• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158927
+
-

اثر افزایش نرخ گندم بر قیمت نان و ماکارونی

اعلام رسمی قیمت گندم برای صنف و صنعت، پیش‌بینی‌ها درخصوص رشد قیمت محصولات وابسته به آرد را تأیید کرد. روز گذشته نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران از قیمت 12هزار تومانی هر کیلو گندم برای اصناف و صنایع وابسته به گندم خبر داد. نرخ تعیین شده برای گندم، قیمت هر کیلو آرد را برای صنایع و اصناف مصرف‌کننده این محصول تا کیلویی 16هزار تومان افزایش می‌دهد. رقمی که به‌گفته کارشناسان، قیمت ماکارونی را تا 2برابر و قیمت نان را تا 4برابر افزایش خواهد داد.
سال 1400آرد 3‌نرخی بود و اصناف و صنایع این محصول را با نرخ‌های متفاوتی دریافت می‌کردند. نانوایی‌های یارانه‌ای، آرد را کیلویی 665تومان، نانوایی‌های فانتزی 900تومان و صنایع آرد را کیلویی 2.700تومان از دولت تحویل می‌گرفتند و این در شرایطی بود که هر کیلو گندم از کشاورزان با قیمت 5هزار تومان خریداری می‌شد. امسال اما خرید تضمینی هر کیلو گندم از کشاورزان برای دولت 11هزار و 500تومان هزینه داشته و این افزایش 2برابری قیمت اگرچه به سود کشاورزان است اما به‌طور قطع با رشد هزینه تولید محصولات وابسته به آرد همراه خواهد شد.
به‌گفته رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، به‌دنبال افزایش نرخ فروش گندم دولتی صنف و صنعت از کیلویی ۲۷۰۰تومان به کیلویی ۱۲هزار تومان، قیمت آرد نیز روند صعودی به‌خود گرفته و به کیلویی ۱۶هزار تومان رسیده است. محمدرضا مرتضوی با اشاره به تبعات افزایش نرخ گندم بر محصول ماکارونی، افزود: اگر ماکارونی کیلویی 12هزار تومان باشد با تغییر نرخ‌ گندم، قیمت آن به کیلویی 25هزار تومان می‌رسد. افزایش 2برابری قیمت ماکارونی در حالی است که قیمت برنج نیز در 6‌ماه گذشته 2برابر شده و به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت نان نیز با توجه به رشد قیمت آرد، حتمی خواهد بود. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه قیمت آرد اصناف هنوز ابلاغ نشده، گفت: تا امروز آرد حاصل از گندم 665تومانی نانوایی‌های یارانه‌ای کیلویی 800تومان و آرد حاصل از گندم 900تومانی برای دیگر نانوایی‌ها کیلویی یک‌هزار و 200تومان تمام می‌شد، حالا با قیمت جدید گندم، برآوردها نشان می‌دهد که قیمت آرد حاصل از گندم 11هزار تومان کمتر از 15تا 16هزار تومان نیست. به‌گفته بیژن نوروز مقدم، این رقم‌های هزینه تولید و در نتیجه قیمت نان را تا 4برابر بالا خواهد برد، به‌طور مثال، هزار و 600تومان فقط به واسطه قیمت آرد به قیمت نان لواش اضافه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید