• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141942
+
-

جامانده‌ها بدون ثبت‌نام واکسینه می‌شوند

تمام متولدان 1385 به قبل مجاز با دردست‌داشتن کارت ملی و مراجعه به مراکز واکسیناسیون، واکسینه می‌شوند

برگ آخر
جامانده‌ها بدون ثبت‌نام واکسینه می‌شوند

خدیجه نوروزی- روزنامه‌نگار

هنوز آمار مرگ‌ومیر در کشور با وجود واکسیناسیون نزدیک به 50میلیون نفر، بالاست و کرونا همچنان روزانه 250قربانی می‌گیرد. گرچه هم‌اکنون جز شهرهایی در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی و کرمانشاه و چند شهر دیگر، بقیه مناطق در وضعیت قرمز قرار ندارند اما بالابودن مرگ‌ومیرها و احتمال ورود سویه‌های جدید و اوج‌گیری پاندمی در فصل سرما و درراه‌بودن احتمالی یک پیک جدید، موجب شده تا کسانی که هنوز موفق به دریافت دوز اول واکسن نشده‌اند با این تصور که از قافله واکسینه‌شده‌ها جامانده‌اند مضطرب شوند. البته شایعاتی مانند اینکه ممکن است روند واکسیناسیون بعد از مدتی متوقف یا کند شود و واکسن به‌سختی در مراکز پیدا شود، شدت این نگرانی‌ها را بیشتر کرده است. دسته دوم افراد نگران کسانی هستند که هنوز موفق به دریافت دوز دوم نشده‌اند. برخی از این افراد در موعد مقرر پیامکی از سامانه نوبت‌دهی واکسن کرونا دریافت نکرده و به مراکز واکسیناسیون هم مراجعه نکرده‌اند تا در این خصوص پرس‌وجویی کنند. البته عده‌ای هم مراجعه کرده‌اند و با این پاسخ مواجه شده‌اند که باید همچنان منتظر دریافت پیامک بمانند و همین موضوع موجب شده تا از دریافت دوز دوم محروم بمانند. برخی هم پیامک دریافت کردند اما در زمان تعیین‌شده به دلایل مختلف نتوانستند خود را به مراکز واکسیناسیون برسانند و بعد که مراجعه کردند چون نوبتشان رد شده بود، موفق به دریافت دوز دوم نشدند و باید منتظر اعلام مجدد مراکز واکسیناسیون می‌ماندند. البته فاصله زمانی زیاد ترزیق بین دوز اول تا دوز دوم در این مدت موجب شده تا عملا اثر دوز اول از بین برود و این افراد باید مجددا مراحل واکسیناسیون را از ابتدا آغاز کنند. عده‌ای هم بودند که با دریافت دوز اول واکسن عوارض شدیدی از خود نشان دادند‌ و همین باعث شد تا دوز دوم را دریافت نکنند و از رفتن به مراکز واکسیناسیون امتناع کنند و عملا با مراجعه‌نکردن برای تزریق دوز دوم اثر دوز اول را نیز از دست داده‌اند.
دسته سوم جاماندگان کسانی هستند که به‌علت وجود بیمار کرونایی در خانه یا داشتن بیماری کرونا نتوانسته‌اند در زمان تعیین‌شده واکسن بزنند چراکه یکی از شرایط واکسیناسیون این است که فردی که قصد انجام تزریق واکسن کرونا را دارد خود و اطرافیانش نباید به هیچ عنوان کرونا داشته باشند چون خطرناک است و سیستم ایمنی بدن در حالت ضعف قرار دارد. از همین رو فرد باید در سلامت کامل به مراکز واکسیناسیون مراجعه کند.
دسته چهارم از جاماندگان هم کسانی هستند که اعتمادی به واکسن‌های موجود ندارند و از ترس اینکه مبادا با زدن واکسن آسیب ببینند اصلا ثبت‌نامی انجام نداده‌اند، گرچه ممکن است شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که تصمیم‌شان عوض شود و بخواهند واکسن بزنند. سؤالی که وجود دارد این است که با سرعت‌گرفتن روند واکسیناسیون و واکسینه‌شدن بیش از 49میلیون نفر، با توجه به اینکه هنوز جمعیت زیادی واکسن و به‌ویژه دوز دوم را دریافت نکرده‌اند (فقط 15میلیون نفر هر دو دوز را دریافت کرده‌اند) می‌توانند بدون ثبت‌نام به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند؟

مراکز واکسیناسیون بدون ثبت‌نام واکسن می‌زنند
ورود چند محموله بزرگ واکسن به کشور در‌ ماه گذشته موجب شده تا دیگر خبری از صف‌های طولانی برای تزریق واکسن نباشد و مراجعه‌کنندگان در کمتر از 10دقیقه واکسن دریافت کنند. البته 24ساعته‌شدن مراکز واکسیناسیون نیز به روند واکسینه‌شدن سرعت بخشیده و مراجعه‌کنندگان دیگر مانند گذشته ساعت‌های طولانی در صف‌های عریض و طویل در انتظار واکسینه‌شدن قرار ندارند چراکه محدودیت سنی حذف شده و تمام افراد بالای 15سال می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون و با دردست‌داشتن کارت ملی، بدون اینکه پیامکی دریافت کرده  یا ثبت‌نامی انجام داده باشند واکسینه شوند. البته تأکید و توصیه وزارت بهداشت این است که افراد متقاضی دریافت واکسن حتما در سامانه سلامت ثبت‌نام کنند که هم زمان مراجعه و هم تاریخ دریافت دوز دوم‌شان از پیش مشخص شود. این تأکیدات به‌علت ایجاد نظم و جلوگیری از ازدحام و شلوغی در مراکز است. البته بدین معنا نیست که اگر کسی بدون ثبت‌نام به مراکز واکسیناسیون مراجعه کند نمی‌تواند واکسن بزند. تمام متولدین 1385به قبل مجاز به دریافت واکسن هستند. البته 4مهر واکسن تک‌دوز برای کودکان وارد کشور شده که احتمال دارد واکسیناسیون 12سال به بالا هم در مراکز انجام شود.

واکسینه‌کردن گروه‌های آسیب‌پذیر
یکی از حرکت‌هایی که در زمینه واکسن آغاز شده واکسینه‌کردن گروه‌های آسیب‌پذیر مانند‌سالمندان و ایثارگران در محل اسکان‌شان است که این پویش از سوی ستاد کرونای تهران در حال انجام است و قرار است اجرای آن تا امروز (10مهر) در استان تهران ادامه داشته باشد اما امکان تمدید هم وجود دارد. این اقدام با این هدف انجام شده که هیچ فرد بالای 15سالی که حداقل دوز اول واکسن را تزریق نکرده، وجود نداشته باشد. در این مدت امکان تزریق 700هزار دوز واکسن در 10روز در همه مراکز شهرداری از سوی ستاد کرونا فراهم شد. این طرح با رویکرد محله‌محوری و مشارکت مردمی و همبستگی بین همه دستگاه‌های اجرایی، حاکمیتی، دولتی، خصوصی و مراکز شهرداری تهران تهیه شده و یک حرکت جدید به‌شمار می‌آید. در این طرح ون‌های سیار واکسیناسیون در نقاط مختلف شهر تهران مستقر شده‌اند و بدون ثبت‌نام در سامانه، دوز اول را ترزیق می‌کنند. البته واکسیناسیون برای جاماندگان در پایگاه‌های ثابت واکسیناسیون شهرداری هم انجام می‌شود. با شروع طرح ضربتی تزریق واکسن در تهران و به‌گوش‌رسیدن اینکه قرار است بسیاری از خدمات اجتماعی تنها در ازای داشتن کارت واکسن ارائه شود به‌نظر می‌رسد آمار تعداد واکسینه‌شده‌های هر دو دوز به سرعت بالا رود.

اجرای طرح شهید‌سلیمانی
اجرای طرح واکسیناسیون مردم برای مقابله با شیوع و درمان کرونا یکی از برنامه‌های طرح شهیدسلیمانی در قالب طرح پایش خانه به خانه در کشور است که این طرح از برنامه‌های سپاه است و با همکاری بخش بهداشت و درمان در استان‌های مختلف در حال اجراست. ورود سپاه در قالب این طرح باعث شده ضمن تسریع در روند تامین و تزریق انواع واکسن کرونا، تعداد زیادی از جامعه هدف واکسیناسیون در کشور در کمترین زمان ممکن و بدون ثبت‌نام، علیه کووید- 19واکسینه شوند، به‌ویژه در روستاها و مناطق محروم که ‌ ‌ دسترسی به اینترنت کمتر است تا مردم از طریق ثبت‌نام در سامانه در نوبت مقرر واکسینه شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید