000w پلاس به پلاک و گواهینامه (اکنون) یک ویژگی مثبت برای آن تلقی می‌شود که طبیعتاً برای موتورسواران یا کاربران بسیار حائز اهمیت است.

موتوربرقی مدل ولتاسیتی اسکورت 2018

این موتورسیکلت مهربان با محیط‌زیست، ظاهری شیک و لوکس دارد و می‌توان به‌طور متوسط 50کیلومتر با هر بار شارژ 8-6ساعته (بسته به شیب، وزن و سایر پارامترهای مؤثر) با آن حرکت کرد. این مدل نیز بدون نیاز به گواهینامه و پلاک است. گرچه این سرعتِ حداکثر ممکن است در نگاه اول کم به‌نظر برسد اما باید بدانید که نه‌تنها این سرعت برای مصارف شهری بسیار مناسب است که مطابق با استاندارد تردد موتور برقی نیز هست که از بروز خطر برای خود کاربر، عابران پیاده و دیگر خودروها جلوگیری می‌کند. این موتور یک محفظه نگهداری وسایل شخصی جادار هم دارد و قیمت آن در بازار ایران 10میلیون تومان است.

موتوربرقی ولتاسیتی کومو2018

به گفته سازندگان آن، با این موتوربرقی تمام آنچه یک موتورسوار برای حمل‌ونقل شهری خود (حتی در سربالایی‌ها) نیاز دارد برآورده می‌شود؛ چون نه‌تنها از نظر قدرت یک موتورسیکلت بسیار مناسب و قبراق است بلکه سرعت و شتاب آن بسیار بالاست و از نظر ظاهری با الهام از موتور‌های‌برقی وسپا (Vespa) و ویو (Wave) نیز حداقل نیازهای سفرهای روزانه شهری را برآورده می‌کند. این موتورسیکلت از یک موتوربرقی 1500واتی برند بوش آلمان (Bosch)، باتری 60ولتی 24آمپرساعتی لیتیوم یونی قابل‌حمل (1440وات ساعت)، ترمز جلوی دیسکی هیدرولیکی و عقب کفشکی و چرخ با رینگ 10بهره می‌برد و با یک‌بار شارژ 8-6ساعته توان پیمایش مسیری حدود 60کیلومتر در کفی ، با سرعت 55کیلومتر در ساعت را به کاربران می‌دهد. قیمت این مدل موتورسیکلت 14میلیون و 800هزار تومان است.

 موتورسیکلت برقی کویر مدل ES21500

درسال1395 کویرموتور ایران، موتورسیکلت برقی مدل ES21500 را با کاربری متفاوت وارد بازارکرد؛ وسیله‌ای با کارایی بالا و کاربری درون‌شهری که به‌سادگی می‌توان با آن به نیاز مصرف‌کننده پاسخ داد.

 انجین ES21500 دارای یک باتری سربی اسیدی با قدرت 60V/20AH است که سرعت 45کیلومتر در ساعت را برای راکب مهیا می‌کند. توان این موتوربرقی 1920W است. مدت زمان مورد نیاز برای شارژ این موتور 4ساعت است. قیمت حدودی این موتورسیکلت 10میلیون تومان است.

در آخر ذکر این نکته ضروری است که مدل‌های موتورسیکلت برقی در ایران بسیار متنوع است و این موتورها با توجه به سلیقه هر فرد، قیمت‌های متفاوتی از 5میلیون تا 20میلیون تومان دارند. فراموش نشود که با استفاده از این موتورسیکلت‌ها، تمام هزینه‌های حمل‌ونقلی شما ازجمله سوخت، جریمه، تصادف، طرح ترافیک، استهلاک و... از بین می‌رود و به ماهی حدود 6هزار تومان محدود می‌شود که تقریبا معادل یک لامپ 60 وات است.

این خبر را به اشتراک بگذارید