کنترل قاچاق توقف واردات
فرمانده نیروی انتظامی از توقف واردات گازوئیل و مقابله گسترده با قاچاق سوخت خبر داد
رضا کربلایی | روزنامهنگار
گازوئیل ازجمله فرآوردههای نفتی است که برخلاف بنزین، تولید و مصرف آن نزدیک به هم است. با این حال بخش عمده قاچاق سوخت از کشور، شامل گازوئیل است. بر اساس برآوردها روزانه 20میلیون لیتر گازوئیل از کشور قاچاق میشود.بهگفته کارشناسان، با جلوگیری از قاچاق گازوئیل، ایران به راحتی در این فرآورده نفتی، خودکفا میشود. با این حال در طول سالهای گذشته شاهد بودیم که پس از هر بار برخورد جدی با قاچاق، وضعیت خودکفایی در این فرآورده نفتی محقق شده اما مجددا با آسانگیری نسبت به قاچاق، وضعیت به قبل بازگشته است.در تازهترین رویداد، در روزهای اخیر فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: در گذشته نزدیک، واردکننده سوخت گازوئیل بودیم، اما با برخوردهای قاطع با قاچاق، این واردات متوقف شد و این ظرفیت اکنون میتواند به صادرات سوخت تبدیل شود.
برخورد جدی نیروی انتظامی با قاچاق سوخت
سردار احمدرضا رادان، در جریان سفر به استان بوشهر به دستاوردهای بزرگ در مبارزه با قاچاق سوخت اشاره کرد و با اشاره به اینکه پلیس امنیت اقتصادی نیز با تمرکز بر بنیانهای مالی قاچاق، توانسته اعضای باندهای فعال را متوقف کند، ابراز امیدواری کرد که با تداوم این روند تا پایان سال، برخوردهای جدیتری صورت گیرد.
اقدامات انجام شده برای مقابله با قاچاق گازوئیل
علاوه بر برخورد نیروی انتظامی با باندهای قاچاق سوخت، در حوزه سیاستهای کلان هم تصمیماتی اتخاذ شده تا مجاری قاچاق گازوئیل بسته شود.بنا بر اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، در سالجاری با اعمال سیاستهای مدیریت مصرف و مقابله با قاچاق، مصارف گازوئیل در بخش غیرنیروگاهی نسبت به سال قبل حدود 5میلیون لیتر در روز کاهش یافته و به این ترتیب نیاز به واردات گازوئیل به صفر رسیده است.
مقایسه تولید و مصرف گازوئیل
تولید گازوئیل در کشور بین 115تا 120میلیون لیتر در روز است. این در حالی است که گفته میشود حدود 20میلیون لیتر آن به کشورهای همسایه قاچاق میشود. اگر جلوی قاچاق گازوئیل گرفته شود، ایران نهتنها نیازی به واردات گازوئیل ندارد بلکه میتواند به صادرکننده گازوئیل نیز تبدیل شود.علت قاچاق گسترده گازوئیل به خارج از کشور، قیمت پایین آن نسبت به کشورهای همسایه است. گازوئیل در ایران زیر یک هزار تومان و در مرزها بالای 50هزار تومان است. با توجه به نقش گازوئیل در هزینه تمامشده حملونقل، طبیعی است نمیتوان با گران کردن آن و رساندن قیمتش به سطح کشورهای همسایه جلوی قاچاق را گرفت چراکه تبعات تورمی گستردهای دارد. بنابراین باید همت مسئولان و دستگاهها در جلوگیری از خروج گازوئیل از مجاری مصرف واقعی آن باشد.
