9
دو شنبه 12 آذر 1397
شماره 7542
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

نو‌های بی‌بازار و کهنه‌های دل‌آزار

دوره علی‌عسگری -رئیس سازمان صداوسیما- را دوران بازگشت می‌دانند
نگاه
انگار باید در صداوسیما با دوران‌گذار خداحافظی کرد. هرچه بوده دوباره بازخواهد گشت. اینکه صداوسیما با مدیرانش به‌طور کامل خداحافظی نمی‌کند.
ویژه
صندوق‌های بازنسشتگی... این قصه پرغصه و تکراری... راهکارها، تحلیل‌های کارشناسی پی‌در‌پی و هشدار پشت هشدار، هیچ‌کدام تاکنون نتوانسته مرهمی بر این زخم باشد.
تا ۱۳ آذر باد می‌وزد - نمایش «باد می‌وزد» داستان یک شب خوابگاه دختران است؛ شبی که برای یکی از دختران دانشجو اتفاقی می‌افتد و حراست از آن با‌خبر می‌شود. باد می‌وزد در تالار مولوی تا ۱۳ آذر روی صحنه است.
بازنشستگی به معنای یکجانشینی و مابقی عمر را به بیهودگی تلف‌کردن، برای بسیاری از کسانی که قدم در این دوره از زندگی می‌گذارند، پوچ و بی‌معنی است. آنها معتقدند تا زمانی که بدن توانایی دارد و مغز کشش پردازش اطلاعات، باید کار کرد و از زندگی لذت برد.
در ایران آ‌ن‌قدر نیروی کار بیکار وجود دارد که همین الان می‌شود سن بازنشستگی را به 50 سال هم رساند. منتهی خب آن‌قدر پول وجود ندارد که بتوان حقوق همه این آدم‌ها را داد. برای همین برخلاف کشورهای اروپایی که نیروی کارشان کم شده.
قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان چرا مهم است و چرا باید از طرح و اجرای آن خوشحال باشیم؟ ساده‌تر اینکه اصلاً ما در این میانه چه‌کاره‌ایم؟ شاید در نگاه اول، عده‌ای بروند و عده‌ای دیگر بیایند و جایگزین آنها بشوند و همه‌‌چیز تمام بشود.
پرکردن جای خالی کدام بازنشسته‌ها دشوار است؟

مدیران کلیدی جایگزین ندارند

کارشناسان می‌گویند با جوانگرایی موافق هستند اما کنارگذاشتن ناگهانی نیروهای باتجربه آسیب‌زاست
ورود مدیران جوان به عرصه‌های مختلف اداری و اجرایی کشور یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی بود که سال‌های سال در مجلس تنها از کمیسیونی به کمسیون دیگر می‌رفت و عزمی برای تبدیل آن به قانون وجود نداشت. پس از آغاز به‌کار مجلس دهم این طرح در قالب یک‌فوریت در دستور کار قرار گرفت.
پایان تلخ

پایان تلخ

در آرژانتین، هندوستان، مکزیک و چین بازنشسته نشوید
سیستم‌های بازنشستگی در سراسر جهان روزبه‌روز و با افزایش جمعیت مسن، پس‌انداز ناکافی برای دوران بازنشستگی و بالابودن سطح بدهی افراد، دولت‌ها و کشورها، تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند.
پیشنهاد خاص خباز و نقدهای جنتی
گفت و گو با علی جنتی و محمدرضا خباز درباره قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها
بیست‌وششمین روز آبان 97، روزی است که به‌عنوان روز خداحافظی از صندلی مدیریت در حافظه مدیران دولتی ثبت و حک شده است. قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در این روز، نقطه پایانی بر فعالیت مدیرانی دولتی بازنشسته گذاشت.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
ماده واحد قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در اردیبهشت سال1395در 5تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. طبق این قانون، به کار گیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده‌اند.
در کشاکش اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که سر و صدا و البته امید بسیاری را هم ایجاد کرده است، سؤالات مختلفی مطرح شده و می‌شود. یکی از این سؤالات رایج، حدود و ثغور این قانون است؛ اینکه شامل چه کسانی در کدام ارگان‌ها، بخش‌ها و... می‌شود؟ بگذارید ساده‌تر توضیح بدهیم
کجا بهتر است کار کنیم؟ کجا بهتر است بازنشسته شویم؟ کجا بهتر است بعد از بازنشستگی زندگی کنیم؟ این 3 سؤال مهم با پاسخ‌های بسیار متفاوت است و اگر یک اشتباه کوچک رخ بدهد آن‌وقت ممکن است.