• سه شنبه 11 آذر 1399
  • الثُّلاثَاء 15 ربیع الثانی 1442
  • 2020 Dec 01
سه شنبه 6 خرداد 1399
کد مطلب : 101328
+
-

پیگیری اوراق مشارکت 98 در سال 99

محمد سرابی _ خبرنگار

با پایان محدودیت‌های کرونایی رفت‌وآمد در شهر به‌شدت زیاد شده و تراکم جمعیت در مترو و اتوبوس به وضعیت قبل از این بیماری باز‌گشته است. اما ساخت خطوط جدید، ایجاد ایستگاه‌های بیشتر و تامین تجهیزات و واگن‌ها، همه در گرو قسط‌های وام هستند که پرداخت نشده‌اند و راه دریافت وام جدید را بسته‌اند. سال قبل دولت برنامه‌ای برای فروش اوراق مشارکت از سوی یک بانک طراحی کرد تا از مبلغ به‌دست آمده برای ساخت متروی تهران استفاده شود، اما نه در سال98 و در سال99 این کار انجام نشده است. مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به تلاش برای فعال کردن هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت سال۹۸ شرکت مترو می‌گوید: درصورت تامین منابع مالی امسال امکان بهره‌برداری از ۱۱ایستگاه مترو  وجود دارد. اوراق مشارکتی که علی امام از آن نام می‌برد، قرار بود سال گذشته برای توسعه خطوط متروی تهران منتشر شود اما هنوز به نتیجه نرسیده است. او می‌افزاید: بودجه سال۹۹ متروی تهران برابر با 2هزارو800میلیارد تومان است و بدون شک با چالش مالی‌ای که شهرداری تهران در سال‌جاری با آن مواجه است، فعال کردن اوراق مشارکت سال۹۸ می‌تواند بسیاری از مشکلات مالی را برطرف کند. در این صورت می‌توانیم شاهد شتابی چشمگیر در افتتاح ایستگاه‌ها، بستر‌سازی‌ برای کاهش سرفاصله حرکتی در خطوط به بهره‌برداری رسیده و حتی تأمین ناوگان باشیم. علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تأکید می‌کند: ۷کیلومتر از خط۶ با  ۶ایستگاه حدفاصل ستاری تا تربیت مدرس و همچنین ایستگاه‌های محلاتی، بوستان گفتگو، برج میلاد و میدان قیام در خط۷ از ایستگاه‌هایی است که درصورت تامین منابع مالی درصدد بهره‌برداری از آنها در سال‌جاری هستیم.  اگرچه شهرداری بودجه سال99 را به نسبت بودجه سال98 در حدود 25درصدافزایش داد اما مشکلات اقتصادی و شرایط رکود ناشی از کرونا، باعث بیشتر شدن هزینه‌های توسعه شده است. ساخت شبکه مترو و ناوگان مورد نیاز آن نیز وابسته به صنایعی است که خود از مشکلات مالی آسیب دیده‌اند. سال پیش مبلغ اوراق مشارکت  هزار و ۳۰۰میلیارد تومانی به 2 قسمت تقسیم شده است. بخش اول آن شامل ۳۹۰میلیارد تومان با عاملیت یکی از بانک‌ها در مرداد98 پرداخت شد اما ۹۱۰میلیارد تومان باقیمانده که عاملیت آن برعهده بانک دیگری بود همچنان در فرایند اداری بلاتکلیف مانده است. گویا بدهی شهرداری به شبکه بانکی کشور باعث توقف این روند شده است. ظاهرا میزان بدهی شهرداری به بانک‌ها بابت مترو بیش از 20هزار میلیارد تومان است. به‌گفته مدیرعامل متروی تهران اگر شرکت متروی در سال۹۹ مبلغ ۴هزار میلیارد تومان از طریق بودجه شهرداری، اوراق مشارکت، کمک وزارت نفت و مواردی از این قبیل دریافت کند، امکان دارد ۱۸کیلومتر خط و ۱۵ایستگاه به بهره‌برداری برسد اما با بودجه 2هزارو800میلیارد تومانی تنها ۱۰کیلومتر خط و ۹ایستگاه به‌بهره‌برداری خواهد رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید