• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 9 دی 1400
کد مطلب : 149531
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/مستند/ زندگی انیمیشنی


این مستند به کارگردانی راجر رأس ویلیامز در سال 2016منتشر شد. این مستند داستان کودکی به‌نام اون ساسکیند است که از سه‌سالگی به اوتیسم مبتلا می‌شود. این کودک که قدرت تکلم خود را به‌خاطر این بیماری از دست داده بود نمی‌توانست با دیگران ارتباط چندانی برقرار کند، ولی ارتباط خوبی با انیمیشن‌ها دارد. مستند «زندگی انیمیشنی» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند در هشتادونهمین دوره جشنواره جوایز اسکار شد. این مستند با حضور بازیگرانی مانند گیلبرت گوتفرید و ران ساسکیند به یکی از بهترین مستند‌های روانشناسی تبدیل شده است. پس اگر دنبال مستندی در این زمینه هستید که هم سرگرم‌تان کند و هم اطلاعات به شما برساند، این گزینه را از دست ندهید.

مستند

  پل

این مستند داستان پل گلدن‌گیت در کالیفرنیاست که دو شهر سانفرانسیسکو و مارین را به هم وصل می‌کند. مستند «پل» در سال 2006به کارگردانی و نویسندگی اریک استیل با الهام گرفتن از مقاله پرش‌کنندگان نوشته تاد فرند ساخته شد. در این مستند به مصاحبه با خودکش‌ها، دوستان و خانواده کسانی که خود را از ارتفاع پل گلدن گیت پرتاب کردند و بررسی آنها می‌پردازد. برای ساخت این مستند10 هزار ساعت از پل فیلمبرداری شده است. این پل که طولانی‌ترین پل معلق دنیاست، 67متر ارتفاع دارد و محبوب‌ترین مکان خودکشی در جهان است. برای درک آسیب‌های زندگی مدرن و تنهایی بشر و...، تماشای این مستند می‌تواند نکته‌های جالبی را به شما منتقل کند.

مستند

سه غریبه همسان

این مستند روایت 3برادر است که در 6ماهگی به خانواده‌های دیگر داده شده‌اند درحالی‌که خانواده‌ها از وجود برادران دیگر بی‌خبر هستند. این بی‌خبری بخشی از یک تحقیقات علمی برای این سه‌قلوهای همسان است که در شرایط ناهمسان بزرگ شده‌اند. این مستند با کارگردانی تیم واردل رودررویی دیوید کلمن، بابی شفران و ادی گالاند، این سه برادر همسان را بعد از 19سال نشان می‌دهد. متأسفانه برخورد و آشنایی آنها با هم باعث افسردگی و درگیری‌های روانی شد. این مستند نامزد دریافت جوایز مختلفی ازجمله جایزه بفتا و ستلایت شد. این مستند برای دانشجویان روانشناسی و علاقه‌مندان به پژوهش‌های عمیق در این زمینه، می‌تواند بسیار پربار باشد.

کلیدر

  محمود دولت‌آبادی

حدود 40سال پیش، یکی از معروف‌ترین رمان‌های فارسی به چاپ رسید. «کلیدر» یکی از معروف‌ترین آثار ادبیات ایران در جهان، داستان یک خانواده کرد در سبزوار خراسان را روایت می‌کند. این کتاب 950هزارکلمه‌ای اتفاقاتی را شرح می‌دهد که پس از جنگ جهانی دوم برای این خانواده رخ داده است. شخصیت‌های اصلی داستان درگیر دشمنی و خصومت میان طایفه‌ها و اطرافیان‌شان شده‌اند و دوران مهمی در تلاطم‌های سیاسی ایران به‌حساب می‌آید. کلیدر که سرنوشت تراژیک رعیت‌های ایرانی و قبایل چادرنشین را در دوره‌ای که سیاست زور حاکم است به تصویر می‌کشد، براساس حوادث واقعی نوشته شده است. نه‌تنها این رمان طولانی است و در چندین جلد منتشر شده، بلکه نوشتن آن هم مدت طولانی زمان برده است.محمود دولت آبادی 15سال زمان برای نوشتن این کتاب صرف کرد.

زمان ازدست‌رفته

  مارسل پروست

این کتاب در فهرست رکوردهای جهانی گینس به‌عنوان طولانی‌ترین رمان به ثبت رسیده است. «در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته» شاهکار مارسل پروست، 1میلیون و 300هزار کلمه است که در 13جلد چاپ شده است.نسخه فارسی آن در 7جلد ترجمه شده است. گذشته از خطوط کلی داستانی که این کتاب‌ها را به هم می‌پیوندد، هر کدام از 7جلد از بسیاری دیدگاه‌ها کامل و مستقل‌اند. موضوع آن بارها حین شرح زندگی نویسنده از کودکی تا بزرگسالی‌اش تکرار می‌شود. این کتاب بین سال‌های 1913تا 1927منتشر شد و برای بسیاری از آثار بعد از خودش در قرن بیستم الهام‌بخش بود. بسیاری از محققان برجسته، در جست‌وجوی زمان ازدست‌رفته را یکی از تعاریف رمان‌نویسی مدرن می‌دانند. خلاصه کلام: کتابی بسیار طولانی اما شاهکار.

کلاریسا

  ساموئل ریچاردسون

این کتاب 970هزار کلمه‌ای طولانی‌ترین رمان موجود در ادبیات انگلیس است. اگرچه که می‌توان به رمان‌های معاصری اشاره کرد که از نظر طولانی بودن شاید با کلاریسا برابری کنند- به‌عنوان مثال رمان «یک پسر مناسب» اثر ویکرم سث و یا رمان «حماقت بی‌پایان» اثر دیوید فاستر والس- ولی رمان کلاریسا با عنوان کامل «کلاریسا: تاریخچه یک خانم جوان» یکی از معدود آثاری است که با وجود طولانی بودن به یکی از جذاب‌ترین و موفق‌ترین رمان‌های ادبیات انگلیسی تبدیل شده است. به عقیده ساموئل جانسون، نویسنده و منتقد مشهور سده هجده، این رمان نخستین کتاب در دنیا بود که توانسته بود اطلاعات بی‌نظیری در مورد روح آدم به خوانندگان منتقل کند.

 
مأموریت آقای شادی
حتی شنیدن نامش هم خنده را مهمان لب‌هایمان می‌کند؛ بازیگری که بیش از ۴ دهه کارش خنداندن مردم بوده و هست؛ هنرمندی که لبخند را درمان دردها می‌داند و از آن دسته کمدین‌هایی که برای همه نسل‌ها خاطره‌ساز بوده است. علیرضا خمسه، بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون این روزها در حوزه کتاب هم خبرساز شده و به تازگی کتابی با عنوان «مأموریت آقای شادی؛ آنچه همیشه می‌خواستید درباره علیرضا خمسه بدانید» به قلم علی رستگار درباره خمسه وارد بازار شده است. در این کتاب که به همت انتشارات افراز به چاپ رسیده یادداشت‌هایی از گلاب آدینه، امین تارخ، حمید جبلی و رضا کیانیان در ۴۰۱ صفحه به رشته تحریر درآمده است که شما را با زاویه‌های مختلف زندگی این کمدین معروف آشنا می‌کند.


  روغن کنجد
اگر شما هم بعد از ۲سال دوری از تماشای تئاتر دلتان لک زده برای رفتن به سالن‌های نمایش، برای شما پیشنهاد جالبی داریم. یکی از نمایش‌های تماشایی «روغن کنجد» به کارگردانی آرمان شهبازی و تهیه‌کنندگی سعید چنگیزیان است که در زمستان ۱۴۰۰ در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود. مهدی صناعتی، سعید چنگیزیان، صبا گرگین‌پور، دلسا کریم‌زاده، امیر شاه‌علی، ابوالفضل وزیری، سیدعمادحسینی، پرسا مقدس و دیبا دهقانی ازجمله بازیگران این نمایش ۶۵‌دقیقه‌ای‌ هستند. خلاصه این نمایش که به قلم ایمان صدیق نوشته شده، بدین‌گونه است که یک زوج فرهنگی با پدر پیر خود زندگی می‌کنند و با توجه به فشارهای صاحبخانه عجله‌ای برای تخلیه خانه ندارند.


  ابدیت و یک روز
اگر شما از طرفداران سینما هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره سینما و فیلم‌هایی که می‌بینید داشته باشید اما وقت چندانی برای خواندن مقالات سینمایی ندارید، راهکار مسئله شما گوش کردن به پادکست‌هایی است که از سینما می‌گویند و خوشبختانه تعدادشان کم هم نیست. پادکست «ابدیت و یک روز» از پادکست‌های قدیمی این حوزه است که حامد صرافی‌زاده می‌سازد. ابدیت و یک روز پادکست فعالی است و مختص سینمای جهان یا ایران نیست؛ گاهی فیلم‌های روز دنیا را نقد و بررسی می‌کند، گاهی هم با یک تدوینگر برجسته ایرانی گفت‌وگو می‌کند. چیزی که مشخص است صرافی‌زاده ارتباطات خوبی دارد و در پادکستش با چهره‌های بسیار مهم ایرانی گفت‌وگو  کرده است.


  شب واقعه
اگر علاقه‌مند به تماشای فیلمی هستید که قهرمان آن واقعی و هم‌دوره شما باشد، پیشنهاد تماشای «شب واقعه» را داریم؛ فیلمی به کارگردانی شهرام اسدی که روایت زندگی شهید «دریاقلی سورانی» 
مردی خوش‌گذران و بلوف‌زن در حاشیه شهر آبادان را به تصویر کشیده است. در روزهای نخست جنگ، متوجه می‌شود عراقی‌ها تصمیم دارند به آبادان حمله کنند. او مسافت زیادی را پیاده و با سرعت می‌دود تا به مقر سربازان ایرانی می‌رسد و خبر را برساند اما کسی حرف او را با توجه به سابقه بلوف‌زنی‌اش، باور نمی‌کند. عاقبت یکی از فرماندهان به او اعتماد می‌کند و سربازان ایرانی با پاتک‌زدن به عراقی‌ها نمی‌گذارند آبادان را به تصرف درآورند. انتخاب بجای حمید فرخ‌نژاد که خودش آبادانی و با زیروبم‌های فرهنگی منطقه جنوب آشناست، به این امر کمک کرده است.


  کشتی پهلو‌گرفته
وقتی قرار باشد در ایام فاطمیه در حوزه کتاب و کتابخوانی اثری به خوانندگان معرفی شود، بی‌شک یکی از گزینه‌های اول، «کشتی پهلو‌گرفته» نوشته سیدمهدی شجاعی است. این کتاب از معدود آثار داستانی است که در این حوزه منتشر شده و تسلط خوب نویسنده بر منابع و کتب تاریخی مربوط به زندگی حضرت‌زهرا(س) آن را بی‌رقیب کرده است. در این کتاب سوگنامه اهل‌بیت و به‌ویژه وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) با زبانی روان و نثری شیوا از زبان خود اهل‌بیت و حضرت زهرا(س) نقل شده و از همین مسیر نقبی نیز به دل تاریخ زده شده است. این کتاب ابتدا به همت انتشارات مدرسه و بعد انتشارات نیستان بارها تجدید چاپ شده است.


  فاطمه فاطمه است
هنوز هم که هنوز است، یکی از شاخص‌ترین کتاب‌ها درباره حضرت‌زهرا(س) را باید همین کتاب از دکتر علی شریعتی بدانیم: «اما مجموعه گفته‌ها و اندیشه‌ها و کوشش‌ها و هنرمندی‌های همه در طول این قرن‌های بسیار، به اندازه این یک کلمه نتوانسته‌اند عظمت‌های مریم را باز گویند که «مریم مادر عیسی است». و من خواستم با چنین شیوه‌ای از فاطمه بگویم، باز درماندم خواستم بگویم: فاطمه دختر خدیجه بزرگ است دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه دختر محمد است دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه همسر علی است دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه مادر حسنین است، دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه مادر زینب است، باز دیدم که فاطمه نیست. نه، اینها همه هست و این همه فاطمه نیست. فاطمه فاطمه است...».

فیلم

  پیانیست

رومن پولانسکی، کارگردان سرشناس لهستانی، روزهای تلخ جنگ جهانی دوم را در قالب فیلم سینمایی «پیانیست» روایت کرده است. این فیلم جذاب که تا سکانس‌های آخر تماشاگر را با خودش همراه می‌کند، داستان واقعی زندگی یک پیانیست یهودی به نام ولادیسلاو اشپیلمان با بازی درخشان «آدرین برودی» است که برای زنده ماندن در ویرانه‌های ورشو به سختی تلاش می‌کند. او به‌عنوان انسانی که خانواده، شغل و آزادی‌اش را در حملات نازی‌ها از دست داده برای حفظ زندگی می‌جنگد. آدرین برودی که قبل از این فیلم کمتر شناخته می‌شد به واسطه ایفای نقش درخشان در این فیلم، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را دریافت کرد.

کتاب

  بادبادک‌ها

این کتاب اثر رومن گاری، نویسنده و دیپلمات سرشناس فرانسوی است. رومن گاری پس از اشغال فرانسه توسط ارتش آلمان نازی به بریتانیا می‌رود و آنجا به ارتش فرانسه به رهبری ژنرال دوگل می‌پیوندد. او  در سال۱۹۸۰ به زندگی خود پایان داد و دست بر قضا کتاب بادبادک‌ها در واپسین روزهای عمرش به چاپ رسیده است. رومن گاری در این کتاب پر‌سر‌و‌صدا به حوادث و تاریخ کشور فرانسه هم به‌طور مختصر اشاره می‌کند و در قالب استعاره و تمثیل به بیان وقایع تاریخ معاصر و کهن فرانسه مثل ماجرای دریفوس و قیام ژاندارک می‌پردازد. بیشتر وقایع این داستان در یکی از روستاهای جنوب فرانسه رخ می‌دهد و شخصیت اصلی این رمان پسری روستایی است که دل‌باخته دختری لهستانی‌الاصل می‌شود.

مستند

  آخر‌الزمان

اگر می‌خواهید یک فیلم مستند با روایت‌هایی ناب و کمتر دیده‌شده درباره جنگ جهانی دوم را ببینید پیشنهاد ما به شما تماشای مستند آخرالزمان است. این مستند شامل صحنه‌هایی از جنگ جهانی دوم است که سال‌ها توسط هیچ مؤسسه یا ارگانی توزیع و پخش نشد و پس از سال‌ها بالاخره شورای امنیت جهانی مجوزی برای انتشار این مستند صادر کرد. مستند آخر‌الزمان یک مجموعه 6اپیزودی است که 6موضوع مختلف را در‌بر‌می‌گیرد. جنگ جهانی دوم نبردی ویرانگر با بیش از 50میلیون کشته بود و بزرگ‌ترین نبرد انسانی در طول تاریخ به شمار می‌رود. این مستند تنها گوشه‌ای از این جنگ خانمان‌سوز را روایت می‌کند و برای علاقه‌مندان به تاریخ و جنگ‌ جهانی دوم می‌تواند منبع خوبی باشد.

مستند

  این فوتبال است

این مستند فوتبالی درباره جادوی توپ گرد صحبت می‌کند که میلیون‌ها و شاید میلیاردها انسان را در سراسر جهان جذب کرده است؛ مستندی 6قسمتی که در قسمت‌های نخست به ما نشان می‌دهد که چگونه فوتبال هزاران انسان را در روآندا نجات می‌دهد و چگونه بعد از سونامی بزرگ سال‌۱۹۹۹ الهام‌بخش میلیون‌ها ژاپنی می‌شود. این مستند با حضور بازیکنانی مثل لیونل مسی، ریو فردیناند، اولیور کان و پیرلوییجی کولینا شما را میخکوب می‌کند و روایت‌های نابی از دنیای فوتبال و توپ گرد است. مستند این فوتبال است، در سال‌۲۰۱۹ اکران شد و تحسین بسیاری از منتقدان را برانگیخت. این مستند در سایت‌های نظرخواهی هم امتیاز بالای 8.4 را کسب کرده و در ردیف مستندهای پرتماشاگر فوتبالی دسته‌بندی می‌شود.

اپلیکیشن

  فوت مب

پیشنهاد ما به همه کسانی که اپلیکیشن‌های فوتبالی را جست‌وجو می‌کنند، نصب اپلیکیشن فوت مب است که تاکنون بیش از ۱۰‌میلیون بار از پلی استور دانلود شده که عدد قابل توجهی است. تمرکز اصلی این اپلیکیشن روی تقویم و ساعت مسابقات و نمره‌دهی بازیکنان است. با نصب این اپلیکیشن کاربردی، به راحتی خبرهای دنیای فوتبال را رصد خواهید کرد اما انتظار نداشته باشید که همه خبرها به‌طور آنلاین و زنده به اطلاع شما برسد. این اپلیکیشن تمام فوتبالی به‌رغم اطلاعات جامع و کاملی که درباره اتفاقات فوتبالی به شما می‌دهد ممکن است برخی خبرهای داغ را با تأخیر به اطلاع شما برساند. از دیگر امکانات فوت بمب می‌توان به گزارش متنی لحظه‌ای بازی‌ها و اطلاع از نقل و انتقالات تیم‌های مختلف اشاره کرد.

کتاب

  پیراهن‌های همیشه

این کتاب را حمیدرضا صدر، نویسنده فقید ایرانی نوشته و نشر چشمه آن را منتشر کرده است. کتاب «پیراهن‌های همیشه»، زندگی ستاره‌های قدیم و جدید فوتبال ایران و جهان را روایت می‌کند. در فهرست این کتاب خواندنی دو ستاره فوتبال ایران در سال‌های گذشته یعنی ناصر حجازی و همایون بهزادی ملقب به همایون سرطلایی معرفی شده‌اند و خواندن زندگینامه آنها برای آنها که فراز و فرودهای فوتبال ایران در سال‌های دور را دنبال می‌کنند خالی از لطف نخواهد بود. کتاب‌های «درآمدی بر تاریخ سینمای ایران»، «پسری روی سکوها»، «نیمکت داغ»، «تو در قاهره‌خواهی مرد»، «سیصد و بیست‌وپنج» و «روزی روزگاری فوتبال» از دیگر آثار مرحوم حمیدرضا صدر است.

مستند

  سفر به کویر لوت
طبیعت‌گردی و کوهنوردی همیشه جذاب است و زوایای پنهان زیادی دارد که تنها برای گردشگران و علاقه‌مندان به این سفرها قابل درک است. اما سفر به دل کویر علاوه بر جذابیت، جسارت هم می‌خواهد که شاید مقصد هر گردشگری نباشد. اما گردشگرانی که سفر به کویر را انتخاب می‌کنند اعتقاد دارند که این تجربه کم‌نظیر است. مستند 45دقیقه‌ای که از شبکه استانی هامون پخش شد، به همین موضوع‌ها اشاره دارد و به‌وسیله یک گروه 120نفره و به‌مدت 2روز تهیه شده است. این مستند با نام سفر به کویر لوت در استان خراسان جنوبی و حدفاصل گسل‌های نهبندان و نایبند تهیه شده و سعی دارد تا زوایای پنهانی از این منطقه را به تصویر بکشد.

کتاب

  بیابان‌گردی در ایران
این کتاب با زبانی ساده دنیای پر رمز و راز بیابان‌ها را به رشته تحریر درآورده است. در کتاب بیابان‌گردی در ایران از اقلیم‌ها، سنت‌ها، جانوران و فرهنگ‌های مردم این مناطق گفته شده و نویسنده سعی بر آن داشته تا با مفاهیم کلی بیابان و کویر بیشتر آشنا شویم. کتاب بیابان‌گردی در ایران در 5فصل طراحی شده که در فصل دوم رستنی‌های بیابان‌های ایران معرفی شده‌اند و در فصل سوم جانوران بیابان‌زی مورد بررسی قرار گرفته و در فصل‌های چهارم و پنجم، هفت وادی از بیابان‌های ایران به همراه راهنماهای محلی معرفی شده‌اند. این کتاب 232صفحه‌ای به قلم ساسان سلوتی و معصومه بابانیانوری دو مرتبه تجدید چاپ شده و در بین دوستداران این حوزه به‌عنوان یک اثر ارزشمند شناخته می‌شود.

تهرانگردی

  سامانه گردشگری تهران
از این شماره سعی داریم تا هر هفته یک مکان گردشگری در تهران را که یک ویژگی متفاوت داشته باشد را معرفی کنیم. در نخستین قدم سراغ یک مرجع کامل در این زمینه رفته‌ایم که در زمینه تهران‌گردی و تهران‌شناسی چیزی کم ندارد. سامانه جامع گردشگری تهران به آدرس:
visit.tehran.ir یک مرجع کامل در رابطه با تهران‌گردی است که در آن همه‌‌چیز در رابطه با گردشگری در این شهر به چشم می‌خورد. آشنایی با خانه‌های تاریخی، موزه‌ها، بوستان‌ها و پارک‌ها، راهنمای گشت‌وگذار در محله‌ها و حتی پیشنهاد گشتن در تهران باتوجه به زمان و فصل را هم در این سامانه جامع می‌توان پیدا کرد. در سایت گردشگری تهران می‌توانید بلیت مکان‌هایی که بازدید از آنها رایگان نیست را هم تهیه کنید.













 

این خبر را به اشتراک بگذارید