• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 17 مهر 1400
کد مطلب : 142348
+
-

اجرای عملیات آبخیزداری در ۴میلیون هکتار حوضه آبخیز کشور

در 3سال اخیر عملیات آبخیزداری در 4میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور اجرایی شده است. این عملیات با تکیه بر بودجه صندوق توسعه ملی صورت گرفته است.
به گزارش همشهری، هوشنگ جزی، مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این‌باره گفت: هم‌اکنون در ۳۳میلیون هکتار از اراضی کشور مطالعات تفصیلی و اجرای طرح آبخیزداری انجام شده است که با تامین اعتبار، اقدامات آبخیزداری در این اراضی آغاز می‌شود. وی با اشاره به اینکه از این میزان اراضی دارای طرح تفصیلی، ۱۵میلیون هکتار طرح آبخیزداری در دست اجراست، گفت: امسال تاکنون اعتبارات صندوق توسعه ملی به اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده نشد و برای اجرا طرح‌های آبخیزداری باید از ردیف‌‍‌های دیگر استفاده کرد. به‌گفته وی، در 3سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در ۹۰۰حوضه آبخیز اجرای طرح آبخیزداری آغاز شد که هنوز اجرای طرح در برخی از این حوضه‌ها در دست اجراست. جزی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری با هدف حفاظت از آب، خاک و جلوگیری از سیلاب و جلوگیری از بیابان‌زایی اجرا می‌شود که اجرای این طرح‌ها در کاهش میزان فرسایش خاک و افزایش نفوذ آب در خاک تأثیرگذار است تا منبع آبی برای پایین‌دست حوضه تامین شود. وی گفت: این طرح‌ها براساس شاخص‌های ازجمله فرسایش، رسوب و جمعیت اجرا می‌شود و اولویت اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطقی است که این شاخص‌ها در وضعیت بحرانی قرار دارد و حوضه دارای طرح تفصیلی باشد. مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری اظهار داشت: جامع‌نگری و انسجام سازمانی در قالب مدیریت جامع حوضه آبخیز از سیاست‌های اصلی سازمان جنگل‌هاست که نیاز به جامع‌نگری و برنامه‌ریزی منطقه‌ای دارد.

احداث یک پارک آبخیز در هر استان
فرایند طراحی و ساخت ۳۷پارک آبخیز آغاز شده و انتظار می‌رود در هر استان حداقل یک پارک آبخیز احداث شود.
ابوالقاسم حسین‌پور، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها گفت: توسعه پارک آبخیز با برنامه‌ریزی احداث 37پارک آبخیز جدید در برنامه اقدام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال‌جاری مصوب و فرایند طراحی و اجرای آن آغاز شده است. آغاز فرایند ساخت پارک آبخیزهای جدید با هدف تعمیم و گسترش این طرح ارزشمند در تمامی استان‌های کشور انجام گرفته است، به‌نحوی که هر استان، حداقل یک پارک آبخیز داشته باشد. به‌گفته مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، فعال‌سازی‌ ظرفیت‌های همکاری مشترک بین شهرداری و آبخیزداری، به‌کارگیری قابلیت مشارکت مستقیم مردم و بخش خصوصی و همچنین بسترسازی برای حضور آگاهانه و مسئولانه آحاد مردم، ارتقای فرهنگ منابع طبیعی و آبخیزداری، خاک و پوشش گیاهی، کمک به اقتصاد محلی و در نهایت حفظ کاربری اراضی پیرامون شهرها و جلوگیری از تغییر و تبدیل کاربری اراضی مذکور در راستای توسعه پایدار شهر و ارتقای شاخص‌های سلامت و پایداری آبخیزهای شهری از اهداف ساخت پارک آبخیز به شمار می‌رود. طبق اعلام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، بیش از 40میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز در حوضه آبخیز شهری است و تاکنون در 6میلیون هکتار از این مقدار، عملیات آبخیزداری انجام شده است. مسلما احداث پارک آبخیز در شهرهای ایران نه‌تنها منجر به رونق گردشگری مناطق مختلف کشور خواهد شد بلکه می‌تواند در نجات شهرها از خطر سیل، حفظ منابع آب از آلودگی، جلوگیری از فرسایش خاک و ارتقای شاخص‌های سلامت و پایداری آبخیزهای شهری نقش بسزایی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید