• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 20 فروردین 1398
کد مطلب : 51749
+
-

گوجه‌فرنگی رکورد زد

بازار
گوجه‌فرنگی رکورد زد

پس از افزایش قیمت پیاز به کیلویی 16هزار تومان و بازگشت آن به کیلویی 8هزار تومان، در چند روز اخیر نوبت به رشد قیمت گوجه‌فرنگی رسیده و روند تازه رشد قیمت در بازار مواد خوراکی، افزایش 40درصدی و رسیدن قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به 10هزار تومان را موجب شده است.
به گزارش همشهری، بررسی قیمت سبزی و صیفی در بازار میوه و تره‌بار حاکی از سیر نزولی قیمت 17هزار تومانی پیاز و 6هزار تومانی سیب‌زمینی پس از توقف صادرات این محصولات تا 15فروردین‌ماه، رسیدن قیمت هر کیلوگرم از این محصولات به‌ترتیب به 8 و 6هزار تومان و بالا ماندن قیمت برخی انواع سبزی مانند کاهو، سبزی خوردن و فلفل دلمه به‌دلیل بارندگی‌های اخیر و مشکلات تولید و حمل‌ونقل این محصولات است.

 اما در شرایطی که اتمام ممنوعیت صادرات پیاز و بارندگی‌های اخیر زمینه رشد 2هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم از این محصول در بازار داخلی را فراهم کرده است، آزادسازی صادرات گوجه فرنگی نیز زمینه رشد 40درصدی قیمت و رسیدن نرخ هر کیلوگرم از این محصول به 9 تا 10هزار تومان را فراهم کرده است.

تداوم افزایش قیمت گوجه‌فرنگی 

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با بیان اینکه قیمت گوجه‌فرنگی در روز‌های اخیر رشد ۴۰درصدی داشته، اعلام کرد: دلیل افزایش قیمت، صادرات این محصول و کمبود در بازار است؛ همچنین بارندگی‌های اخیر موجب شده تا مقداری از گوجه‌فرنگی‌ها سر زمین از بین برود. اسدالله کارگر، افزود: اکنون قیمت گوجه‌فرنگی در میادین مرکزی کیلو ۶هزار تومان است که در واحدهای صنفی با احتساب سود ۳۵درصدی، در حدود ۸هزار تومان به فروش می‌رسد و با ادامه روند فعلی پیش‌بینی می‌شود طی 2هفته آینده قیمت گوجه‌فرنگی در سطح شهر به ۱۰هزار تومان برسد. او با بیان اینکه از سوی اتحادیه نامه‌های متعددی به وزارتخانه‌های مربوط در این‌باره ارسال شده تا مشکلات پارسال به‌وجود نیاید، گفت: درباره درخواست اتحادیه برای جلوگیری از صادرات جوابی دریافت نکرده‌ایم و استدلال وزارت جهاد کشاورزی بر این است که می‌خواهد با صادرات محصولات داخلی از کشاورزان حمایت کند. کارگر درباره آخرین وضعیت میوه در بازار نیز گفت: میوه‌های تنظیم بازار نوروزی رو به اتمام است و قیمت میوه از چند روز آینده روند صعودی خواهد داشت. اما قیمت نوبرانه‌ها در میادین رو به کاهش است؛ به این صورت که چغاله‌بادام در بازار کیلویی ۱۵ تا ۳۵هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت هندوانه در میادین به‌علت صادرات بیش از حد آن تا ۵هزار تومان افزایش یافته است. یک عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی نیز از افزایش قیمت گوجه‌فرنگی به کیلویی ۹ تا ۱۰هزارتومان در مغازه‌های سطح شهر خبر داد، گفت: دلیل افزایش قیمت این محصول، آزاد شدن صادرات آن است که بیش از ۵۰درصد این محصول صادر می‌شود.
جواد باقری با بیان اینکه به همین دلیل از 3روز گذشته قیمت گوجه‌فرنگی ۴۰درصد در میدان مرکزی میوه و تره‌بار افزایش یافته، افزود: اکنون در میدان مرکزی، گوجه‌فرنگی را تا کیلویی ۶۵۰۰تومان عرضه می‌کنند که با احتساب ۳۵درصد سود قیمت آن در مغازه‌های سطح شهر به ۹ تا ۱۰هزارتومان می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید