• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39552
+
-

چه کسانی توانستند از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنا شوند؟

پیرمردهای خوش‌شانس

هنوز بسیاری از صندلی‌های مدیریتی در اختیار پیرمردهاست

اصغر کوچک‌زاده

در ایران آ‌ن‌قدر نیروی کار بیکار وجود دارد که همین الان می‌شود سن بازنشستگی را به 50 سال هم رساند. منتهی خب آن‌قدر پول وجود ندارد که بتوان حقوق همه این آدم‌ها را داد. برای همین برخلاف کشورهای اروپایی که نیروی کارشان کم شده و دائم سن بازنشستگی را بالا می‌برند و به بازنشسته‌ها اجازه می‌دهند بر سر کار برگردند اینجا قوانین طوری شکل گرفته که افراد بعد از بازنشستگی بروند خانه و بقیه عمر را با زن و بچه بگذرانند ولی مشکلات اقتصادی و البته علاقه بعضی‌ها به میز و صندلی باعث‌شده تا هر‌کس به شیوه‌ای تلاش کند در جایگاهش بماند و فعلا بازنشسته نشود. این گزارش می‌خواهد همین سوراخ‌سنبه‌ها را پیدا کند.

استثنایی‌ها

در همه دنیا مناصب درجه‌یک دولتی و حاکمیتی از بازنشستگی معاف‌هستند ولی در ایران دایره این مناصب آن‌قدر بزرگ گرفته شده که خیلی از آدم‌ها مدت‌هاست سر یک کار هستند و خیال بازنشسته‌شدن ندارند؛ در واقع استثناها آن‌قدر زیادشده که گاهی عده‌شان بیشتر از افراد عادی است.

انتخاب، انتصاب؟

در قانون آمده افرادی که برای شغلی از طرف مردم انتخاب یا از طرف حاکمیت انتصاب شده‌اند مشمول قانون منع به‌کار‌گیری بازنشستگان نیستند. حالا اینجا یک حفره وجود دارد. آیا یک فرد انتصاب شده یا یک مجموعه؟ یعنی مثلا رئیس یک نهاد با حکمی نصب شده است. آیا مسئول دفتر معاون او هم از این قانون مستثناست؟

سابقه بیمه

مدیران ما مدیران بانشاطی هستند برای همین دوست دارند تا آخرین قطره خونشان به ما خدمت کنند. به همین منظور در برهه‌های حساسی یک‌دفعه سابقه بیمه‌شان قطع شده، مثلا بعضی‌ها هستند که از اول انقلاب جزو مدیران کشور بوده‌اند و کارشان را از معاونت وزارتخانه شروع کرده‌اند. با وجود این الان 15سال سابقه بیمه دارند و تا 200سال دیگر باید در خدمت ما باشند!

قضیه شترمرغی

شتر مرغ موجود جالبی است؛ هنگام پریدن شتر است و هنگام بار‌بردن مرغ. بعضی مدیران هم اینطوری هستند؛ وقتی قرار است بودجه بگیرند، نهادشان دولتی است و وقتی قرار است کنار بروند نهادشان عمومی غیردولتی است و اگر به آنها دست بزنید به فدراسیون جهانی شکایت می‌کنند! چنین افرادی معمولا با زبان خوش میانه‌ای ندارند و باید زور بالای سرشان باشد.

این همه سر و صدا

آنطور که عادل آذر- رئیس دیوان محاسبات کشور- گفته کل کسانی که مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شده‌اند، 170نفر هستند؛ یعنی این همه سر و صدا و خبر و بالا و پایین برای همین چند نفر بوده و بقیه بازنشستگان همه استثنا بوده‌اند. لذا خسته نباشید!

این خبر را به اشتراک بگذارید