• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53833
+
-

بازی رجیستری با قیمت گوشی تلفن همراه


مشکلات تخصیص ارز در حالی موجب کاهش واردات رسمی و گرانی گوشی موبایل شده که واردات گوشی‌ مسافری تا پایان اردیبهشت مهلت گرفت.

به گزارش همشهری، با گذشت یک سال و نیم از اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه برای مقابله با قاچاق و رصد قیمت و عرضه این کالا در بازار، تازه‌ترین خبرها از کاهش ۳۵ درصدی واردات رسمی گوشی تلفن همراه در سال 97و جولان گوشی‌های مسافری در بازار حکایت دارد. مشکلات سامانه همتا برای رجیستری و موانع تخصیص ارز برای وارداتی رسمی گوشی تلفن همراه شرایطی را رقم زده که به‌رغم مصوبات قبلی کارگروه تنظیم بازار، با تمدید مهلت واردات گوشی‌های موبایل مسافری تا پایان اردیبهشت ماه، بازهم این شیوه منبع اصلی تامین نیاز بازار باشد.

بسته شدن سامانه ثبت گوشی‌های مسافری به‌عنوان منبع اصلی تأمین نیاز بازار به این کالا برای دومین باردر چند هفته اخیر در شرایطی زمینه اعتراض‌ و گلایه‌های فعالان بازار را فراهم کرده است. براساس آمار گمرک ایران،‌پارسال 340میلیون دلار انواع گوشی تلفن همراه از گمرک ترخیص شده است. اگرچه ارزش دلاری واردات گوشی 35درصد کاهش یافته اما به‌نظر می‌رسد حداقل یک میلیون دستگاه گوشی موبایل ترخیص و وارد بازار شده و با وجود این عرضه این گوشی‌ها تأثیری در کاهش و حتی ثبات قیمت‌های بازار نداشته زیرا مشکلات سامانه همتا موجب رکود در بازار شده در 4‌ماه گذشته، باز و بسته شدن مکرر سامانه‌ همتا و شایعات مربوط به رجیستر نشدن گوشی‌های مسافری، گریبان قیمت گوشی را گرفته و هر بار قیمت گوشی‌ها را از حداقل ۵۰۰ هزار تا چند میلیون تومان افزایش داده است. شرایط کنونی بازار گوشی تلفن همراه به‌گونه‌ای شده که اگر روزی قیمت این کالا به‌دلیل افزایش نرخ ارز بالا نرود نیز شایعات مربوط به بسته شدن رجیستری و مشکلات سامانه همتا، تب گرانی در بازار این کالا را تندتر می‌کند.

توافق برای تمدید یک ماهه
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و گوشی تلفن همراه با بیان اینکه هنوز هم نیاز بازار گوشی موبایل از طریق کالای مسافری تأمین می‌شود، گفت: تا پایان اردیبهشت‌ماه سامانه رجیستری برای واردات و ثبت تلفن همراه مسافری باز است.

ابراهیم درستی در زمینه باز و بسته شدن مکرر سامانه رجیستری گوشی تلفن همراه، گفت: در اسفندماه پارسال برای تغییر شیوه واردات و تأمین نیاز بازار تلفن همراه، سامانه رجیستری گوشی موبایل برای چند روزی بسته و در آن مقطع با رایزنی‌های به عمل آمده مقرر شد تأمین بازار به شیوه سابق مبنی بر ثبت تلفن همراه با کارت ملی خریدار نهایی در سامانه رجیستری تا پایان فروردین‌ماه ادامه یابد. او افزود: در چند روز گذشته به‌دلیل آنکه این مهلت یک ماهه به پایان رسید سامانه رجیستری به روی کالای مسافری بسته شد که در این زمینه بار دیگر با وزارتخانه‌های مرتبط به‌خصوص وزارت کشور مذاکراتی صورت گرفت و قرار بر آن شد تا این مهلت بار دیگر تا پایان اردیبهشت‌ماه تمدید شود. درستی تأکید کرد، انتظار می‌رود تا با تأمین ارز واردات تلفن همراه برای واردکنندگان رسمی، شرایط به‌گونه‌ای شود که نیاز بازار به‌طور کامل تأمین شود؛ زیرا باز و بسته شدن مکرر سامانه رجیستری بر بازار تلفن همراه تأثیر قابل توجهی دارد و امید می‌رود فروشندگان به‌صورت عادلانه به قیمت‌گذاری و فروش تلفن همراه بپردازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید