• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 30 مرداد 1399
کد مطلب : 108202
+
-

ستارخان دستانی

ستارخان دستانی

منظومه ستارخان دستانی، به قلم علیرضا تیانی خیابانی از سوی انتشارات فخر آذر منتشر شد.
خیابانی در معرفی ستارخان از سرداران جنبش مشروطه ایران ملقب به سردار ملی عنوان کرده است: «ستارخان فرزند دلیر آذربایجان است. او وارث شجاعت و غیرت آبا و اجداد ماست. قهرمانی که با شکستن علم شوم تسلیم و رذالت توانست تن تنها، تبریز و ایران را به حصن حصین بیرق آزادی بکشد. بنده با استناد به تاریخ مشروطیت کسروی خواسته‌ام قهرمانی‌ها و دلاوری‌های ستارخان را برجسته‌تر کنم. البته در برخی موارد از خاطرات مادربزرگ خود نیز که از شاهدان قضایای مشروطه بود استفاده کرده‌ام. 
این منظومه از ۸۶۰بند تشکیل شده است، بزرگ‌ترین خصوصیت این اثر که کار من را صدچندان نمود، یکدست بودن قافیه است که شایان ذکر است ۸۶۰قافیه مثلا بولاق، بوکاق، داماق، قالاق، یاتاق، الاق، قاچاق و... است. به‌نظرم نفس این کار فارغ از میزان موفقیت من خیلی ارزشمند است. امروز اگر من الگوهای متعالی خود را به نسل جوان معرفی نکنم، معلوم است نوجوان به سراغ الگوهای دیگران خواهد رفت.»
منظومه ستارخان دستانی (داستان ستارخان) تماما بر چارچوب قوشما (قوشما قالب اصلی و غالب شعر ترکی است). از ویژگی‌های قالب‌های خاص زبان آذری این است که شما در به کار‌گیری کلمات بیگانه خیلی آزاد نیستید. 
اگر به اجبار کلمه‌ای را از زبانی بخواهید بیاورید باید با قواعد فونتیک آذری هماهنگ کنید، به همین سبب درصد لغات غیرآذری منظومه پایین است.
بنابر گفته خیابانی، درآمد حاصل از این اثر توسط مؤلف، به کودکان سرطانی اهدا خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید