• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158910
+
-

گزارش دومین نهاد بین‌المللی از رشد اقتصاد ایران

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد ایران امسال 3درصد رشد می‌کند و نرخ تورم با یک روند نزولی به 3/32درصد می‌رسد

گزارش
گزارش دومین نهاد بین‌المللی از رشد اقتصاد ایران

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد؛ تورم ایران در سال‌ جاری به 32.3درصد و در سال 2023میلادی به 27.5درصد کاهش می‌یابد. این مؤسسه بین‌المللی برآورد کرده رشد اقتصاد ایران در سال‌ جاری به 3درصد می‌رسد. پیش از این، بانک جهانی، نرخ رشد اقتصاد ایران در سال‌جاری را 3.7درصد برآورد کرده بود که هر دو پیش‌بینی از افزایش تولید ناخالص داخلی ایران حکایت دارد.
به گزارش همشهری، آن‌طور که 2نهاد بین‌المللی اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند با وجود آنکه سایه جنگ در اوکراین باعث افت محسوس رشد اقتصادی در اغلب کشورهای جهان خواهد شد، اما اقتصاد ایران با رشد مواجه خواهد شد. این مؤسسات بین‌المللی برآوردهای قبلی خود از اقتصاد ایران را اصلاح کرده و اعلام کرده‌اند میزان رشد اقتصاد ایران بیش از آن چیزی خواهد بود که قبلا ارزیابی شده بود.
ابتدای سال‌ جاری بانک جهانی در تازه‌ترین پیش‌بینی خود نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ‌جاری میلادی را 3.7درصد برآورد کرد که 1.3درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی‌اش بود. این بانک در گزارش مهر پارسال خود رشد اقتصادی ایران برای سال ‌جاری میلادی را ۲.۴ درصد برآورد کرده بود. حالا اندکی بعد از گزارش بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول نیز گزارش‌های قبلی خود را اصلاح و از افزایش تولید ناخالص داخلی ایران خبر داده است.

رشد 3درصدی در سال‌ جاری
آن طور که صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده اقتصاد ایران در سال ‌جاری میلادی 3درصد رشد خواهد کرد که این میزان رشد یک درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی این مؤسسه است. این مؤسسه در آخرین گزارش خود میزان رشد اقتصادی ایران را 2درصد اعلام کرده بود. تولید ناخالص داخلی ایران در سال ‌جاری در حالی افزایش خواهد یافت که برآوردهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد جنگ در اوکراین به کاهش قابل توجه رشد اقتصادی جهان در سال 2022 و افزایش تورم منجر خواهد شد. این مؤسسه بین‌المللی برآورد کرده رشد جهانی اقتصاد از 6.1درصد در سال 2021به 3.6درصد در سال‌های 2022 و 2023کاهش می‌یابد. طبق این گزارش همین حالا تحت‌تأثیر جنگ در اوکراین قیمت سوخت و مواد غذایی به سرعت در حال افزایش است و این موضوع بیشترین ضربه را به جمعیت آسیب‌پذیر در کشورهای کم‌درآمد وارد کرده است.

نرخ تورم
صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده شیب نرخ تورم ایران در سال‌ جاری میلادی کاهش می‌یابد و از40.1درصدی که در سال گذشته ثبت شده به32.3درصد در سال ‌جاری میلادی می‌رسد. آن طور که این نهاد اقتصادی پیش‌بینی کرده شیب نزولی نرخ تورم در سال آینده هم ادامه خواهد یافت و نرخ تورم در سال 2023میلادی به 27.5درصد خواهد رسید.
بانک جهانی نیز پیش‌تر برآورد کرده بود نرخ تورم ایران در سال ‌جاری میلادی روند نزولی خواهد داشت، اما این میزان را برخلاف صندوق بین‌المللی پول 37.6درصد پیش‌بینی کرده بود که اندکی کمتر از سال میلادی گذشته است.

چشم‌انداز اقتصاد ایران 
طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول برخلاف رشد اقتصادی سال ‌جاری، نرخ رشد اقتصاد ایران در سال 2023میلادی بار دیگر نزولی خواهد شد. محاسبات این صندوق نشان می‌دهد میزان تولید ناخالص داخلی ایران در سال ‌جاری به 1557هزارمیلیارد‌تومان و در سال 2023میلادی به 1589هزار میلیارد تومان خواهد رسید که معادل 2درصد خواهد بود. همچنین برآورد شده نرخ بیکاری امسال و سال بعد با رشد مواجه شود و از 9.8درصد در سال 2021به 10.2درصد در سال ‌جاری و 10.5درصد در سال 2023برسد.
صندوق بین‌المللی پول همچنین درآمد سرانه ایران را به قیمت جاری 15هزار و 702دلار و برای سال بعد 15هزار و 860دلار پیش‌بینی کرده که به‌نظر می‌رسد این محاسبات با نرخ هر دلار 4200تومان محاسبه شده است. درحال حاضر بالاترین میزان سرانه درآمد مربوط به لوکزامبورگ است که نشان می‌دهد شهروندان این کشور به‌طور متوسط ۱۲۵ هزار و ۹۲۳ دلار درآمد دارند. 
سرانه تولید ناخالص داخلی، یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های مقایسه سطح استاندارد زندگی افراد در کشورهای مختلف محسوب می‌شود و با وجود جامع نبودن به‌عنوان یک معیار کلی، به نوعی بیانگر توان مالی شهروندان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید