• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 12 تیر 1399
کد مطلب : 103943
+
-

سلطان اسلم‌دانک از ایران می‌آید

در یک نظرسنجی اینترنتی برای انتخاب بهترین اسلم‌دانک یک‌دهه اخیر جهان ارسلان کاظمی نفر اول شد؛ سایت فیبا پیش از این هم به او لقب سلطان اسلم‌دانک داده بود

سلطان اسلم‌دانک از ایران می‌آید

«دروغ نمی‌گویم، از این لحظه واقعا لذت می‌برم.» این جملات ارسلان کاظمی است و منظورش از این لحظه، لحظه‌ای است که سایت فدراسیون جهانی بسکتبال تأیید کرد که او نفر اول نظرسنجی برای انتخاب بهترین اسلم‌دانک جهان شده است. ارسلان در رقابت 20روزه با 32بازیکن از 32کشور، صاحب عنوان بهترین ‌دانک جهان در دهه اخیر شد.
فیبا در روزهایی که کرونا همه‌‌چیز را تعطیل کرده، برای اینکه هواداران بسکتبال را درگیر اتفاقات این رشته کند، هر‌از‌گاهی نظرسنجی‌هایی روی سایت خود می‌گذارد. این سایت که سال2010 و در مسابقات قهرمانی جهان ترکیه لقب «سلطان اسلم‌دانک» را به ارسلان کاظمی داده بود، در انتخاب بهترین دانک دهه اخیر، او را هم بین نامزدها گذاشت. دانکی که از ارسلان انتخاب شده بود، مربوط به مسابقه ایران – یونان در تورین ایتالیا بود؛ انتخابی مجدد بازی‌های المپیک ریودوژانیرو. ایران در آن بازی به یونان باخت اما اسلم‌دانک ارسلان در این بازی به‌عنوان یکی از بهترین صحنه‌ها ضبط شد.
در چالش 20روزه انتخاب بهترین دانک دهه اخیر، 32صحنه از 32بازیکن در قاره‌های مختلف به نمایش گذاشته شد. ارسلان برای رسیدن به فینال نورول پله از لبنان، هاچیمورا از ژاپن، گابه نوروود از فیلیپین و رافائل منیه‌رو از برزیل را شکست داد و در فینال هم رقابت را از کارلوس مورایس از آنگولا برد. 699هزار و 188نفر در این نظرسنجی شرکت کرده بودند. ارسلان در فینال 80هزار و 658رأی داشت و مورایس 63هزار و 887رأی. دوشنبه نتیجه فینال مشخص بود اما سایت فیبا یک روز فرصت خواسته بود تا بعد از بررسی‌ها، نتیجه نهایی را اعلام کند.
اما آیا واقعا این رأی‌ها براساس شایستگی به ارسلان داده شده است؟ تجربه ‌نظرسنجی‌‌های مجازی در سال‌های اخیر نشان داده که هرجا پای یک ورزشکار ایرانی در میان باشد، احتمال پیروزی او بیش از دیگر رقباست. گاهی این پیروزی‌ها خنده‌دار به‌نظر می‌رسد. مثلا چه‌کسی می‌تواند قبول کند که با وجود ابرستاره‌هایی مانند لیونل مسی و کریستیانو رونالدو، یک فوتبالیست ایرانی به‌عنوان محبوب‌ترین بازیکن انتخاب شود؟ این اتفاق باورنکردنی برای بازیکنانی مثل فرهاد مجیدی و علی کریمی افتاده است.
در یکی از تازه‌ترین موارد، چند‌ماه پیش سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا انتخاب اسطوره ایرانی لیگ قهرمانان را به‌نظرسنجی گذاشت و بیش از 5‌‌میلیون کاربر رأی دادند، دعوا بین انتخاب فرهاد مجیدی و جلال حسینی بالا گرفت و حتی نتیجه مشخص نشد.
با این شرایط این سؤال وجود دارد که آیا رأی به ارسلان براساس شایستگی او و کیفیت اسلم‌دانکش بوده یا صرفا به‌خاطر حضور پررنگ ایرانی‌ها در فضای مجازی؟ چطور می‌توان قبول کرد که اسلم‌دانک یک بسکتبالیست ایرانی بهتر از ستاره‌های NBA باشد؟ افشین رضاپور، کارشناس بسکتبال در جواب به این سؤال به همشهری می‌گوید: «این انتخاب در سطح فیبا بود و حرفه‌ای‌ها در رقابت نبودند. مسابقات حرفه‌ای جدا از مسابقاتی است که زیرنظر فیبا برگزار می‌شود و طبیعی است که ستاره‌های NBA در این نظرسنجی شرکت داده نشوند. در اینکه ایرانی‌‌ها در هر نظرسنجی‌‌ حضور پررنگی دارند، حرفی نیست و در انتخاب ارسلان هم حضور آنها بی‌تأثیر نبوده، اما این حق واقعی ارسلان بود که انتخاب شود. او در دانک تبحر دارد و بهتر از دیگر رقبایش بود.»
خود ارسلان هم بابت این انتخاب خوشحال است. او به فارس گفته است: «احساس خوبی دارم و خوشحالم. این کار تازه‌ای بود و افتخار بزرگی هم برای ایران است. در شروع چالش فکر نمی‌کردم تا این مرحله بالا بیایم. به‌خاطر اینکه مردم اطلاعات کافی از رأی‌دادن نداشتند.»‌ 
برای اینکه ارسلان در این چالش رأی بیاورد، چهره‌های ورزشی در فضای مجازی برای او تبلیغ کردند. ارسلان از آنها و به‌خصوص از حامد حدادی تشکر کرده:‌ «حامد حدادی خیلی کمک کرد. دوستان فوتبالی‌ام شجاع خلیل‌زاده، سروش رفیعی و علیرضا فغانی هم در فضای مجازی تبلیغ کردند.»
سایت فدراسیون بسکتبال ایران با تیتر: «ارسلان دنیا را فتح کرد» موفقیت او را بازتاب داد. طرفداران کاظمی و کسانی که به غیبت ارسلان در تیم ملی نقد دارند، به این تیتر واکنش نشان داده‌اند. رضاپور، در کانال تلگرامی‌اش نوشته است: «ارسلان در کشور خودش جایی نداشت، حالا موفق به فتح دنیا شده است! خوبه کاری به‌ کار سرمایه‌های ملی نداشته باشید تا آنها خودشان دنیا را فتح کنند. سیمرغ بلورین نخبه‌کشی تقدیم به فدراسیون و دارودسته تیم ملی بسکتبال.» 
ارسلان فصل پیش برای تیم مهرام بازی کرد و در یک‌سال‌ونیم گذشته جایی در تیم ملی نداشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید