• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63270
+
-

درجازدن تاریخی اینترنت ثابت

درجازدن تاریخی اینترنت ثابت

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت یا همان ADSL چند وقتی است که تلاش گسترده‌ای برای افزایش قیمت‌ سرویس‌های خود دارند.
محمدجواد آذری‌جهرمی، چندی پیش به این ماجرا واکنش نشان داد و اعلام کرد که این شرکت‌ها می‌خواهند حدود ۵۰درصد قیمت‌های خود را با همین سطح سرویس فعلی افزایش دهند. او به همین‌خاطر به این شرکت‌ها پیشنهاد کرد: سرمایه‌گذاری کنید، تکنولوژی را به روز کنید، از تولیدات داخلی استفاده کنید و کیفیت خوب ارائه کنید. برای مردم هم پرداخت هزینه سرویس خوب قابل توجیه است. به همین‌خاطر چند روزی است که در سایت وزارت ارتباطات نظرسنجی در این رابطه صورت گرفته است. در این نظرسنجی از کاربران پرسیده شده است آیا حاضرند هزینه بیشتری برای افزایش کیفیت خدمات و سرعت اینترنت از ADSL به VDSL پرداخت کنند؟ براساس نتایج این نظرسنجی، تاکنون ۷۲درصد کاربران به مسئله پاسخ مثبت داده‌اند؛ یعنی کاربران حاضر هستند برای سرعت و کیفیت بهتر اینترنت با فناوری‌های جدید هزینه بیشتری پرداخت کنند. ADSL سال‌هاست که در بسیاری از کشورهای جهان منقرض شده است. با وجود گسترش استفاده از اینترنت موبایل و افزایش سرعت آن در نقاط مختلف کشور اما اینترنت ثابت سال‌هاست از لحاظ مشترکان و فناوری در حال در جا‌زدن است.

چرا بی‌کیفیت هستند؟

به گزارش همشهری، اینترنت ثابت یا ADSL هنوز هم از کابل‌های مسی تلفن برای انتقال اطلاعات یا دیتا استفاده می‌کند. به همین‌خاطر هرچند ISP‌های کشور مثلا سرویس ADSL با سرعت ۱۶مگابیت بر ثانیه را عرضه می‌کنند اما تنها 5 درصد از مشترکان هستند که می‌توانند این سرعت را داشته باشند، اما عملا اکثر مردم روی خطوط قدیمی تلفن یا همان کابل مسی نمی‌توانند به‌سرعت بیشتر از 3 یا 4مگابیت بر ثانیه برسند. به همین‌خاطر است که اکثر مردم عطای استفاده از اینترنت ثابت را به لقایش بخشیده و به اینترنت موبایل روی‌آورده‌اند. براساس آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات مشترکان اینترنت پهن‌باند به بیشتر از ۷۴میلیون‌و۵۰۰ هزار نفر در کشور رسیده است. از این تعداد بیشتر از ۶۴میلیون‌و۱۳۷ هزار نفر از اینترنت پرسرعت موبایل استفاده می‌کنند و تنها حدود ۱۰میلیون و ۳۸۰هزار نفر در کل کشور کاربر اینترنت ثابت هستند. درواقع مهم‌ترین نکته، گسترش پیدا نکردن فناوری‌های جدید اینترنت ثابت ازجمله VDSL و فیبر نوری است. 

چرا در ADSL باقی ماندیم؟

اگر سراغ ISPها بروید آنها هم از سیاستگذاری سال‌های گذشته در این رابطه انتقاد دارند. آنها اعتقاد دارند که رقابت مخابرات و اپراتورهای موبایل با شرکت‌های اینترنتی از آغاز تا امروز منصفانه و عادلانه نبوده و در بسیاری از موارد سیاستگذاری‌ها به نفع اپراتورهای موبایل بوده است. آنها این سیاست‌های اشتباه سالیان اخیر را دلیل شکست سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حوزه اینترنت ثابت می‌دانند. از سوی دیگر ماجرایی که سال‌ها مطرح بوده انحصاری شدن توسعه فیبر نوری در انحصار مخابرات است. به همین‌خاطر سرمایه‌گذاری در این حوزه تبدیل به کلافی پیچیده شده است. تلاش شده با ادغام FCP‌ها مشکل سرمایه‌گذاری تا بخشی حل شود اما هنوز چشم‌انداز مشخصی دیده نمی‌شود. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با همشهری در این رابطه گفته بود: کابل مسی واقعا در ماجرای سرعت اینترنت یک دست‌انداز و چالش بزرگ است اما اگر سرمایه موجود باشد خیلی زود می‌توان در این رابطه و استفاده از فناوری‌های جدید به نتیجه رسید.


اینترنت پرسرعت باعث رشد می‌شود

در اکثر کشورهای جهان اینترنت ثابت درواقع اینترنت اصلی مردم برای استفاده روزمره و دانلود ترافیک بالا به‌حساب می‌آید و اینترنت موبایل معمولا برای کارهایی که نیاز به دانلود ترافیک بالا ندارد استفاده می‌شود. در ایران اما ماجرا برعکس است. گسترش اینترنت ثابت باکیفیت و سرعت بالاتر می‌تواند باعث شود تا سبک زندگی مردم تغییر کند. اینترنت ثابت با فناوری‌های جدید می‌تواند تماشای آنلاین فیلم با بالاترین کیفیت، هوشمندسازی خانه‌ها و استفاده از رایانش ابری را سهل‌تر کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید