• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 18 آذر 1399
کد مطلب : 118102
+
-

اکباتان نشین‌ها

واحد‎‌‎های ساخته شده در شهرک بزرگ غرب تهران به برندگان قرعه‎‌‎کشی واگذار شد

همشهری
اکباتان نشین‌ها


محمد سرابی 

در سال 63 قرعه‎‌‎کشی‎‌‎های ادواری برای واگذاری انواع خودرو صفرکیلومتر، کاملا عادی شده بود و به تناوب اجرا می‎‌‎شد. این قرعه‎‌‎کشی امکان خرید مستقیم خودرو از کارخانه را فراهم می‎‌‎کرد. سهمیه‎‌‎هایی هم تعیین شده بود تا به معلم‎‌‎هایی که در مناطق محروم خدمت کنند، خودرو و به کشاورزانی که بازدهی محصول زیاد داشته باشند، وانت و موتورسیکلت داده شود. برای این قرعه‎‌‎کشی‎‌‎ها مراحل طولانی ثبت‌نام و مشخصات و ارسال مدارک طی می‎‌‎شد.
روش توزیع مسکن نیز همین‌گونه بود. در مهر 63 واحد‎‌‎های ساخته شده شهرک اکباتان به برندگان قرعه‌کشی واگذار شد و بعد از آن اسامی کسانی که در قرعه‌کشی خانه‎‌‎های شهرک آپادانا برنده شده بودند، اعلام شد. پروژه عظیم شهرک اکباتان در هنگام شروع در سال 1354، دو ویژگی مهم داشت؛ اول عملیات عمرانی با تکیه بر معماری و دانش نوین و دوم خانه‎‌‎دار کردن مردم بدون دخالت دولت و تنها با تکیه بر بخش خصوصی. قرار بود وام، پیش‌خرید و روش‎‌‎های دیگری برای تملک این خانه‎‌‎ها مورد استفاده قرار گیرد. ظاهرا بخش کوچکی از شهرک در سال56 مسکونی شده بود اما با وقوع انقلاب کار متوقف شد و در سال63 سرانجام بخش بزرگی از ساختمان‎‌‌‎ها به بهره‎‌‎برداری رسیدند. ادامه شهرک اکباتان در سال‎‌‎های بعد ساخته شد و هنوز هم محل مناسبی برای سکونت در پایتخت است. با گذشت چند سال از انقلاب، برخی از دستگاه‎‌‎ها یا پروژه‎‌‎های بزرگ صنعتی که دیگر از طرف شرکت‎‌‎های سازنده خارجی پشتیبانی نمی‎‌‎شدند، کارایی خود را از دست دادند. برخی اوقات نیز تکنسین‎‌‎ها یا مهندسان مسئول نگهداری و بهره‎‌‎برداری آن‎‌‎ها ایران را ترک کرده بودند. از طرف دیگر افزایش جمعیت، مهاجرت و شرایط ویژه جنگ تحمیلی اجازه فعالیت و بازسازی نمی‎‌‎داد. بی‎‌‎برقی و بی‎‌‎آبی‎‌‎های طولانی در پایتخت یکی از مشکلات سال63 بود. در اواخر بهار این سال، وزارت نیرو از افزایش مصرف آب و برق در تهران خبر داد. نیروگاه‎‌‎ها توان تامین برق مصرفی شهر را نداشتند و خاموشی‎‌‎های ممتد رخ می‎‌‎داد. قطعات نیروگاهی که باید از خارج تامین شود فرسوده شده و پیمانکاران خارجی کار را رها کرده بودند.
نیروگاه نکا که ساخت آن در سال1354 شروع شده بود از مدار خارج شد تا گل و لای وارد شده به دستگاه سردکننده آن پاکسازی شود و این باعث شد که شایعه بمب‎‌‎گذاری آن منتشر شود. این نیروگاه بخش زیادی از برق مصرفی تهران را تامین می‎‌‎کرد. وزارت نیرو همچنین خبر داده بود که مصرف آب تابستانی در تهران سه برابر زمستان است و اگرچه ذخیره سد‎‌‎های لار، لتیان و کرج کافی هستند اما شبکه توزیع نمی‎‌‎تواند به تمام شهر تهران که به‌شدت وسیع شده، آب برساند. در پاییز این سال رئیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت که طرح محدودیت تردد در تهران از 5سال قبل مورد نظر بود و حالا به‌صورت طرح ترافیک در 23کیلومترمربع در حال اجراست اما یکی از مشکلات این است که معابر و خیابان‎‌‎های بافت مرکزی شهر به نسبت 40سال قبل هیچ تغییری نکرده و رفت‌وآمد خودرو‎‌‎ها در آن همچنان با مشکل روبه‎‌‎روست. در بهمن1363 حجت‎‌‎الاسلام هاشمی رفسنجانی در بخش آخر خطبه‎‌‎های نمازجمعه بر ضرورت ساخت مترو تأکید کرد و از عبارت «ایجاد مترو لوکس‌بازی نیست» و «مردم ما دارند سم تنفس می‎‌‎کنند» استفاده کرد. این کار راه مخالفت با ساخت مترو را بست و اقدامات عملی برای ساخت آن شروع شد. محمدنبی حبیبی در این سال شهردار تهران بود. با گذر از روز‎‌‎های ابتدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، شهرداری تهران به‌دنبال پاک کردن دیوار‎‌‎ها از تبلیغات، اعلامیه و نوشته‎‌‎ها بود اما هنوز مرکز مشخصی برای این کار وجود نداشت. شهرداری ستادی با حضور چند ارگان برای نظافت و زیبایی شهر تشکیل داده بود اما این ستاد به‌علت شرکت نکردن دیگر اعضا تعطیل شد. حدود یک دهه بعد سازمان زیباسازی این کار را بر ‌عهده گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید