• چهار شنبه 21 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 11
دو شنبه 19 شهریور 1403
کد مطلب : 234545
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2l0W
+
-

پاپایا؛ میوه استوایی ایران

پاپایا؛ میوه استوایی ایران

فصل برداشت پاپایا که میوه‌ای استوایی‌و بومی‌مناطق‌گرمسیری‌است . همین روزهای تابستان است، به‌گزارش همشهری، این روزها این میوه که برای نخستین‌بار در دزفول کشت شده، به بار نشسته است. پاپایا در ایران به‌صورت عمده کشت نمی‌شود، بلکه به‌صورت اندک در استان سیستان و بلوچستان و خیلی کم در استان هرمزگان، خوزستان، یزد، بوشهر و نی‌ریز فارس کشت می‌شود.
آمار نشان می‌دهد سطح زیرکشت پاپایا در استان سیستان و بلوچستان به ۲۵هکتار می‌رسد.

پاپایا چه میوه‌ای است؟
پاپایا یا خربزه درختی، درختی است نسبتا کوچک، دارای یک تنه به ارتفاع ۴ تا ۱۰‌متر و برگ‌هایی منشعب و بزرگ به ابعاد ۵۰ تا ۷۰‌سانتی‌متر. میوه این گیاه بزرگ و اندازه آن ۱۵ تا ۴۵‌سانتی‌متر در طول و قطر آن ۱۰ تا ۳۰‌سانتی‌متر و ظاهر آن شبیه یک کپسول است. رنگ میوه‌ ابتدا سبز‌رنگ و موقعی که رسیده باشد، زرد کهربایی تا کمی نارنجی است. درخت پاپایا رشد سریعی دارد و پس از 3سال از زمان کاشت، میوه می‌دهد. این درخت متعلق به مناطق معتدل و گرمسیری است و در دمای پایین‌تر از منفی ۲‌درجه دچار مشکل می‌شود یا به‌کلی از بین می‌رود. این گیاه نیاز به خاک‌
 ماسه‌ای با زهکشی مناسب دارد و درصورت انباشته‌شدن آب پای درخت طی ۲۴ساعت از بین خواهد رفت.

پاپایا در جنوب ایران
پاپایا در منطقه جنوب شرق ایران و در منطقه سرباز سیستان و بلوچستان به عمل می‌آید. علاوه بر کشت این میوه در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، یزد، بوشهر و فارس، سال گذشته گلخانه پاپایا در محل مجتمع گلخانه‌ای امام رضا(ع) خراسان شمالی به‌عنوان کاری تحقیقاتی و تجاری در ۷‌هزار مترمربع و ۱۱۰۰‌اصله نهال راه‌اندازی شد و هم‌اکنون به مرحله تولید رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید