6o7
پنج شنبه 22 شهریور 1397
شماره 7479
روز هفتم
23023100
3000367
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

به‌دنبال یک مجلس عزای حال خوب کن...

یادداشت
این سال‌ها سخت می‌شود محفلی برای عزاداری امام‌حسینع پیدا کنی که بروی و حالت خوب بشود. هر سال هم بدتر از سال گذشته می‌شود. محافل، هم از نظر فرم دچار تغییرات عجیب شده‌‌اند و هم محتوا؛حتی می‌شود گفت دچار دگردیسی شده‌اند.
ویژه
چند سال قبل بود که «مجسمه عصر عاشورا» آخرین اثر هنری استاد سیاوش سلیمی که جزو آثار فاخر او محسوب می‌شود، به میدان امام حسینع حال و هوای دیگری بخشید. این اثر که حاصل ۱۸ماه تلاش شبانه‌روزی سلیمی است، با الهام از تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان ساخته شده است.
شجاعی متولد1339 است و حدود 8 سال مسئولیت صفحه‌های فرهنگی و هنری روزنامه جمهوری اسلامی و سردبیری ماهنامه صحیفه را به‌عهده داشته. داوری چند دوره از جشنواره فیلم فجر، جشنواره تئاتر فجر، جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان و جشنواره مطبوعات از فعالیت‌های هنری و فرهنگی اوست.
شعر آیینی، به‌ویژه شعر عاشورایی به واسطه دایره وسیع مخاطبانش و عجین‌شدن با فرهنگ و آیین‌های سنتی و مذهبی ایرانیان، از روزگار قدیم موردتوجه عموم قرار داشته و دوران پرفراز و‌نشیبی را گذرانده است.
مدارک محکم و قابل استنادی برای تاریخچه تعزیه در دست نیست. عده‌ای ریشه آن را سه‌هزارساله می‌دانند و معتقدند یک نمایش اصیل ایرانی است و عده‌ای آن را به ادیان دیگر هم نسبت داده‌اند.
«باز این چه شورش است که در خلق عالم است»، یکی از آشناترین نواهای روزهای محرم است. موسیقی دهه اول محرم، نواهایی از جنس غم در خود دارد.
هر سال با شروع‌ماه محرم، برنامه‌های تلویزیونی هم هماهنگ با حال‌وهوای ایام عزاداری سیدالشهداع تغییر می‌کند.

اصلاً حسین جنس غمش فرق مى‌کند

عزاداری در ماه محرم در کشور ما با تنوع بالای قومیت‌ها و آداب و رسوم‌هایشان یکی از جاذبه‌های معنوی آن به‌شمار می‌رود. تشت‌گذاری آذری‌ها، گِل‌مالی لرها، عَلم‌واچینی گیلک‌ها و... از جمله آیین‌های سنتی عزاداری هستند که در دهه محرم و در پاسداشت مظلومیت امام‌حسینع و یارانش با حضور تعداد زیادی از هموطنان‌مان برگزار می‌شود.
جایی برای ماندن و استخوان سبک کردن

جایی برای ماندن و استخوان سبک کردن

«تَکیه» یا «تِکیه» یعنی جایی برای تکیه‌دادن، پشت‌دادن، دلگرمی و اعتماد. اما در اصطلاح از گذشته‌های دور به‌معنای جایی بوده است برای بودباش فقرا، گردآمدن، اقامتگاه موقت صوفیان در سفر، مهمانپذیر رایگان در شهرهای زیارتی و بقاع مشایخ تصوف.
مهر آمد، مدرسه نگران است
بی‌قرارترین خواب‌های شماست این شب‌ها، چون جان جانانتان قرار است خروسخوان یکی از همین ر‌وزها از خواب برخیزد با واهمه‌های بی‌نام و نشانی که هیچ‌گاه تجربه نکرده است آماده شود تا دست در دست شما خانم مادر یا آقای پدر برسد به مدرسه تا برای اولین‌بار زنگ‌ها به افتخار حضور دلنشین او به صدا درآید و شما که به احتمال بسیار مادرید از شوق و ذوق و اضطراب گوشه حیاط کمین کنید مبادا امیرحسین یا مریم شما، آیلین یا آیدین شما ناگهان بغض‌کرده آغوش شما شود؛ من مدرسه دوست ندارم!
اگر بخواهیم در حوزه ادبیات آیینی و عاشورایی در این ایام کتابی را برای خواندن دست بگیریم بی‌شک با نخستین جست‌وجو به کتاب نامیرا اثر صادق کرمیار می‌رسیم؛ کتابی که او سال 1381 بعد از 2سال تحقیق و پژوهش نوشت و 7سال بعد یعنی در سال 1388 نشر نیستان آن را منتشر کرد.

طعم خوش نذری

​​​​​​​باز هم‌ ماه محرم فرارسیده؛ ‌ماه بیرق و علم و روضه‌های حسینی.

دور عاشقان آمد

بار دیگر روزگار ماتم شد،دور عاشقان آمد، نوبت محرم شد. بار دیگر بوی اسپند زغالی در کوچه‌پسکوچه‌‌های شهر پیچید. نوحه‌های عاشورایی از گوشه و کنار مغازه‌ها، خانه‌ها و ضبط صوت اتومبیل‌های در حال حرکت به گوش می‌رسد

آنگاه خورشید سرد شد

محرم که می‌شود شیعیان با هر زبان و پوشش در هر جای دنیا که باشند آماده عزاداری می‌شوند. آنها خود را مقید می‌دانند یک دهه بر عزای سالارشان ماتم بگیرند و بر غریبی او و خانواده‌اش در صحرای کربلا بگریند و بگویند: «باز این چه شورش است که در خلق عالم است/ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است.» محرم امسال هم همچون محرم سال 62قمری آغاز شده و سیلی از غم‌واندوه را به دل شیعیان کشانده است. برای یادآوری وقایع تلخ آن روزها که مصادف بود با مهر‌ماه 59شمسی، داده‌نمای این هفته را که بر اساس روایات معتبر و اجماع آنها نوشته شده است مطالعه کنید.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
نوحه‌نواهای به‌یادماندنی اغلب در هیئت‌ها و عزاداری‌های قومیت‌ها شنیده می‌شود اما علاوه بر آن آلبوم‌های عاشورایی، نواهای تعزیه‌ها و سریال‌های مناسبتی محرم را هم نباید فراموش کرد.
عزاداری در ماه محرم در کشور ما با تنوع بالای قومیت‌ها و آداب و رسوم‌هایشان یکی از جاذبه‌های معنوی آن به‌شمار می‌رود. تشت‌گذاری آذری‌ها، گِل‌مالی لرها، عَلم‌واچینی گیلک‌ها و... از جمله آیین‌های سنتی عزاداری هستند که در دهه محرم و در پاسداشت مظلومیت امام‌حسینع و یارانش با حضور تعداد زیادی از هموطنان‌مان برگزار می‌شود.
هر سال محرم، فیلم‌ها و سریال‌های متنوعی از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود که با قیام امام حسینع و روز عاشورا ارتباط دارند. بعضی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین این فیلم‌ها و سریال‌ها را مرور کرده‌ایم.