13
دو شنبه 27 اردیبهشت 1400
شماره 8221
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

بازگشت دردناک بومرنگ

یادداشت یک
بحران کم‌آبی، خشکسالی و تبعات آن در حقیقت پدیده‌ای زیست‌محیطی و محیطی است.
ویژه
خشکسالی دودهه اخیر دلیل خوبی شده است تا برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی تبدیل به یک عادت شود و ما شاهد بلعیده شدن زمین باشیم.
خبرها حاکی از آن است که ایران امسال وارد شرایط تنش آبی شدیدی شده است که با توجه به کاهش 50درصدی بارش‌ها، کاهش 40درصدی ورودی آب سدها و وضعیت بحرانی سفره‌های آب زیرزمینی، تشدید شرایط نامطلوب منابع آبی و به‌دنبال آن گسترش تبعات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی دور از انتظار نیست و کارشناسان معتقدند اگر این وضعیت ادامه یابد، تأثیرات غیرقابل‌برگشتی دامن کشور را خواهد گرفت.
امسال باران کم بارید و همین موضوع نگرانی در مورد تامین آب شرب، آب کشاورزی، ذخایر آبی و مدیریت تامین آب را تشدید کرده است.
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از خشکسالی شدید در بیشتر نقاط کشور خبر داده است؛ اینکه در دوهفته ابتدایی فروردین‌ماه در کل کشور تنها ۱۷میلی‌متر بارش داشتیم که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت کشور حدود ۸۵درصد کمتر است.
حرف‌زدن از خشکسالی در بهاری که باید با باران‌های مدام و رگبارهای غافلگیرکننده همراه باشد شاید کمی عجیب به‌نظر برسد اما از آنجا که بهار1400 بیشتر در قامت روزهای ابتدایی تابستان ظاهر شد، نوشتن از خشکسالی چندان بیراه نیست.
دسترسی به آب باکیفیت و به‌مقدار کافی، برای زندگی روزمره تمام بشر و بخش اعظمی از فعالیت‌های اقتصادی لازم و ضروری است.

چرا خشکسالی دغدغه مردم نیست؟

نظرسنجی از کارشناسان محیط‌زیست و جامعه درباره عوامل بد‌مصرفی آب در ایران
نظر‌سنجی‌ها امیدوارکننده هستند، مشاهدات میدانی دردناک و ناامید‌کننده.
تهران، سری بزرگ با دست‌و پایی کوچک است

تهران، سری بزرگ با دست‌و پایی کوچک است

گفت‌وگو با مصطفی آبروشن، جامعه‌شناس، درباره تأثیرخشکسالی بر مهاجرت در ایران
خشکسالی پدیده پیچیده‌ای است؛ پدیده‌ای خشن که عامل تحرک و جابه‌جایی اجباری انسان‌ها خواهد شد؛ تحرکی که عامل دل‌کندن‌های موقت یا دائمی خواهد بود.
رسم سازگاری با خشکسالی
رسم سازگاری با خشکسالی
گپ‌و‌گفت با کارشناسان درباره دلایل شکست پروژه‌های مدیریت آب در ایران
این یک سیکل معیوب است؛ جنگل‌ها و مراتع را از بین می‌بریم، از طبیعت بهره‌کشی کرده و آن‌ را دستکاری می‌کنیم، خشکسالی می‌رسد، هشدارها آغاز می‌شود، برای مبارزه با آن برنامه‌هایی تدوین می‌شود، ‌بعد باران می‌آید، سیل تخریب می‌کند، فکر می‌کنیم مشکل حل شده و برنامه‌ها نیمه‌کاره رها می‌شوند و بعد دوباره بعد از مدتی ترسالی دوباره به خشکسالی برمی‌گردیم؛ به نقطه صفر. نیم قرن است که هشدارهایی شبیه «ایران کشور کم آبی است»، «آب برای آیندگان نداریم»، «جنگ آب در راه است» و... داده می‌شود و مشابه این گزاره‌ها به گوش همه ایران آشناست اما واقعیت این است که در تمامی سال‌های گذشته فقط یک بار، بندی تحت‌عنوان برنامه جامع خشکسالی در برنامه چهارم توسعه گنجانده شده و این بحران هرگز، بحران مهمی برای سیاستمداران ما نبوده که مبارزه با آن را در اولویت‌های خود قرار‌دهند.