• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7516
+
-

بازارهای محلی و ساماندهی دستفروشان

بازارهای محلی
بازارهای محلی و ساماندهی دستفروشان

دکتر محمد طالبی | جامعه‌شناس:

مقوله «فرهنگ» یکی از نشانه‌های بارز جوامع پیشرفته و متعالی‌است که شاخه‌های گوناگونی دارد. ازجمله مقوله‌‌های فرهنگی که در زندگی شهرنشینی در روابط و تعامل بین انسان‌ها تأثیر‌گذار است، می‌توان به فرهنگ کسب‌وکار و مشتری‌مداری اشاره کرد. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که محور آموزش و فرهنگسازی با موضوعات مختلف در جامعه، باید از گروه‌های سنی پایین‌‌تر آغاز شود تا در آینده با جامعه‌‌ای آگاه و قانون‌مدار، مواجه باشیم. موضوع فرهنگسازی‌ در جامعه آن‌قدر اهمیت دارد که حتی یکی از اولویت‌‌های برنامه‌های کنونی مدیریت شهری به این مبحث مهم اختصاص پیدا کرده که البته در اجرای آن باید از ابزارها و امکانات خاص و ویژه استفاده کرد. مثلا در زمینه ترویج و گسترش فرهنگ کسب‌وکار صحیح و کارآمد، باید از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در شهر استفاده کرد. نمونه بارز آن جانمایی و راه‌اندازی بازار‌های هفتگی در نقاط مختلف شهر تهران است که به تعبیر دیگر، می‌توان از آن به‌عنوان کارگاه فرهنگسازی برای الگوبرداری و ساماندهی دستفروشان و وانتی‌‌های شهر یاد کرد. بازار‌های محلی و هفتگی، آثار و برکات زیادی به همراه دارند؛ از یک سو باعث ایجاد نظم و انضباط شهری در شهر و محله‌ها می‌شوند، از سوی دیگر افراد شاغل، فضا و جای مناسبی برای کسب‌وکار خواهند داشت؛ شهروندان هم با توجه به اقتصاد خانواده، به اجناس ارزان‌قیمت‌تری دسترسی پیدا می‌کنند و به تبع آن می‌توانند تا اندازه‌ای هزینه‌هایشان را کاهش دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید