• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 9 دی 1400
کد مطلب : 149530
+
-

با زندگی شکیل اونیل، ستاره سابق بسکتبال جهان آشنا شوید

ارسطوی غول‌پیکر زیر سبد

ارسطوی غول‌پیکر زیر سبد

شکیل اونیل ملقب به «شک» یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های بسکتبال جهان به‌شمار می‌رود. او گذشته از فیزیک غول‌آسا و خشنی که دارد، به‌عنوان یکی از خوش‌اخلاق‌ترین بازیکنان لیگ بسکتبال آمریکا و معروف‌ترین بسکتبالیست‌های دنیا شناخته می‌شود. برای طرفداران این ورزش، شکیل اونیل یکی از محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی محسوب می‌شود که آشنایی با زندگی و ویژگی‌های رفتاری او می‌تواند برایشان جالب باشد.

تولد یک بسکتبالیست
شکیل راشائون اونیل متولد 1972است. او در شهر نیوآرک، نیوجرسی در کشور آمریکا ‌زاده شده است. اسم مستعار شکیل، شک است. البته با لقب‌هایی همچون دیزل، ارسطوی بزرگ، دکتر شک و سوپرمن او را صدا می‌زنند. مادر شکیل، بعد از تولد پسرش با یک گروهبان ارتش آمریکا ازدواج کرد. همین موضوع باعث شد تا شکیل ارتباط زیادی با پدرش نداشته باشد. پدرش بسکتبالیستی حرفه‌ای بود اما اعتیاد به مواد‌مخدر اجازه نداد همچون پسرش شهرت جهانی پیدا کند. او به‌دلیل خدمت ناپدری‌اش به‌عنوان گروهبان ارتش آمریکا در آلمان، در این کشور بزرگ شد و تحت‌تأثیر مسلمان بودن ناپدری‌اش، تمایل زیادی به دین اسلام نشان داد. شکیل بارها گفته است که فیلیپ به من عشق را آموخت. اونیل پس از گذراندن دوره دبیرستانش وارد دانشگاه لویزیانا شد. او در رشته تجارت تحصیلات خود را ادامه داد. در همان زمان با سرمربی تیم ملی آمریکا آشنا شد و توانست به دنیای حرفه‌ای بسکتبال بپیوندد. اونیل در طول ۱۹ سال بازی در 6تیم حضور پیدا کرد؛ اورلاندو مجیک، لس‌آنجلس لیکرز، میامی هیت، فینیکس، کلیولند و در آخر بوستون. او 4بار به قهرمانی ان‌بی‌ای (NBA) رسید که 3بار آن همراه با لیکرز بود و آخری با میامی به‌دست آمد. تخصص بازی اونیل با قد ۲.۱۶ متر، شوت‌های کوتاه و اسلم‌دانک‌های قدرتی بود هرچند در پرتاب پنالتی ضعف داشت. شکیل اونیل در سال 2000به‌عنوان بهترین بازیکن ان‌بی‌ای معرفی شد و در 3بازی فینال ان‌بی‌ای بهترین بازیکن زمین شد.

اونیل و دنیای فیلمسازی
شکیل اونیل افسانه بازنشسته بسکتبال هم بعد از تعدادی از همبازی‌های سابقش قصد کرد وارد دنیای فیلم‌های انیمیشن شود. اونیل نخستین حضور خود را با نویسندگی و تهیه‌کنندگی یک فیلم انیمیشن کوتاه به نام «صدای داخل سر» آغاز کرده و آن را از طریق شرکت خود یعنی «جرزی لجندز پروداکشنز»
(Jersey Legends Productions) می‌سازد. این فیلم به بررسی فشارهای داخلی و خارجی برای موفقیت از زاویه ۲ دوست به‌نام‌های راشان و دیمون می‌پردازد که دوستان دوران کودکی و بازیکنان بسکتبال اهل یک محله هستند. هر دو امیدوارند به لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا راه پیدا کنند، اما راشان شانس بیشتری میان استعدادیاب‌ها دارد. اما این در حالی است که راشان به بقیه نگفته علاقه اصلی او به مجسمه‌سازی است. با وجود اینکه سفر او برای دنبال کردن رؤیاهایش پر از مشکلات و محرومیت‌های متعدد است، او متعهد است نگذارد صدای داخل سرش او را شکست دهد. اونیل درباره این تجربه‌گفته است: من خیلی به این فیلم افتخار می‌کنم. این نخستین باری است که پروژه خودم را می‌نویسم و تهیه می‌کنم. می‌خواستم به چیزی که خیلی‌ها با آن مواجه می‌شوند، مخصوصاً نوجوانان بزرگسالی که اضطراب و استرس را تجربه می‌کنند، اشاره کنم. یکی دیگر از جنبه‌های شهرت اونیل به رابطه بسیار قوی و هوشمندانه او با رسانه‌ها برمی‌گردد. خبرنگاران جهان به او لقب ارسطوی بزرگ را داده بودند چرا که او در مصاحبه‌هایش بسیار سنجیده و زیرکانه عمل می‌کرد.

یک ستاره و ده‌ها تجربه
هرچند رشته تحصیلی شکیل اونیل تجارت بوده، اما او شانس و استعداد خود را در رشته‌های مختلفی امتحان کرده است. او علاوه بر اینکه یک بسکتبالیست حرفه‌‌ای است، در عرصه‌های خوانندگی و بازیگری هم فعالیت داشته است. سال‌ها قبل، ان‌بی‌ای (NBA)
پر شده بود از بازیکنانی که سعی می‌کردند وارد دنیای موسیقی رپ شوند. در آن زمان شکیل اونیل شناخته شده‌ترین بسکتبالیست بود. او همچنین به پلیس بودن علاقه‌مند است. شکیل علاقه زیادی به کارهای پلیسی دارد و توانسته از آکادمی پلیس لس‌آنجلس عنوان افسر ذخیره را به‌دست آورد. اونیل همچنین در سال 2005توانست عنوان افتخاری معاون کلانتر آمریکا را از آن خود کند. اونیل از سال 2000تصمیم گرفت در سایر رشته‌ها هم فعالیت داشته باشد. حضور در هنرهای رزمی تلفیقی (MMA)، بوکس، کیک‌بوکسینگ، جی جوتسو، موی‌تای و کشتی مسلماً به اندازه حضور او در بسکتبال موفقیت‌آمیز نبود، اما شهرت اونیل برای کشاندن مردم به سالن‌ها کافی بود. شکیل به حد نهایت شهرتی که برای یک ورزشکار متصور است، رسیده و دنیایی ویژه خود دارد و ماجراهایی جالب را آفریده است. او در چند فیلم سینمایی هم بازی کرده و یک شوی تلویزیونی مختص خودش دارد و در آن، هم قطعات نمایشی اجرا می‌کند و هم ادای کشف استعدادهای تازه را در عرصه هنر و ورزش درمی‌آورد. حتی با پلیس ایالات فلوریدا و کالیفرنیا هم ادعای همکاری داشته است و می‌گوید با کسب اجازه مخصوص از آنها حق بازداشت خلافکاران را دارد و نشریات آمریکا مدعی شده‌اند که او در هر منطقه‌ای در این ایالات که فعالیت مشکوکی ببیند بلافاصله آن را گزارش می‌کند تا مأموران بیایند و فرد متخلف را بگیرند و ببرند.

ثروتمند اما ولخرج
شکیل اونیل به‌عنوان ستاره بسکتبال و البته با توجه به فعالیت‌های دیگری که تجربه کرده، ثروت زیادی به‌دست آورده است. اما گویا استعداد چندانی در مدیریت درآمد و ثروتش ندارد. او در جوانی یک مشاور بانک برای خود استخدام کرد تا پول‌هایش را مدیریت کند و درصورتی که این اتفاق رخ نداده بود، احتمالاً سرنوشت اونیل به شکل بدی رقم می‌خورد. بسکتبالیست سابق در مصاحبه با دیموند جان، یک تاجر و سرمایه‌گذار آمریکایی اعتراف کرد که در عرض یک ساعت بعد از بستن نخستین قرارداد حرفه‌ای، یک میلیون دلار را خرج کرده است. اونیل فاش کرد و توضیح داد: «چندین ماشین لوکس، جواهرات و سفر به لاس‌وگاس دلیل این خرج کردن‌ها بوده است. مواردی مانند مالیات بر درآمد و مواردی از این دست را حساب نکردم و اگر در آن سال مشاور بانک را استخدام نمی‌کردم ورشکست می‌شدم چون دیوانه‌وار پول خرج می‌کردم».






 

این خبر را به اشتراک بگذارید