• دو شنبه 2 مهر 1403
  • الإثْنَيْن 19 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 23
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53214
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zDo5
+
-

نبض آرام بازار میوه

با مدیر سازمان تعاون روستایی استان خراسان رضوی درباره بازار میوه استان گفت و‌گو کردیم

بازار
نبض آرام بازار میوه

راحله حسین‌زاده|  خراسان رضوی ـ خبرنگار:


برای اجرای طرح تنظیم بازار میوه پایان سال 4319 تن پرتقال و سیب در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی و تا پایان فروردین 3010 تن این میزان توزیع شد. تداوم توزیع میوه‌های تنظیمی در بازار پس از عید باعث رضایت مردم استان بابت بهای مناسب میوه در روزهایی شده که قیمت اقلامی چون پیاز و سیب‌زمینی سر به فلک کشیده است. هرچند ممکن است باقیمانده میوه تنظیم بازار در سردخانه بماند اما مسئولان برای تداوم ثبات نرخ میوه در بازار برنامه دارند. 

مشاهدات همشهری از مراکز توزیع میوه در شهر حکایت از کیفیت قابل قبول و قیمت مناسب میوه‌های عرضه‌شده پس از ایام عید با هدف تنظیم بازار را دارد. خانم میانسالی که مشغول خرید پرتقال و سیب است، می‌گوید: این چندمین بار است که از میوه‌های تنظیم بازار خرید می‌کنم و از کیفیت میوه‌ها راضی‌ام. 
وی ادامه می‌دهد: پرتقال‌ها مخلوط و پرآب است، سیب‌ هم کیفیت خوبی دارد و به صورت سبدی ارائه می‌شود اما پرتقال‌ها را می‌توان کیلویی خرید. 

فرد دیگری در میان صحبت‌های زن خریدار می‌آید و بیان می‌کند: قیمت سیب در خارج از اینجا کیلویی 10 هزار تومان است اما در طرح تنظیم بازار 6500 تومان عرضه می‌شود. به نظر من اگر همچنان توزیع میوه شب عید ادامه دارد به دلیل کمک به معیشت مردم است نه به دلیل بی‌کیفیت بودن میوه‌ها. 
فروشنده با بیان این‌که از ساعت 8 صبح تا 14 و از 16 تا 20 در مرکز توزیع حضور دارد، می‌گوید: میوه‌هایی که توزیع می‌شود در واقع میوه‌‌های تنظیم بازار شب عید است که از اتحادیه تعاون روستایی مشهد به مرکز برای توزیع می‌آید و امیدواریم ادامه پیدا کند تا مردم راضی باشند .

وی ضمن تایید کیفیت میوه‌های عرضه‌شده اظهار می‌کند: در طرح تنظیم بازار، سیب درجه یک سمیرم 6500 تومان، پرتقال تامسون 4 هزار تومان و پرتقال والنسیا 5 هزار تومان است اما در خارج از اینجا قیمت‌ها متغیر است و هرکس به هر قیمتی که بخواهد میوه‌ها را می‌فروشد. این فروشنده مدعی است مردم استقبال خوبی از طرح کرده‌اند و خوب است ادامه یابد تا ثبات قیمت میوه حفظ شود. 

در خصوص طرح توزیع میوه شب عید و دلیل تداوم طرح برخلاف سال‌های قبل با مدیر سازمان تعاون روستایی استان خراسان رضوی گفت‌و‌گو‌ کردیم. 

«محسن اسفندیاری» می‌گوید: با توجه به ابلاغ دستورالعمل وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر انجام طرح تنظیم میوه شب عید توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی که از اوایل دی‌ماه ابلاغ شد، نیروهای سازمان تعاون روستایی استان جزو اولین‌ها بودند که برای خرید میوه به استان‌های اصفهان، آذربایجان غربی، مازندران، تهران و کرمان اعزام شدند و عملیات خرید سیب درختی و پرتقال را از باغداران و همچنین سردخانه‌داران آغاز کردند. 

به گفته او، اجرای طرح تنظیم بازار میوه در استان خراسان رضوی از بیست‌وپنجم اسفند پارسال آغاز شد و با توجه به هماهنگی انجام‌گرفته در ستاد تنظیم بازار استان مقرر شد به منظور رفاه حال شهروندان استان عملیات توزیع میوه شب عید در استان ادامه پیدا کند و برای هر کیلوگرم پرتقال والنسیا ۵۰۰ تومان و همچنین سیب ۵۰۰ تومان کاهش قیمت در بازار صورت گیرد. 


مدیر سازمان تعاون روستایی استان خراسان رضوی

 درخصوص میزان پرتقال و سیب ذخیره‌‌سازی‌شده در استان اذعان می‌کند: برای اجرای طرح تنظیم بازار میوه پایان سال میزان 1287 تن سیب و 1039 تن پرتقال والنسیا و همچین 1993تن پرتقال تامسون در 7 سردخانه استان خراسان رضوی ذخیره‌‌سازی شد. 
اسفندیاری ادامه می‌دهد: تا این زمان در مجموع 2230 تن پرتقال و 780 تن سیب توزیع شده که از این مقدار 802 تن پرتقال و 507 تن سیب در سردخانه‌ها باقی مانده است. او در خصوص میوه‌های باقیمانده در سردخانه می‌گوید: تکلیف میوه‌های توزیع‌نشده را کمیته راهبردی تنظیم بازار میوه مشخص می‌کند و بعید است که توزیع میوه تمدید شود اما به نحوی که قیمت بالایی نیز نداشته باشد به دست مصرف‌کننده می‌رسد. 

این مقام مسئول در خصوص کیفیت میوه‌های خریداری و ذخیره‌سازی و توزیع شده در استان خراسان رضوی توضیح می‌دهد: تلاش کلیه مجموعه ستاد تنظیم بازار استان بر تهیه میوه‌های باکیفیت و مطابق دستورالعمل خرید بوده است. کلیه عملیات خرید، ذخیره‌سازی و توزیع توسط شرکت بازرسی‌کننده میوه، کالای باکیفیت و استاندارد به مراکز عرضه میوه تحویل داده شده است. 

اسفندیاری می‌افزاید: به منظور بالا بردن سطح کیفی میوه‌های تحویلی قبل از خروج میوه طرح از سردخانه‌های ذخیره‌سازی ابتدا میوه سورت و سپس تحول عوامل توزیع می‌شود. 
مدیر سازمان تعاون روستایی استان تصریح می‌کند: در بازدید از مراکز توزیع و گفت‌وگو با مردم، دریافتیم آنان از کیفیت میوه‌های توزیع‌شده بسیار راضی‌اند و در مقایسه با سال‌های قبل، کیفیت میوه‌های توزیع‌شده بسیار خوب ارزیابی شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید