• سه شنبه 11 آذر 1399
  • الثُّلاثَاء 15 ربیع الثانی 1442
  • 2020 Dec 01
سه شنبه 6 آبان 1399
کد مطلب : 114124
+
-

تاب آوری/کنترل خشم

محبوبه خوزان_روانپزشک و استادیار دانشگاه

خشم، واکنش طبیعی انسان به موقعیت‌هایی است که در آن دچار ناکامی شده یا احساس تهدید می‌کند. از این‌رو، پرخاشگری یک رفتار با هدف صدمه‌زدن به فردی دیگر یا اموال اوست، ولی خشم یک احساس است که الزاما منجر به پرخاشگری نمی‌شود. بهترین رویکرد در برخورد با خشم این است که به جای برون‌ریزی شدید یا سرکوب و جابه‌جا‌کردن خشم، آن را به شیوه‌ای شجاعانه و بدون رفتار پرخاشگرانه ابراز کرد. ازجمله مهارت‌هایی که به کنترل خشم کمک می‌کند، می‌توان به تن‌آرامی، تنفس شکمی، توجه برگردانی به فردی دیگر یا فعالیت لذتبخش جایگزین، شناسایی نگرش‌های منفی برانگیزاننده خشم و جایگزین‌کردن آن با افکار مقابله‌ای مثبت و ترک موقعیت اشاره کرد. مهارت ترک موقعیت در وضعیتی که خشم در حال رسیدن به نقطه جوش است، به کمک فرد می‌آید. همچنین برای انجام آن، پس از توافق طرفین، هریک می‌بایستی به مکانی جداگانه رفته و سعی در آرام‌کردن خود داشته باشند و به موضوع مسبب عصبانیت فکر نکنند و پس از یک ساعت کنار یکدیگر بازگردند و حتی درصورت آمادگی نداشتن، ادامه بحث را به 24ساعت بعد موکول کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید