• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34358
+
-

درگذشت باستان‌شناس گیلانی ‌در روز باستان‌شناسی

همزمان مهسا طالبی| خبرنگار:

 با  ۱۵ اکتبر و روز جهانی باستان‌شناسی، باستان‌شناس گیلانی حین کاوش‌های باستانی درگذشت. 
«بهروز همرنگ» باستان‌شناس، نویسنده و پژوهشگر آثار باستانی گیلان دوشنبه هنگام انجام ماموریت در منطقه کهنه ماسوله گیلان در اثر ایست قلبی  جان داد.
همرنگ از باستان‌شناسان و پژوهشگران پر تلاش و با سابقه گیلانی ده‌ها اثر پژوهشی باستان‌شناسی از خود به یادگار گذاشته که 2 کتاب «تمدن مارلیک» و «راه‌های تاریخی گیلان» از مهم‌ترین آنها هستند. 

وی پیش از این مدیر پایگاه پژوهشی تالش بود و در زمان حاضر سرپرستی کاوش‌های باستان‌شناسی کهنه ماسوله، شهران، شمام و فیلده رودبار  را برعهده داشت. همرنگ با 23 سال سابقه فعال در حوزه باستان‌شناسی، نویسنده نزدیک به 20 مقاله، 5جلد کتاب و شناسایی 700اثر در رودبار و تالش بوده است.

این باستان‌شناس فقید نقش زیادی در حفظ داشته‌های میراث فرهنگی گیلان و مقابله با ساخت‌و‌ساز بی‌رویه در آق اولر تالش و بزرگ‌ترین گورستان عصر آهن کشور ایفا کرد.  وی سال گذشته نیز در منطقه فیلده رودبار کاوش‌های باستان‌شناسی انجام داد که در این زمینه با روزنامه همشهری در خصوص تعیین عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی این منطقه مصاحبه‌ای انجام داده بود که ارزشمندی کار او در این مصاحبه نمایان است.  این باستان‌شناس پیش از این نیز در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ به بررسی میدانی و مطالعات این محوطه پرداخته بود که منجر به کشف ۶ گورستان تاریخی و سفال‌های خاص این منطقه به نام سفال فیلده شده بود. همچنین چند اثر از این روستا در فهرست آثار ملی و تاریخی کشور به ثبت رسید. زنده یاد همرنگ درحوزه باستان‌شناسی خدمات شایانی برای فرهنگ و تمدن گیلان انجام داد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید