13
شنبه 10 مهر 1400
شماره 8328
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

واکسیناسیون راه نجات است؛ از واکسن نترسید

یادداشت یک
واکسن‌ها به شیوه‌ای امن بدن ما را برای مبارزه با عفونت آموزش می‌دهند.
ویژه
باتوجه به اینکه از حدود یک‌ماه گذشته و با تأکید وزیر بهداشت مبنی بر اینکه اگر روند واکسیناسیون سرعت نیابد، آبان‌ماه امسال در موج جدید بیماری با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد، این اقدام با واردات واکسن کرونا، سرعتی با شیب تند در همه گروه سنی به‌خود گرفت.
مریم زودتر از همه واکسن زد. آن روزها که هنوز واکسیناسیون در ایران فراگیر نشده بود او به ارمنستان رفت و در سفری سه روزه نخستین دوز واکسن خود را دریافت کرد و بازگشت. مدتی پس از بازگشت آنها، سیل متقاضیان واکسن به ارمنستان آغاز شد.
با ورود نخستین محموله به نام واکسن چینی تک‌دوز کرونا برای سنین ۳ تا ۱۷سال از سوی هلال‌احمر، سؤالات بسیاری در رابطه با ویژگی‌های این واکسن تک‌دوز ایجاد شد؛ اینکه واکسن وارد شده چه تفاوتی با تولید دیگر شرکت سینوفارم که پیش از این برای افراد بزرگسال استفاده‌ می‌شد، دارد و این واکسن تک‌دوز عوارض متفاوتی را برای کودکان به همراه خواهد داشت یا خیر؟
ویروس کرونای سندروم حاد تنفسی 2یا SARS-CoV-2 از دسامبر2019 که برای اولین‌بار در ووهان چین شناسایی شد تاکنون بیش ‌از 219میلیون نفر را در سراسر جهان بیمار کرده است و این عالم‌گیری باوجود گسترش واکسیناسیون جهانی همچنان به آلوده‌کردن مردم، به‌ویژه کسانی که هنوز واکسینه نشده‌اند ادامه می‌دهد.
برای آن دسته که دوز دوم واکسن را هم دریافت کرده‌اند شاید سؤال اصلی این باشد که واکسن تزریقی‌شان چند ماه بدن‌شان را در مقابل ویروس مقاوم نگه می‌دارد؟
بالارفتن روزبه‌روز آمار واکسیناسیون در جهان این امید را در همه زنده کرده است که شاید زندگی درحال بازگشتن به شکل سابق است. بازشدن تدریجی مرز کشورهای مختلف به روی مسافران این امید را زنده‌تر ساخته است.

گمانه‌زنی‌ها از آینده کرونا در ایران

اگر تزریق روزانه حدود یک میلیون دوز ادامه داشته باشد، پایان پاییز می‌تواند پایان واکسیناسیون در ایران باشد
برای واکسینه شدن همه جمعیت ایران به 120میلیون دوز واکسن نیاز داریم.
ردیابی واکسینه‌نشده‌ها

ردیابی واکسینه‌نشده‌ها

واکسیناسیون هوشمند چیست و چه کسانی مجازند واکسن کرونا دریافت نکنند؟
با تسریع روند واکسیناسیون در کشور و همچنین اعتراض گروهی از مردم به واکسیناسیون اجباری، وزارت بهداشت خبر از بررسی و اجرای طرح واکسیناسیون هوشمند و به‌دنبال آن محرومیت از دریافت خدمات اجتماعی و شهری برای کسانی که از تزریق واکسن خودداری می‌کنند داده و گفته: همانند سایر کشورها اجرای طرح واکسیناسیون هوشمند گریزناپذیر است؛ زیرا معلوم نیست در آینده با چه موج‌های جدیدی از جهش ویروس کرونا مواجه شویم.
مشخصات لازم برای دریافت دوز سوم
مشخصات لازم برای دریافت دوز سوم
براساس گفته مسئولان به‌احتمال زیاد کادر درمان در اولویت اول تزریق دوز سوم واکسن کرونا قرار خواهند گرفت
تزریق دوز سوم یا بوستر واکسن کرونا به دغدغه اصلی برخی کشورهایی تبدیل شده است که بخش اعظم جمعیت خود را واکسینه کرده و در حصار امن قرار‌داده‌اند. آلمان، فرانسه، آمریکا و... جزو کشورهایی هستند که دوز سوم را در دستور کار خود قرار‌داده‌اند.
پیشگیری از بیماری‌های عفونی به وسیله واکسن یکی از پیروزی‌های مهم علم‌ پزشکی است، اما باید درنظر داشت که با وجود پیشرفت‌های به‌دست آمده در تهیه واکسن‌های بسیار کم‌ضرر و بی‌نهایت مؤثر به هر حال هیچ واکسنی کاملا بی‌ضرر و صددرصد مؤثر نیست.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
هنوز آمار مرگ‌ومیر در کشور با وجود واکسیناسیون نزدیک به 50میلیون نفر، بالاست و کرونا همچنان روزانه 250قربانی می‌گیرد.