• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
یکشنبه 20 خرداد 1403
کد مطلب : 226989
+
-

افتتاح پارک 5 هزارمتر مربعی جدید در پویش امید و افتخار

نیم هکتار بوستان تقدیم به مردم

210 پروژه شهری در صدو بیست و پنجمین پویش امید و افتخار در منطقه 10 افتتاح شد

گزارش
نیم هکتار بوستان تقدیم به مردم

مهدی اسماعیل پور-روزنامه‌نگار

افتتاحیه‌ها و کلنگ‌زنی‌های پویش‌های امید و افتخار در ایستگاه صدوبیست‌وپنجم خود به منطقه10 تهران رسید که به واسطه تقدیم بیش از هزار شهید به کشور، به منطقه 1000شهید معروف است. در این برنامه که با حضور جمعی از مدیران و مسئولان و شهروندان منطقه برگزار شد، 210پروژه شهری به بهره‌برداری رسید که بوستان 5400مترمربعی «شهدای خدمت» و مرکز پسماند 750مترمربعی، پروژه‌های شاخص آن به شمار می‌روند. بوستان شهدای خدمت یکی از باغ‌های قدیمی منطقه بود که پس از تملک به بوستان تبدیل شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

باغی که تبدیل به بوستان شد
باغ عزیز یکی از باغات قدیمی منطقه10 با بیش از چند دهه قدمت بود که ۴۹۱۸مترمربع مساحت داشت. این باغ از طریق اعمال ماده۹ لایحه قانونی نحوه تملک املاک در طرح تملک و فضای سبز به‌منظور افزایش سرانه فضای سبز عمومی و خدمات‌رسانی به شهروندان در سال گذشته خریداری شد. پس از آن مدیریت شهری آن ‌را در مدت 6‌ماه احداث و آماده‌سازی‌ کرد. این بوستان در محدوده‌ای پرجمعیت و متراکم واقع شده است. همچنین پیش‌بینی‌ شده 3بوستان دیگر تا پایان سال در منطقه10 که با مشکل کمبود سرانه فضای سبز روبه‌رو است به بهره‌برداری برسد تا سرانه فضای سبز این منطقه کوچک از 2.6مترمربع در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری و 2.93مترمربع فعلی به 3مترمربع افزایش پیدا کند.

 احداث بوستان از محل جرایم قطع و خشکاندن درختان
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با اشاره به این موضوع که بوستان شهدای خدمت از محل جرایم دریافت شده برای قطع کردن و خشکاندن درختان تملک و احداث شده است، گفت:«کسانی که درختی را قطع کنند مطابق مصوبه شورا باید جریمه شوند و علاوه بر جریمه مالی ممکن است به زندان هم محکوم شوند. در دوره چهارم شورا مصوبه‌ای داشتیم که براساس آن جرایمی که از محل قطع و خشکاندن درختان اخذ می‌شود مستقیما به سازمان بوستان‌ها واریز شود تا این سازمان در نقاطی که کمبود فضای سبز داریم تملکاتی را داشته باشد و فضای سبز و پارک‌های عمومی ایجاد کند. پارک شهدای خدمت نیز یکی از نمونه‌هایی است که از محل این جرایم ایجاد شده است.»چمران در ادامه افزود:«میزان ۲.۹مترمربع سرانه فضای سبز برای منطقه10 کم است و امیدواریم سرانه این منطقه و همچنین مناطق۱۱ و ۱۲ در بخش فضای سبز ارتقا یابد.»او درخصوص امتداد پروژه یادگار امام(ره) هم تأکید کرد: «از سال۸۲ به‌دنبال تکمیل آن بودیم و امیدواریم امسال شاهد تکمیل این پروژه باشیم.»

بهره‌برداری از تمام پروژه‌های «من شهردارم»
مجید باقری، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران در این مراسم گفت: «افتتاح این پروژه‌ها در سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را به فال نیک می‌گیریم. یکی از افتخارات و موفقیت‌های این دوره از مدیریت شهری مشارکت مردم در انتخاب پروژه‌هاست. میزان مشارکت مردم منطقه۱۰ در طرح «من شهردارم» چشمگیر بود و شهروندان این منطقه در بین یک میلیون‌و۳۵۲هزار نفری که در این طرح شرکت کردند از نخستین مناطقی بودند که مشارکت 100درصدی داشتند و رتبه بالایی کسب کردند.»

برنامه‌های آینده در تکه دهم پایتخت
 مهدی اخ‌الصنایع، شهردار منطقه10 در جریان افتتاح 210پروژه منطقه ای و محله‌ای با اشاره به این موضوع که بخش زیادی از این پروژه‌ها انتخاب خود مردم هستند، گفت: «در سال جدید ۳۵0پروژه «من شهردارم» در منطقه۱۰ مصوب شده که امروز ۱۵۰پروژه از این تعداد را افتتاح کردیم. امیدواریم تا پایان دوره حدود ۳۰۰پروژه دیگر را نیز در منطقه به بهره‌برداری برسانیم.»اخ‌الصنایع با بیان اینکه بیشترین میزان بافت فرسوده تهران در منطقه۱۰ وجود دارد، گفت: «سال گذشته رکورد ۱۰ساله صدور پروانه در منطقه۱۰ شکسته شد و امیدواریم امسال نیز بتوانیم برنامه‌های ویژه در نوسازی بافت فرسوده را ادامه دهیم و بتوانیم رکورد سال گذشته را نیز بشکنیم.»شهردار منطقه10 با بیان اینکه محور شرقی یادگار امام(ره) نیز تا پایان سال تکمیل می‌شود، گفت:«دربحث ادامه پروژه یادگار امام(ره) مصوبه شورای تامین برای اجرای طرح ابلاغ شده است و تا کمتر از ۱۵روز آینده مسدودی مسیر یادگار را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. البته برای این منظور شبکه‌ها و دسترسی‌های جایگزین تعریف شده است. پروژه به‌صورت 3شیفت اجرایی خواهد شد. سعی می‌کنیم در پایان این دوره از مدیریت شهری هم ادامه شاخه شرقی و هم شاخه‌ غربی را در مناطق۹ و ۱۰ به پایان برسانیم.»

42بوستان جدید برای پایتخت
محمدعلی مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت:«بوستان «شهدای خدمت» صدوپنجمین بوستان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شهر تهران است که در دوران مدیریت آقای زاکانی به بهره‌برداری می‌رسد. امیدواریم تا پایان امسال حدود 22بوستان منطقه‌ای و حدود 20بوستان محله‌ای به بهره‌برداری برسد و بالغ بر 40بوستان جدید در شهر تهران خواهیم داشت. از این تعداد 22بوستان‌ از محل جرایم مربوط به قطع و خشکاندن درختان خریداری و تملک شده است.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید