• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 22 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100411
+
-

تعقیب و گریز دولت‌ها با کرونا

افزایش دوباره شمار مبتلایان به ویروس کرونا، باعث تجدیدنظر برخی دولت‌ها در لغو محدودیت‌ها شده است

تعقیب و گریز دولت‌ها با کرونا


محمدامین خرمی ـ خبرنگار

با کند شدن سرعت شیوع کرونا در برخی نقاط جهان، دولت‌ها طی روزهای گذشته به سمت گشایش نسبی کسب‌وکارها و لغو محدودیت‌‌ها رفتند اما این ویروس نشان داد سرسخت‌تر از آن است که بسیاری فکرش را می‌کردند. افزایش دوباره شمار مبتلایان در این کشورها باعث شده است تا مقام‌های دولتی در تصمیم خود تجدیدنظر کنند.
کره‌جنوبی به اعتقاد بسیاری، موفق‌ترین کشور در مهار ویروس کرونا بوده است. دولت این کشور توانست با پیروی از الگوی «تست، شناسایی و قرنطینه» افراد مبتلا را از دیگر افراد جامعه جدا کرده و زمینه را برای بازگشایی مجدد کسب و کارها فراهم آورد. طبق آمار اعلام شده از سوی دولت کره‌جنوبی، در این کشور از میان 10هزارو874نفر مبتلا، تاکنون 9هزارو610 نفر بهبودی پیدا کرده‌اند و 256نفر هم جان خود را از دست داده‌اند تا این کشور یکی از کمترین آمار مرگ‌و‌میر در اثر شیوع ویرس کرونا در جهان را داشته باشد.
کره‌ای‌ها از همان ابتدای بحران، تولید گسترده کیت‌های تست کرونا را آغاز کردند و توانستند در مدت زمان کم، تعداد زیادی آزمایش انجام داده و افراد مبتلا را شناسایی کنند. در مرحله بعدی، ساختار قوی نظام درمان این کشور توانست از عهده پاسخگویی به افراد مبتلا بر آمده و ویروس را اسیر مدیریت چشمگیر خود کند. طی 3هفته گذشته آمار روزانه مبتلایان در کره‌جنوبی به زیر 10نفر رسید و همین مسئله باعث شد تا دولت به سمت لغو محدودیت‌ها گام بردارد.
با این حال، افزایش حضور مردم در جامعه و ابتلای 40نفر طی 24ساعت باعث شد تا مقام‌های دولتی با احتیاط بیشتری در مورد بازگشایی‌ها تصمیم بگیرند. مشخص شد همه افراد مبتلا در روزهای آخر هفته به کلوب‌های شبانه، کافه‌ها و رستوران‌های مرکز شهر سئول رفت‌و‌آمد داشته‌اند. این در حالی است که پس از لغو تعطیلی‌ها و بازگشایی مراکز تفریحی و رستوران‌ها، هزاران نفر طی روزهای جمعه و شنبه به این مکان‌ها هجوم بردند؛ موضوعی که در نهایت باعث شد با تصمیم مسئولان، بیش از 2100کلوب، کافه و رستوران در پایتخت بار دیگر تعطیل شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های کره‌جنوبی اعلام کرده است که دست‌کم 17نفر از افراد مبتلا، ویروس را از یک فرد 29ساله گرفته‌اند که طی یک شب به 3کلوب رفت‌و‌آمد داشته است. طبق اعلام این مرکز، هزارو940نفر شناسایی شده‌اند که احتمالا به‌دلیل تردد در این کلوب‌های شبانه در معرض ویروس قرار گرفته‌اند. مأموران بهداشت در حال یافتن تک‌تک این افراد برای انجام آزمایش کرونا هستند.

اسکاتلندی‌های معترض
در اروپا، غیراز کشورهای ایتالیا و اسپانیا، انگلیس هم در یک وضعیت بحرانی به‌سر می‌برد. بیش از 215هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند. در این میان، بیش از 31هزارو500نفر در مواجهه با ویروس تسلیم شده و جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، دولت انگلیس قصد دارد از شدت تعطیلی‌ها بکاهد و به‌جای آنکه از مردم بخواهد در خانه بمانند، از آنها بخواهد مراقب و هوشیار باشند. بوریس جانسون که خود به تازگی پس از مبارزه با ویروس کرونا از بیمارستان مرخص شده، قصد دارد با ارائه نقشه راهی تازه، برنامه خود برای پایان دادن به تعطیلی‌ها را اعلام کند؛ تصمیمی که با مخالفت‌های جدی در انگلیس روبه‌رو شده است.
اسکاتلندی‌ها بیش از دیگران مخالف این تصمیم دولت مرکزی در لندن هستند. نیکلا استورجن، وزیر اول در اسکاتلند، اعلام کرده که او تصمیم دولت جانسون را اجرایی نخواهد کرد و همچنان به شعار «در خانه بمانیم» پایبند است. در اسکاتلند با جمعیت 5.5میلیونی، تاکنون 71هزار آزمایش کرونا انجام شده است. 13هزارو300نفر در این کشور به ویروس مبتلا شده‌اند و حدود هزار و 850نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. اسکاتلندی‌ها نشان داده‌اند معمولا با سیاست‌های دولت در لندن همصدا نمی‌شوند و راه خود را می‌روند. آنها در ماجرای برگزیت هم همیشه معترض بوده‌اند و اصرار دارند که انگلیس باید در اتحادیه اروپا بماند. پس از بحران برگزیت، اکنون بحران کرونا اسکاتلندی‌ها را در برابر انگلیسی‌ها قرار داده و به بحث‌ در مورد استقلال از بریتانیا دامن زده است.

«فاجعه» در آمریکا 
اوضاع در آمریکا بدتر از انگلیس است. طبق آمار منتشر شده از سوی دانشگاه جان هاپکینز، تاکنون بیش از یک میلیون و 300هزار نفر در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. همزمان مرگ ۷۸هزارو۷۹۴ نفر هم به ثبت رسیده است. به این ترتیب، اکنون آمریکا هم در زمینه شمار مبتلایان و هم در زمینه تعداد قربانیان کرونا بالاترین آمار را در جهان دارد.
دیروز انتشار خبری مبنی بر ابتلای شماری از اعضای کارگروه مقابله با ویروس کرونا در کاخ سفید نشان داد وضعیت در آمریکا تا چه اندازه بحرانی شده است. این افراد اکنون در قرنطینه به‌سر می‌برند. یکی از آنها دکتر آنتونی فاوچی است که در ماجرای شیوع ویروس کرونا در آمریکا به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شده است. او رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکاست. گفته می‌شود وضعیت فاوچی 79ساله چندان خطرناک نیست. رابرت ردفیلد، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها و استفان هان، کمیسر سازمان غذا و دارو دو مقام دیگری هستند که گفته شده به‌دلیل آنکه در معرض ویروس کرونا قرار داشته‌اند، خود را قرنطینه کرده‌اند. طی روزهای اخیر، شماری از کارکنان کاخ سفید نیز به کرونا مبتلا شده‌اند و همین مسئله نگرانی‌‌های دولت در مورد احتمال ابتلای دونالد ترامپ را هم افزایش داده است. تست کرونای کیتی میلر یکی از دستیاران مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم مثبت شده است. پیش از آن نیز ابتلای یکی از اعضای ارتش که به‌عنوان پیشخدمت دونالد ترامپ کار می‌کند، تأیید شد. گفته می‌شود از ترامپ و پنس روزانه تست کرونا گرفته می‌شود تا در مورد سلامت‌ آنها اطمینان حاصل شود. وضعیت آشفته آمریکا در مقابله با کرونا، باعث شده تا باراک اوباما که طی 3سال اخیر در مقابل تندترین انتقاد‌ها و توهین‌های ترامپ سکوت کرده بود هم صدای اعتراضش بلند شود. به گزارش تلویزیون سی‌ان‌ان، اوباما در یک کنفرانس ویدئویی با تعدادی از دستیاران سابقش، عملکرد دولت ترامپ را زیر سؤال برده و وضعیت آمریکا در مقابله با ویروس را «فاجعه‌بار» خوانده است. این نخستین بار است که اوباما در جمع، از جانشینش در کاخ سفید انتقاد می‌کند.

تجسس خانه به خانه در ترکیه
5‌ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و تعقیب و گریز دولت‌ها با این ویروس همچنان ادامه دارد. در ترکیه دولت پزشکان را با تجهیزات کامل به در خانه‌ها می‌فرستد تا از افرادی که با مبتلایان در تماس بوده‌اند تست کرونا بگیرند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ترکیه حدود 6هزار تیم تجسس کرونا تشکیل داده تا با انجام آزمایش خانه به خانه، مبتلایان احتمالی را شناسایی کنند. هر تیم متشکل از 2 یا 4نفر است. دولت می‌گوید با این کار، روند قرنطینه کردن افراد را شدت داده و توانسته سرعت شیوع ویروس را کاهش دهد. تنها در استانبول، 1200تیم فعالیت دارند. پزشکان پس از شناسایی افراد مبتلا، دیگر افراد مرتبط با فرد را هم ردیابی می‌کنند و از آنها هم آزمایش می‌گیرند. تاکنون 460هزار نفر به این شیوه مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. در ترکیه 133هزارو700مورد ابتلا و 3هزارو641مورد مرگ در اثر کرونا ثبت شده است. بسیاری معتقدند آمار ارائه شده از سوی دولت رجب طیب اردوغان واقعی نیست اما در صورت صحت این آمار، دولت ترکیه عملکرد نسبتا قابل‌قبولی در مهار بحران داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید