• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 9 دی 1400
کد مطلب : 149556
+
-

مسیریابی در طبیعت

همیشه و در همه شرایط نشانه‌های زیادی در طبیعت وجود دارد که به ساده‌ترین حالت ممکن جهت‌های جغرافیایی را نشان می‌دهد و فقط کافی‌ است این نشانه‌ها را بدانید و از آنها در زمان نیاز استفاده کنید. پس با ما همراه باشید تا برخی از این روش‌ها را باهم مرور کنیم و برای مواقع ضروری به‌خاطر بسپاریم.

ستاره قطبی
این ستاره همانطور که از اسمش هم پیداست، در بالای قطب شمال قرار دارد و برای پیدا کردن آن کافی است 7ستاره دب‌اکبر و دب‌اصغر را پیدا کنید. پرنورترین ستاره در دم‌انتهایی دب‌اصغر ستاره قطبی ا‌ست که دقیقاً در بالای قطب شمال قرار دارد.

استفاده از سایه
در این روش از یک چوب صاف و بلند استفاده می‌کنیم و آن را درون زمین به‌صورت عمودی ثابت می‌کنیم. نوک سایه چوب را علامت زده و کمی صبر می‌کنیم و بعد از گذشت چند دقیقه نوک سایه بعدی را علامت می‌زنیم. پای چپ را روی نقطه اول و پای راست را روی نقطه دوم می‌گذاریم؛ در این صورت روبه‌روی ما شمال و پشت سرمان جنوب است.

جهت خورشید
برکسی پوشیده نیست که خورشید از سمت شرق طلوع می‌کند و در سمت غرب غروب خواهد کرد. پس اگر کمی حوصله کنید و جهت حرکت خورشید را علامت‌گذاری کنید، جهت‌ها را به راحتی شناسایی می‌کنید. فقط این نکته را درنظر بگیرید که خورشید در ابتدای فصل بهار و پاییز به‌صورت دقیق در این دو جهت حرکت می‌کند و در مابقی روزهای سال کمی انحراف دارد.

جهت ماه
در ابتدای هر‌ماه قمری،‌ماه به‌طور طبیعی به‌صورت هلال باریک متولد می‌شود و تا نیمه‌ماه که کامل شود، هر شب بزرگ‌تر می‌شود و پس از آن دوباره تا انتهای‌ماه به سمت هلالی شدن حرکت می‌کند. در ابتدای هر‌ماه قسمت بیرونی هلال سمت غرب را نشان می‌دهد و در روزهای آخر‌ماه قمری، این قسمت بیرونی هلال‌ماه به سمت شرق است. این روش در زمانی که قرص‌ماه کامل است کاربرد ندارد.

قطب‌نمای دستی
در این روش از یک سنجاق طبیعی استفاده می‌کنیم. سنجاق را به وسیله یک لباس پشمی کمی مغناطیسی می‌کنیم و آن را روی سطح آب شناور قرار می‌دهیم. برای شناور شدن از چرب کردن سوزن یا یک تکه برگ باید استفاده کنیم. سنجاق بعد از چرخیدن جهت شمال و جنوب را برای ما نمایش می‌دهد.

سایر روش‌ها
روش‌های مختلف زیادی برای شناسایی جهت جغرافیایی وجود دارد که به مهم‌ترین آنها در بالا اشاره کردیم، اما اگر هیچ‌کدام از روش‌های عنوان شده کارایی مطلوب را نداشت می‌توانید از روش‌هایی مثل عقربه ساعت، خطوط تنه درختان، لانه مورچه‌ها، رشد خزه‌ها و گیاهان، جهت قبله و کهکشان راه شیری هم استفاده کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید