• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80128
+
-

3مأموریت ظریف درنیویورک

وزیر خارجه با 3 دستورکار ویژه به مقر سازمان ملل رفته است؛ مذاکره درباره برجام افشاگری درباره تحریم های آمریکا و به کارگیری دیپلماسی در مقابل تهدیدات نظامی

دیپلماسی
3مأموریت ظریف درنیویورک

همزمان با سفر وزیر امور خارجه ایران به آمریکا، دولت این کشور تحریم‌هایی را علیه ایران اعلام کرد که حتی در داخل آمریکا هم به سخره گرفته شد. دولت آمریکا بانک مرکزی ایران را برای چندمین بار هدف تحریم قرار داد تا صدای ریچارد نفیو معمار تحریم‌های ایران در دولت سابق آمریکا هم در بیاید. وزیر خارجه در سفر به نیویورک پرونده‌ای با سه سر فصل در دست دارد.

او درحالی‌که مثل دفعه قبل با ویزای محدود به تردد در 3 نقطه شهر نیویورک شامل سازمان ملل، دفتر نمایندگی ایران و اقامتگاه سفیر ایران به نیویورک سفر کرده با وجود این محدودیت‌ها نقد سیاست‌های آمریکا در 3 محور را در دستور کار قرار داد، برجام، تروریسم اقتصادی و تهدیدات علیه ایران.
وزیر خارجه پس از چند روز کش و قوس و تعلل وزارت خارجه آمریکا در صدور ویزا در نهایت دیروز وارد نیویورک شد و از بدو ورود در خاک آمریکا حملات خود به سیاست‌های دولت آمریکا را کلید زد، با این قید که ظریف در فاز جدید حملات سعی کرده بین دونالد ترامپ رئیس‌جمهور و وزیر خارجه او تفکیک قائل شود و یک‌بار دیگر تیم در آستانه انحلال «بی» را مورد خطاب و عتاب قرار دهد.

جان بولتون از اعضای اصلی تیم «بی» ‌دو هفته قبل از کابینه ترامپ اخراج شد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات داخلی این رژیم شکست خورده و در آستانه ترک کردن این پست قرار دارد و محمد بن زائد ولیعهد امارات با محمد بن سلمان همتای سعودی بر سر جنگ یمن و منطقه جنوب این کشور دچار اختلاف شده با این حال تفکر تیم «بی»‌ کماکان برای تشدید فشار بر ایران در تکاپوست.
ظریف در یکی از پیام‌های توییتری خود پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده را به وارونه‌نمایی درباره ایران متهم کرد و در توییت دیگر درباره تحریم‌ها علیه ایران با اشاره به تحریم اخیر آمریکا نوشت: قرار دادن نام بانک مرکزی در فهرست تحریم‌ها نشان‌دهنده این است: ناامیدی و شکست از «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران،جلوگیری از تامین مالی غذا و دارو توسط بانک مرکزی ایران برای مردم کشور، ترس «تیم ب» از بازگشت آمریکا به مذاکرات و تلاش‌های «تیم ب» برای کشاندن رئیس‌جمهور ترامپ به جنگ.     

رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه از تحریم بانک مرکزی ایران خبر داد که سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به آن با بیان اینکه این تحریم‌ها جدید نیست تأکید کرد: ما راه تعامل را باز نگه داشته‌ایم هم‌اکنون توپ در زمین آمریکایی‌هاست و آنها باید شجاعانه اشتباه خود در نقض توافق هسته‌ای را پذیرفته و تعهدات خود را به اجرا در آورند و در آن صورت در قالب راهکارهای پیش‌بینی شده برجام مانند سایر اعضا می‌توانند با کشور ما تعامل کنند.
محمدجواد ظریف قرار است در روزهای حضور در نیویورک در نشست وزیران خارجه ایران و 1+4شرکت کند که مهم‌ترین دستور کار آن رایزنی درباره تعهدات اروپا برای حفظ برجام است.
پیش‌بینی می‌شود حسن روحانی رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک با امانوئل مکرون همتای فرانسوی دیدار و درباره آخرین وضعیت ابتکار او درباره اختصاص اعتبار 15میلیارد دلاری به ایران در ازای بازگشت ایران به برجام رایزنی کند، حسن روحانی رئیس جمهور امروز در مراسم آغازین هفته دفاع مقدس سخنرانی می‌کند و فردا  عازم نیویورک می‌شود.  طرح فرانسه ابتدا با موافقت ترامپ روبه‌رو شد اما در ادامه ترامپ صدور مجوز برای اختصاص این پول را به دیدار با روحانی مشروط کرد درحالی‌که رهبر انقلاب هفته قبل شرط دیدار بین مقامات ایران و آمریکا را بازگشت آمریکا به برجام و چند جانبه بودن این دیدار عنوان کردند.
ترامپ آنچنان برای دیدار با مقامات ایران اشتیاق دارد که در جریان سفر‌ ماه گذشته ظریف به بیاریتز وقتی ترامپ از زبان مکرون خبر حضور ظریف در این شهر را شنید قصد داشت همراه با مکرون به دیدار ظریف برود اما به‌دلیل مخالفت ظریف با هرگونه دیدار، مکرون از همراه بردن ترامپ خودداری کرد.

در روزهای اخیر و پس از حمله هفته گذشته به برخی تاسیسات نفتی عربستان که انصارالله یمن مسئولیت آن را قبول کرد مقامات آمریکایی اظهارات تهدیدآمیزی علیه ایران مطرح و اقدام به تهدید نظامی ایران کردند و در پی این تهدیدات وزارت خارجه یادداشتی تهدیدآمیز از طریق سفارت سوئیس به آمریکا تحویل و نسبت به تبعات هرگونه اقدام نظامی علیه ایران هشدار داد.
ظریف که همزمان با تحرکات سعودی و آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در مقر این سازمان حضور دارد در واکنش به خبر‌سازی‌‌های ضد‌ایرانی با اشاره به حمله تلافی‌جویانه عربستان به حدیده یمن در حساب توییتری خود نوشت: حکومت سعودی به شکل بی‌اساس ایران را به‌خاطر حمله به تاسیسات نفتی‌اش مقصر می‌داند، این جالب است که امروز به حوثی‌ها در یمن حمله و آتش‌بس سازمان ملل را نقض کردند. مشخص است که حتی خود سعودی‌ها هم دروغ نقش داشتن ایران را باور ندارند.

نامه ایران به شورای امنیت سازمان ملل

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد و شورای امنیت، ادعای آمریکایی‌ها درباره موشک‌های ایران و دخالت در حملات به تاسیسات آرامکو را رد کرد و گفت: آمریکا در راستای «فشار حداکثری» به کارزار «فریب حداکثری» علیه ایران روی آورده است. به گزارش ایرنا، مجید تخت‌روانچی روز جمعه با ارسال نامه‌های جداگانه به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان، به نامه ۲۹ آگوست آمریکا پاسخ داد و اتهامات آنها علیه ایران را بی‌اساس خواند. وی در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر نقض قطعنامه 2231با آزمایش موشک ماهواره‌بر ایران با اشاره به علمی بودن این آزمایش تأکید کرد: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم هیچ‌یک از موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است و بند سه ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هم به هیچ وجه فعالیت‌های ایران در مورد موشک‌های بالستیک معمولی را محدود نمی‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :