09
پنج شنبه 21 بهمن 1400
شماره 8436
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

سقوط جام آریا‌مهر

یک روایت
سال57 تازه کشتی‌گیر تیم ملی شده بودم و همراه 41نفر دیگر برای مسابقات جام آریامهر که بعد از انقلاب جام تختی نام گرفت انتخاب شدیم و به اردو رفتیم.
ویژه
در روزهای پرماجرای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه‌ها از سراسر دنیا به ایران دوخته شده بود.
اتفاق‌های زیادی، در مکان‌ها و زمان‌ها دست به‌دست هم دادند تا 22بهمن 1357 انقلاب اسلامی به پیروزی برسد. تأثیرگذارترین اتفاقات در این رویداد بزرگ، از سال 1342آغاز شد و تهران به‌عنوان پایتخت کشور و پرجمعیت‌ترین شهر ایران، متاثرترین شهر از این رویدادها بود.
سلسله اتفاقاتی که در واپسین روزهای حکومت پهلوی به‌خصوص در 22بهمن 1357 رخ داد نقشی اساسی در پیروزی قیام مردم داشت و همین اتفاقات مهم تاریخی پایه‌گذار پیروزی انقلاب و رسمیت پیدا کردن سقوط حکومت شاهنشاهی در ایران شد.
خیلی‌ها انقلابی شروع می‌کنند، ولی وقتی که پای هزینه دادن به میان می‌آید، دیگر ترجیح می‌دهند انقلابی نمانند و کنار بکشند اما بعضی‌ها هم از همان اول انقلابی شروع می‌کنند و حتی می‌دانند که اگر هم دستگیر شده و بخواهند هزینه‌های سنگینی بدهند، باز هم تکلیف‌شان روشن است.
برای کسانی که دوست دارند از تاریخ انقلاب بیشتر بدانند، البته امکان‌های مختلفی وجود دارد؛ مثل مطالعه کتاب‌های خاطرات انقلابیون و بازدید از مکان‌های خاص و تماشای فیلم‌ها و مستندها و... .
اطرافیان محمدرضا پهلوی، از خانواده و دوستانش گرفته تا سیاستمدارانی که در دوره حکومتش او را می‌شناختند، ویژگی‌های رفتاری مختلف او را در خاطرات‌شان ثبت کرده‌اند.
بازخوانی خاطرات «کاظم رحیمی» که بانی اصلی ملاقات تاریخی فوتبالیست‌ها در جماران بود

دیدار با امام، فوتبال را نجات داد

کاظم رحیمی نامی نیست که در فوتبال ایران زیاد تکرار شده باشد اما فوتبالیست‌های دهه50 می‌دانند که تأثیر او در فوتبال ایران به‌مراتب از برخی مدیرانی که چند‌دهه در کانون توجه عموم و رسانه‌ها قرار داشتند بیشتر بوده است.
مردی که زیاد می‌دانست...

مردی که زیاد می‌دانست...

بی‌شک شهید مرتضی مطهری، از برجسته‌ترین علمای اسلامی در قرن معاصر بوده و آثار فاخر و متعددش مؤید این موضوع است.
پایه‌های ویران کاخ روان یک شاه
پایه‌های ویران کاخ روان یک شاه
یکی از جالب‌ترین بخش‌های تحلیل روان و شخصیت‌شناسی، بررسی ویژگی‌های روانی شخصیت‌های تأثیرگذار و مهم است.
عکس‌ها قوی‌ترین سلاح ساخته انسان‌ها در برابر هجوم فراموشی هستند.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
یکی از سریال‌هایی که به وقایع دوران پهلوی دوم و روزها و سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد، سریال «معمای شاه»، به کارگردانی محمدرضا ورزی بود.
‌در کتاب «محض اطلاع» خاطرات افراد مختلف پیرامون انقلاب اسلامی گردآوری شده که در آن این افراد گوشه‌ای از جنایات رژیم پهلوی را بازگو کرده‌اند.
در آهنی بسته می‌شود. این یعنی همه دنیا پشت این درها باقی‌مانده. خانواده، شغل و حرفه، دوستان و همسنگان، مبارزان و هم حزبی‌ها؛ همگی آن سوی دیوارهای سرد زندان باقی مانده‌اند.