• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 3 بهمن 1396
کد مطلب : 5091
+
-

5 نکته از گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور

5 نکته از گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور

 

مرتضی حاجی :

گفت‌وگوی تلویزیونی شب گذشته آقای رئیــــــس‌جمـــــهور برخلاف سیاقی که در مصاحبه‌های پیشین دیده می‌شد، فرصت را برای استخراج موارد مبهم و ناروشن و امکان را برای درخواست توضیح مجدد فراهم کرده بود، مجری برنامه البته با ملاحظه خیلی زیاد و کمی محافظه‌کارانه موارد مبهم را بازخوانی می‌کرد و از این جهت تفاوتی نسبت به گفت‌وگوهای قبلی احساس می‌شد. با این اتفاق امیدواریم در گفت‌وگوهای آینده نیز این روند با صراحت بیشتری دنبال شود و مسائل، سؤالات و ابهاماتی که در جامعه است با رئیس‌جمهور یا هر مقام دیگری که مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد طرح شده و پاسخ‌های شفاف به اطلاع مردم برسد. درباره این گفت‌وگو نکات دیگری مطرح است که لازم است به آن مختصر اشاره شود.

اول؛ آقای رئیس‌جمهور فرصت پیدا نکرد که به عموم مسائل مهمی که در جامعه مطرح است پاسخ دهد. خیلی‌ها انتظار داشتند مواردی دیگری در این گفت‌وگو طرح شده و ابعاد مسائل بازتر شود. طبیعتا وقت یکساعته کفایت نمی‌کرد، لذا پیشنهاد این است که آقای رئیس‌جمهور برای انجام گفت‌وگوهای رودر رو با مردم فواصل زمانی کمتری را درنظر بگیرد.

دوم؛ لازم است اشاره شود که این روند مصاحبه تک‌به‌تک با مجری صدا وسیما و بدون حضور خبرنگاران دیگر رسانه‌ها جنبه تشریفاتی گفت‌وگو را برجسته می‌کند. جای رسانه‌های مکتوب و خبرنگاران روزنامه‌ها در اینگونه مصاحبه‌ها خالی است و لازم است رئیس‌جمهور اگر نه به‌صورت یک مصاحبه مطبوعاتی مفصل، حداقل در کنار مصاحبه گر تلویزیون جایی برای حضور خبرنگارانی از رسانه‌های مکتوب درنظر گرفته و سایر خبرنگاران هم سؤالات خودشان را مطرح کنند.

سوم؛ تأکید مکرر رئیس‌جمهور بر اینکه درباره آرامش، آزادی، امنیت و پیشرفت مردم در برنامه دولت خودش قول‌هایی داده بودند و اعلام تعهدشان به اینکه دولت بر این سیاق و وعده‌اش همچنان پایبند است و این موارد را دنبال می‌کند امیدوار‌کننده است. البته نقدی بر سخنان ایشان درباره حق اعتراض مردم وجود دارد. ایشان گفتند انتقاد و اعتراض مردم بلااشکال است، من می‌خواهم این مرز را بشکنم و پا را فراتر گذاشته و بگویم نه‌تنها بلااشکال است، ‌بلکه انتقاد لازم است و مردم اگر اعتراضی دارند در چارچوب‌های قانونی باید این مجال این را پیدا کنند و اعتراض و انتقادشان را نشان دهند. دولت هم باید از این انتقادها استقبال کند و آن را در حد بلااشکال نداند، بلکه آن را لازم و ضروری برای پویایی کشور بداند. فضای عمومی کشور اگر به سمتی برود که مردم زبان گویا برای مطالبه حق و حقوشان داشته باشند و از آن طرف هم گوش شنوایی برای شنیدن این اعتراض‌ها باشد امر مبارکی است که آقای رئیس‌جمهور این را هم تأیید کردند.

چهارم؛ درباره نرخ ارز جا داشت مجری برنامه سؤال کند چرا دولت نرخ ارز مبادلاتی را بالا برد؟ طبیعی است وقتی نرخ ارز مبادلاتی بالا می‌رود؛ به‌خودی خود بر نرخ بازار آزاد هم اثرگذار خواهد بود، شاید افزایش نرخ ارز مبادلاتی کنترل شده صورت بگیرد اما بر نرخ ارز در بازار آزاد عوامل متعددی می‌تواند اثر بگذارد و ممکن است گاهی از کنترل خارج شود لذا در این گفت‌وگو باید به نقش دولت در این افزایش قیمت دلار اشاره می‌شد. ضمن اینکه آقای رئیس‌جمهور اشاره کردند در هیچ جای دنیا رسم بر این نیست که مردم اسکناس خرید و فروش کنند- که کاملا فرمایش درستی هم هست- اما این نکته فراموش نشود که بانک‌های آن کشورها ارز مورد نیاز مردم را تأمین می‌کنند و می‌پردازند. وقتی کسی نتواند ارزی که برای مسافرت یا برای هر منظور دیگری نیاز دارد از مجرای بانکی تأمین کند راه دیگری الا مراجعه به صرافی و بازارهای خیابانی ندارد. ضمن اینکه مردمی که این روزها برای خرید ارز به بازار مراجعه کرده‌اند در تقلای حفظ ارزش پولی خودشان هستند. نرخ بهره بانکی وقتی کاهش پیدا می‌کند- که باید هم کاهش پیدا کند- اگر همراه با فعالیت‌های سودآور مناسب نباشد، مردم به‌دنبال حفظ دارایی‌شان می‌روند و یکی از راه‌های حفظ دارای، خریداری و نگهداری، طلا و ارز است.

پنجم؛ درباره بافت فرسوده آقای رئیس‌جمهور خبر امیدوار‌کننده و خوبی داد که به امنیت خاطر ساکنان این بافت‌ها کمک می‌کند. به‌خصوص اینکه ایشان اشاره کردند به ازای هر مترمربع فضایی که هر کسی در این مناطق دارد 1.2مترمربع تحویلشان خواهد شد. یعنی 20درصد فضای زیادتر، امن‌تر و نو در اختیارشان قرار می‌گیرد که بسیار کار مناسبی است و باید به دولت به‌خاطر این تصمیمی که به آن رسیده است تبریک گفت. احتمالا شهرداری‌ها در این حوزه عامل اصلی خواهند بود که امیدواریم توفیق پیدا کنند و کار را به بهره‌برداری برسانند. همانطوری هم که اشاره کردند با رونق بخش مسکن صدها شغل مختلف هم در جامعه رونق خواهد گرفت و امیدواری برای بهبود کسب و کار هم فراهم می‌شود.

در مجموع به‌نظر می‌رسد مصاحبه‌ای که دیشب انجام شد امیدواری را زیادتر کرد، توقع و انتظار این است که مردم تعهد و قول دولت برای تأمین امنیت و پیشرفت و آزادی را از امروز  بیش از پیش لمس بکنند. طبعا این موضوع مردم را به همکاری بیشتر ترغیب خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید