• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39574
+
-

بازنشستگی در کدام کشورهای دنیا شرایط بهتری دارد؟

پایان پولکی

قوانین بعضی کشورها باعث شده تا کارمندان بعد از بازنشستگی دردسر کمتری داشته باشند

محمدتقی حاجی‌موسی

کجا بهتر است کار کنیم؟ کجا بهتر است بازنشسته شویم؟ کجا بهتر است بعد از بازنشستگی زندگی کنیم؟ این 3 سؤال مهم با پاسخ‌های بسیار متفاوت است و اگر یک اشتباه کوچک رخ بدهد آن‌وقت ممکن است شما در آنگولا کار کنید، در کومور بازنشسته شوید و در کره‌شمالی بقیه عمرتان را بگذرانید! لذا مهم است که بتوانیم برای هر کدام پاسخ درستی پیدا کنیم. هرچند خیلی از ما دیگر قدرت انتخاب بالایی نداریم و باید با همین شرایط موجود سر کنیم. لکن از قدیم گفته‌اند «وصف‌العیش، نصف‌العیش» و به همین دلیل حالا که دست ما کوتاه است و خرما بر نخیل، تنها می‌توانیم بررسی کنیم ببینیم در کجای دنیا شرایط برای بازنشسته شدن بهتر است. درباره کار و دوران بعد از بازنشستگی هم شاید بعدا حرف زدیم.

انگلستان



از سال 2011، قوانین بازنشستگی در انگلستان تغییر کرد و تا سال 2026 سن بازنشستگی به 67سال خواهد رسید. این یعنی بسیاری از کسانی که سن‌شان بالای 60سال است می‌توانند به کارشان ادامه دهند. این اتفاق به‌خاطر بالا رفتن امید به زندگی و کم شدن نیروی کار رخ داده. همچنین در انگلستان افراد بازنشسته می‌توانند باز هم به سر کار بروند و درآمد داشته باشند. طبق گزارش بانک HSBC متوسط اندوخته‌ای که افراد بازنشسته در موعد بازنشستگی‌شان دارند، اگر مرد باشند 95هزار دلار و اگر زن باشند 69هزار دلار است. هر چند ‌این عدد می‌تواند تا 40درصد هم افزایش داشته باشد. با این اوضاع در سال‌های اخیر مردم ترجیح می‌دهند دیرتر بازنشسته بشوند و سن بازنشستگی در سال 2010 نسبت به سال 2004، 0.8 افزایش داشته و به 64.6 رسیده است.

سنگاپور



سن بازنشستگی در سنگاپور 62سالگی است اما کارفرمایان می‌توانند بعد از 60سالگی 10درصد از حقوق و مزایای کارمندانشان را کم کنند. البته این کاهش به شرطی است که کارفرما بتواند ثابت کند نیروی کارش دیگر نمی‌تواند مثل گذشته کار کند. در سنگاپور به ازای هر نیروی کار یک صندوق ذخیره وجود دارد که کارفرما باید ماهانه مقداری پول به آن واریز کند. پول موجود در این صندوق تنها برای مصارف آموزشی، پزشکی، سرمایه‌گذاری و خرید خانه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بعد از بازنشستگی هر سنگاپوری حدود 45هزار دلار خواهد داشت و با توجه به درآمد ماهانه، صندوق ذخیره و این 45هزاردلار، سنگاپوری‌ها یکی از آماده‌ترین مردم دنیا برای بازنشسته شدن هستند.

استرالیا



65سالگی سن بازنشستگی در استرالیا ست و کسانی می‌توانند از مزایای آن برخوردار شوند که حداقل 10سال از شهروندی‌شان گذشته باشد. در طول سال‌های کار، کارمندان موظفند 9درصد از حقوق‌شان را به یک صندوق واریز کنند تا برای دوران بازنشستگی‌شان اندوخته شود. این عدد برای زنان استرالیایی در حدود 39هزار دلار و برای مردان حدود 81هزار دلار است. البته این عدد به تازگی 3درصد افزایش یافته و به 12درصد رسیده؛ یعنی در سال‌های آتی استرالیایی‌ها ذخیره پولی بیشتری خواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :