05
پنج شنبه 9 دی 1400
شماره 8401
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

دریچه‌ای به شعر افغانستان

شعر با تار و پود ما عجین است و شاید دلیل علاقه بی‌حد و اندازه ما به زبان شیرین فارسی و لذت بردن از آن، داشتن مجموعه‌ای غنی از شعرهای فارسی است که هر ذوق و سلیقه‌ای را جذب خود می‌کند.
ویژه
شاید اگر بگوییم انتخاب بزرگ‌ترین امپراتوری‌های تاریخ یکی از چالش‌برانگیزترین موضوع‌های تاریخ بشر بوده اغراق نکرده باشیم. اینکه کدام امپراتوری بر کل جهان مسلط شد همیشه محل بحث تاریخ‌نویس‌ها و حتی مردم عادی بوده؛ چرا که هر کدام متر و معیارهای متفاوتی برای این انتخاب دارند؛ مثلاً برخی تسلط بر مساحت مناطق تحت‌سلطه را ملاک قرار می‌دهند و برخی دیگر پیوستگی فتوحات امپراتوری‌های بزرگ را ملاک اصلی می‌دانند.
سینمای ایران در جهان جایگاهی ویژه پیدا کرده و هر روز به تعداد فیلم‌های موفق در جشنواره‌های معتبر سینمایی در جهان افزوده می‌شود.
در دوران هشت‌ساله دفاع‌مقدس عملیات‌های زیادی علیه بعثی‌ها صورت گرفت که تعدادی از این عملیات‌ها به نام مقدس حضرت «فاطمه زهراس» متبرک شدند تا به‌عنوان رمز آغاز عملیات مورد استفاده قرار گیرند؛
همه ایرانی‌ها برای یک‌بار هم که شده نام مغولستان به گوش‌شان خورده است؛ چرا که نام این کشور با تاریخ سرزمین ما گره خورده و بلادرنگ نام چنگیزخان را در اذهان زنده می‌کند. چنگیزخان بزرگ‌ترین و نام‌آورترین سردار تاریخ قوم مغول است که امپراتوری مغول را تشکیل داد و بعد از حمله به ایران و فتح آسیای میانه، بر دنیا مسلط شد.
روایت بعضی سرزمین‌ها با رنج و سختی آمیخته است و ردپای این رنج‌ها را، می‌توان در جملات داستان‌ها و ابیات شعرهای نویسندگان و شاعران آن سرزمین به روشنی دید.
کرمان ورزشکاران بسیاری به عرصه ورزش معرفی کرده؛ از زهرا نعمتی قهرمان که سومین مدال طلا در بازی‌های پارالمپیک را به‌دست آورده تا فوتبالیست‌هایی که در تیم‌های لیگ برتری توپ می‌زنند و گاهی در قامت ستاره ظاهر شده‌اند.
پای صحبت‌های بابک کریمی که این روزها فیلم‌های «جنایت بی‌دقت» و «بی‌همه‌‌چیز» را روی پرده سینما دارد

سینمای ایران شاعرانه است

تماشا خانه
از یازده سالگی در ایتالیا زندگی کرده، درس خوانده، کار حرفه‌ای تدوین و فیلمبرداری در سینمای ایتالیا را به دوش کشیده و حتی تا تدریس در بهترین دانشگاه این کشور پیش رفته است.
اوقات خوش آن بود که با دوست به‌سر شد

اوقات خوش آن بود که با دوست به‌سر شد

از همان روزهای کودکی که بازی با هم‌سن‌وسال‌ها برایمان شیرینی دیگری دارد تا سال‌های جوانی که پشت‌مان به رفاقت دوستان مورد اعتماد گرم است و سال‌های موسفیدی که ساعتی هم‌صحبتی با دوست را غنیمت می‌شماریم، داشتن روابط دوستانه نقش بی‌بدیلی در زندگی ما بازی می‌کند.
یک اهواز بود و یک سیدحسین
یک اهواز بود و یک سیدحسین
سن و سال زیادی نداشت اما شهامتش مثال‌زدنی بود. باورش سخت است که تنها ۲۲‌سال عمر کرده و این همه فعالیت اثرگذار در کارنامه زندگی‌اش ثبت شده باشد.
در فصل‌های سرد سال برنامه‌ریزی برای سفر کمی متفاوت می‌شود و شاید به‌راحتی روزهای گرم سال نباشد که به‌راحتی بار و بنه سفر را جمع کنیم و بزنیم به دل جاده. سفر در زمستان باید کاملاً با برنامه‌ریزی قبلی باشد و برای این مهم در نخستین قدم باید مقصد سفر را مشخص کنیم.

پارسا پیروزفر در تیم مذاکره ایران در وین؟

بله، خلاصه داشت عرض می‌شد که ما تصمیم گرفتیم که در این بخش، خبرهای کمتر دیده شده ولی جالب و در نوع خودش مهم را بررسی کنیم؛ هرچند که گاهی ترک عادت برای‌مان سخت می‌شود و چاره‌ای نداریم جز اینکه سروقت خبرهای مهم و چهره‌های مهم هم بروید.

ارسطوی غول‌پیکر زیر سبد

شکیل اونیل ملقب به «شک» یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های بسکتبال جهان به‌شمار می‌رود.

فوتبال با طعم نوستالژی

اهالی فوتبال خوب می‌دانند که در دهه 60که سر و کله مدارس فوتبال در گوشه و کنار تهران پیدا نشده بود و زمین‌های خاکی هنوز نفس می‌کشیدند، جام باشگاه‌های تهران، معتبرترین تورنمنت فوتبال به شمار می‌رفت و جایی برای معرفی فوتبالیست‌های بااستعداد بود.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
با تاریک شدن هوا کم‌کم سوز سرما هم از راه می‌رسد و باید برای گرم شدن فکری کرد. اما حیف است که از آسمان یکدست پرستاره دور شد و بخاری را به این زیبایی‌های بالای سر ترجیح داد، باید بساط آتش برپا کرد و تا پاسی از شب فقط نشست و از سکوت و خیره شدن به آسمان لذت برد.
همیشه و در همه شرایط نشانه‌های زیادی در طبیعت وجود دارد که به ساده‌ترین حالت ممکن جهت‌های جغرافیایی را نشان می‌دهد و فقط کافی‌ است این نشانه‌ها را بدانید و از آنها در زمان نیاز استفاده کنید.
این مستند به کارگردانی راجر رأس ویلیامز در سال 2016منتشر شد. این مستند داستان کودکی به‌نام اون ساسکیند است که از سه‌سالگی به اوتیسم مبتلا می‌شود.